Artmedia - Pitanja logopedu - Artrea

Title
Go to content
Ovdje možete postavljati pitanja o razvoju govora i jezika, te o nedoumicama vezanim uz poremećaje glasa, jezika i govora u predškolskoj i školskoj dobi. Na Vaša pitanja odgovara Vesna Ivančević, prof. defektolog logoped, s višegodišnjim iskustvom rada u školi i u privatnom logopedskom kabinetu.


Dragi posjetitelji, roditelji, mame i tate. Zahvaljujemo Vam na velikom broju pitanja koja nam stižu, međutim, upravo zbog tog razloga, ne stignemo ponekad odgovoriti na sva pitanja ili u roku. Stoga Vas molimo za strpljenje. Isto tako, kada tražite odgovor na vaše pitanje, ako ono nije na vrhu, pogledajte i odgovore ispod, možda smo odgovorili na više pitanja istovremeno, te se vaš odgovor nalazi niže.
Molimo Vas da prije nego što pošaljete svoje pitanje, pregledate sadržaj naše baze odgovora jer se odgovor na pitanje slično ili jednako vašem već možda nalazi ovdje, te u tom slučaju nećemo ponovno odgovarati na pitanje.
Odgovor na Vaše pitanje, ukoliko odgovor na isto pitanje već ne postoji, objavit ćemo na ovoj stranici najkasnije u roku od mjesec dana.

Odgovori na vaša pitanja
Poštovanje, moj sin je nedavno napunio 4 godine. Sa 3 godine smo krenuli sa logopedskim vježbama, jer do treće godine je ponavljao za nama, u tom periodu nije znao odgovore na pitanja, nije postavljao pitanja, znao je samo neke riječi i uglavnom samo ponavljao ako ga se nešto upita. Za godinu dana koliko logoped radi sa njim stanje se dosta popravilo, sada ima i rečenice npr.: mama gdje je brat, daj mi nešto da jedem, gdje sada idemo, eno ono je auto golf i sl. Zna sve boje, broji do 10,. ide u vrtić. Još uvijek on ima brbljajućeg nerazumljivog govora što me zabrinjava. Sa logopedskim vježbama smo nastavili. Sam logoped kaže, a i ja vidim njegov napredak posljednjih godinu dana. Znači, napretka ima, ali ono što mene brine je nejgov brbljajući govor, kao da nešto hoće da kaže, a ne zna i onda ga ne razumijemo. Također, postoji i problem oko nekih stvari u prošlosti, to ne zna da ispriča, npr. ako je išao u vrtić na pitanje šta si jeo u vrtiću ne zna odgovor, kao da me ne razumije, zna da je bio u vrtiću, ali ne zna ispričati šta je sve tamo radio. Znači ima još stvari koje ne razumije kada ga se pita, ne sve ali te stvari koje su vezane na neke radnje iz prošlosti. Još uvijek ne razumije pojomove juče, danas, sutra, ako ga pitate gdje si bio danas, on zna neposredno prije što se desilo, ali ne zna malo dalju prošlost, jer vidim da ne razumije. Razumijevanje osim ovoga dijela vezanog za neposrednu prošlost je inače dobro, ako mene vidi da se negdje spremam pita me "mama gdje to ide, hoću i ja sa tobom". Inače je u komunikaciji s djecom dobar, voli se igrati, nije povučen, nije agresivan. Interesuje me da li daljim radom sa logopedom bi trebalo da se ispravi ovo brbljanje koje ne razumijemo, da li možda treba konsultovati psihologa i koja je dozovoljna razlika odnosno koliko je normalno odstupanje za ovaj uzrast što se tiče govora, šta se smatra normalnim, a na šta treba obratiti pažnju? Hvala na odgovoru.

Poštovani,
najvažnije je da nastavite rad s logopedom. I sami uviđate napredak. Dijete je kasnije progovorilo, i treba mu još vremena da "polira" svoj govor. To znači  širenje rječnika i usvajanje gramatičkih oblika kroz rad s logopedom i kroz različite govorne situacije - vrtić, dom, igralište, restoran, kazalište.....izlažite ga što više razičitim događajima. Pažnju je najvažnije obratiti na pomak i napredak. Dok god napreduje nekim svojim tempom možete biti mirni. Savjetujem vam da posjetite i psihologa s ciljem otkrivanja jakih strana vašeg djeteta.

Poštovani! Imam sina od 8 godina. Završava prvi razred uz puno truda i rada.. Hodamo k logopedu skoro 3 godine i nema nekog pomaka uz djelomično savladano L. Glas R uopće ne ide, ponekad logopedica rabi vibrafon.. U zadnje vrijeme odbija suradnju s logopedicom te nam je na neko vrijeme prekinula terapiju.. Kod kuće također ne želi vježbati, niti ne pokazuje volju.. Imali smo poteškoća u koncentraciji i problema s pisanjem zadaća, ali smo i s te strane potražili pomoć. Inače je jako svojeglav, tvrdoglav, a ponekad i jako srdit i ljut kad mu spomenemo vježbanje.. Napominjem da još uvijek siše dva prsta pa mu možda i to stvara probleme u izgovoru.. Ne znamo više što učiniti pošto odbija raditi s logopedicom,a važno je da s njim radi stručnjak.. Molim savjet.. Unaprijed hvala na Vašem odgovoru

Poštovani,
svakako je potrebno da nastavite logopedske vježbe. Ponekad ni uz najbolju volju i trud s nekom djecom ne ostvarimo zadovoljavajući radni kontakt. Poštenije je potražiti drugu osobu s drugim načinom rada. Postoje brojni pristupi i različiti postupci za uvježbavanje glasova.

Poštovani, Imam troje djece, curice 8g, 7g i sina koji će 14.8. navrsiti 3g. Htjela bih ako mi možete pomoći u vezi sina sa savjetom. Nisam primjetila promjene u ponašanju tipa da ne uspostavlja kontakt oči u oči, grli me, mazi se, slaže kockice, igra se s curama ali ne priča tj priča nekim svojim jezikom koji više slici danskom nego našem. Moram napomenuti da je gledao i baby tv te sad broji i na hrvatskom i engleskom. Ako mu napišem slova on će govoriti, ali ako želi sok odvlači me u kuhinju, ako se želi s curama igrati njih isto vuče, ne kaže idemo. Obzirom da su cure brzo progovorile, s njim mi je baš čudno. Ne znam na koji način da ga natjeram da počne govoriti tj pomoći mu u tome. Veseli je, sve razumije ali eto kad treba reći rečenicu tipa Mama daj sok, on ništa.

Poštovani,
svakako posjetite logopeda da procjeni jezično-govorni razvoj djeteta. U posljednje vrijeme često imamo djecu "dvojezičara", koji gledajući crtiće upijaju engleski jezik. Problem je u tome da takav način govornog ponašanja usporava i ometa razvoj materinskog jezika. Logoped će vas najbolje savjetovati kako da pristupite i potičete govor. Svakako ne čekati.

Lijep pozdrav, imam sina od 3 godine. Broji do 10, pjeva pjesme koje mu se sviđaju, sve razumije. Ali neće se svaki puta odazvati kada ga zovemo. Ne priča puno. Zapravo priča na svom nekom jeziku. Sa drugom djecom se ne igra. Nezainteresiran je. Kada ima neku igračku u ruci, npr autić, malo se igra pa se počne lupkati po stomaku. Dosta toga zna, ali neće reći. Rukom pokazuje što želi. Kada negdje idemo, a nije tamo gdje je on navikao ići, počne se buniti. Što da radimo? Tražiti pomoć? Hvala unaprijed.
Poštovani, svaki put kada je roditelj zabrinut on svoje ponašanje mijenja (nesvjesno), dijete osjeća vašu zabrinutost i tako počinje promjena u spontanoj komunikaciji koja je prirodna i ima najviše poticaja  za razvoj govora. Prema tome preporučujem vam da posjetite logopeda i po potrebi edukacijskog rehabilitatora da procjene razvoj vašeg djeteta. Na taj način dobit ćete potpuniju sliku što i kako raditi i poduzeti, a najvažnije da ste vi kao roditelji umireni.

Poštovani! Sin ide u 5. razred i još uvijek ima poteškoća u čitanju. A na to se naravno vežu teškoće u svim ostalim bitnim predmetima. Svakodnevno ga tjeram čitati na glas i onda on nakon 2 min počne čitati kao da frlja u bradu. Riječ koja mu je nepoznata ili predugačka preskoči ili izmisli drugu. Pisanje zadaće nam traje cijelo poslijepodne. Dok nekad pročita dugačku riječ od prve i onda mu kažem kako se može. Puno puta sam na rubu suza i vidim da i on sam kuži da ulažemo trud a nema nekog velikog pomaka. O rukopisu da ne pricam skroz nečitko i puno puta izostavljena neka slova u riječi. Ne znam kako da mu pomognem, ni kome prvom da se obratim. Školska pedagoginja predlagala mi je da odemo utvrditi njegove sposobnosti. Strah me da mu se ne prilagodi program. Znači problemi su od prvog razreda uzimajući u obzir da je bio podložan virusima i često izbivao s nastave. Nekako smo izgurali te četiri godine ali ova je katastrofa. Kad skupa učimo dobije on i 3 pa i 4 ali uz napomenu učitelja da daje kratke odgovore i ne povezuje samostalno neke pojmove. Dijete je iz uredne trudnoće, prohodao sa 9 mj. Propričao negdje u 3. god. Općenito nije neka velika pričalica. Jako dobro i mirno dijete. Potpuno nezainteresiran kad kažem da idemo učit, najčešći odgovor mu je kako ćemo kasnije. Kad krenemo pisati ja govorim on piše i onda više puta pita "šta si rekla" kao da je odsutan. Da li sam zakazala kao roditelj i da li kasno sada tražiti pomoć? Od koga krenuti...
Poštovana, nikada nije kasno za pomoć. Opisane teškoće s učenjem daju naslutiti da se možda radi o specifičnim poteškoćama učenja, disleksiji i disgrafiji. Da bi utvrdili o čemu se radi krenite od logopeda i psihologa. Ne trebate se bojati prilagodbe sadržaja, jer se za te teškoće dijete uključuje u redovan program uz individualizirane postupke. Što znači više vremena na testu, manji broj pitanja, prilagodba fonta i proreda, više usmenog ispitivanja...... Uglavnom svi postupci koji će olakšati školovanje vašem djetetu. Potrebno ga je svakako podučavati i tehnikama samostalnog učenja (umne mape).

Poštovana, Molim Vas da mi date savjet imam sina koji će sad u aprilu napuniti 6 godina. Još uvijek ne govori tj mnogo vremena je provodio na tabletu i sve što kaže kaže na engleskom ali ni tu nema neke duge rečenice. Riječi, brojeve, sve pojmove zna, jako je inteligentan ali ne priča samo nekad malo neku prostu rečenicu na engleskom i sad nekad na našem daj mi vode i tako. Vodili smo ga na preglede, išao je logopedu, pa smo jedno vrijeme prestali jer kao nije imao pažnje i dosta je plakao. Kretali smo i u vrtić ali isto tako nije htio ostati pa smo odgađali. Sad opet ide kod logopeda ali ne želi baš da ostane, krenuo je pa je sad bolestan, tako da ne ide. Išli smo i neuropedijatru koji nam je rekalo da nema elemenata autizma. Ne znam šta da radim više on jeste onako bebast i stalno je bio uz nas, nije se družio s djecom, tako da sad i neće. Sad ga vodimo i u igraone ali eto ode jednom pa valjda kako nije nikad bio odmah se razboli i onda opet pauza. Molim vas za vas savjet.
Poštovani, svakako nastavite s logopedskim vježbama. Dvojezičnost u razvojnoj fazi jezika može usporiti i otežati usvajanje materinskog jezika. Maknite ga od tableta ili svedite na najmanju moguću mjeru (ne duže od pola sata). Da bi se govor razvijao dijete treba kretanje i komunikaciju s drugim ljudima. Treba puno igre. Oko osamostaljivanja i postavljanja odgojnih granica i zahtjeva potražite pomoć psihologa koji će vas osnažiti i usmjeriti da ne odustajete prebrzo od željenih oblika ponašanja.

Poštovana, moj sin ima 2 god.i 8 mj.rođen je uredno bez komplikacija. Prohodao je sa 14 mj. vrlo spretan, veseli, razigran, voli loptu, ples, moram naglasaiti da ima dvije sestre puno starije 18 i 10 godina i uglavnom uživamo u njemu. Problem je govor koji je od početka vrlo usporen i slab mama, tata, ato (auto) papa, papati za seke vava.za bocu poo. Kad mi kažemo ispravno on i dalje po svom. Svi oko njega pričamo, nema tepanja mislim da ga nerviramo kad pokušavamo da ga potičemo. Sve rrazumije za sve se zna izboriti sad zadnje vrijeme priča ali na svom jeziku pokoju riječ pa aaaa pa neeee too (ako mi ne skužimo) rukama pokazuje objašnjava. Ponekad se namjerno pravimo da ne znamo što želi onda nas vuče za ruku ili se rasplače. Uglavnom nije šutjiv i tih nego sve nešto po svom ili prva dva slova. Za svoje ime kaže samo ma (mateo) a prije je svima govorio da se zove ate (Ante) tako mu se prijatelj zove bio je uporan i kad kažemo ti si Mateo on se smije i opet ate. Svi nam govore da smo svi veliki oko njega da ga kužimo pa nema potrebu da se trudi Na jesen kreće u vrtić. Molim vas mišljenje i savjet. Puno hvala.
Poštovana, važno je da vaše dijete razumije i komunicira, koristi gestu. Odlično je da ga "provocirate" i pravite se da ga ne razumijete kako bi ga naveli da pojača svoje komunikacijske sposobnosti. Mislim da će ići brže i lakše ako odete na procjenu kod logopeda koji će vas ujedno i savjetovati kako poticati govor kroz igru u svakodnevnim situacijama.

Komšija je operiso grlo, ne može nikako govoriti.  Da li može pomoći logoped?
Poštovani, može vam pomoći lgoped. Kako se radi o specifičnoj  metodi rada potrebno je potražiti logopeda koji je educiran za rad s osobama nakon kirurških zahvata na grlu. Uči se novi način govorenja,  ezofagealni govor.

Pozdrav, imam sina od 2 godine i 8 mjeseci. Ne priča skoro ništa, ali npr zna brojati do 13,i na engleskom do 10.boje zna neke, na engleskom isto,što je čuo u crtićima. Kada mu nešto govorimo, ne doživljava nas previše, ali sve razumije. Kada mu za nešto govorim "ne to raditi" počne se smijati i kao da namjerno to radi. Ali ništa neće reći. Za igru sa drugom djecom je jako slabo zainteresiran. Trebamo li tražiti pomoć? Hvala unaprijed.
Poštovani, iz opisa zaključujem da vaše  dijete razumije, komunicira, govori, počinje slagati rečenicu, što je uredno za dob razvoja.  Pažnja joj je  lutajuća što može biti odlika razvoja djeteta, ali i prekomjernog korištenja mobitela i ostale IT tehnologije gdje se sve odvija brzo uz puno zvukova i slika, pa joj komunikacija s ljudima i nije toliko primamljiva?
Najbolje što možete učiniti osim da smanjite mobitel, čega ste i sami svjesni, je da posjetite logopeda, koji će procjeniti razvoj govora i jezika s obzirom na dob, savjetovati vas kako da potičete govor i time ćete biti umireni i bolje odgovarati na razvojne potrebe svojeg djeteta. Strah nas uvijek promijeni.

Pozdrav. Otac sam 17 godina starog dječaka te mislim da ima probleme u izgovoru. Ponekad ga i ne razumijem šta mi je rekao a isto tako ima užasno neuredan rukopis koji je skoro pa ne čitljiv. Ukazao sam na taj problem ali on se opire bilo kakvoj stručnoj pomoći. Sada se pitam možda je već kasno za bilo kakvu pomoć budući da je 17 godina pa vas molim za savjet. Hvala
Poštovani, s obzirom na plastičnost mozga možemo učiti doživotno. Razumijem da je dečku od 17 godina teško učiniti prvi korak. Motivacija i želja za promjenom treba doći od njega samoga a onda su i rezultati dobri. S obzirom na dob znači da će možda trebati više vremena i vježbanja do optimalnih rezultata. Svakako bi bilo dobro za početak odraditi dijagnostiku, da saznate mogućnosti i prognoze.

Poštovana, Moj sin (23 mjeseca) je terminsko dijete rođen iz uredne trudnoće ali je zbog teškog i kompliciranog poroda imao disbalans krvne slike (hipoglikemiju, trombocitopeniju,..) te mu je ustanovljeno krvarenje 2.st. na mozgu. S 2 mjeseca dijagnosticiran mu je distoni sindrom i krenuli smo na vježbe kod fizioterapeuta. Vježbali smo punih 13 mjeseci dok nije prohodao. Motorički se uredno razvio, vrlo je spretan i snalažljiv. U vrtić je krenuo s 12 mjeseci (prvo privatno u malu skupinu, sa 18 mj. u gradske jaslice). Vrlo je društven, odlično je prihvatio vrtić i novu okolinu. Tete ga hvale, iako živahan kažu da je vrlo poslušan. Prva smislena riječ bila je s 9 mjeseci. Vrlo rano je razvio pokaznu gestu. Sve razumije, imitira tonom rečenice ali na svom jeziku. Izvršava jednostavne naredbe tipa donesi loptu, daj cipele i sl. Razlikuje da/ne. Sada ima font od cca 40 riječi, poznaje sve dijelove tijela... ono što me muči jest što ne izgovara k i g pa su tako baka-bata, keks-tet, kit-tit... osim toga neke rijeci izgovara po svom iako zna ta slova pa tako recimo kaže mama, maca ali je on patej (Matej) i potoj (motor). Budući je od rođenja pod mojim povećalom i svasta smo prošli, od dijagnoza i prognoza, zanima me do kada se to tolerira? Ne bih ga voljela forsirat s preranim odlascima logopedu, a opet ne želim niti propustit vrijeme... Unaprijed hvala na savjetu

Poštovana, odlično je da dijete kmunicira, razumije, govori..... Slažem se s vama u dijelu da treba potaknuti razvoj glasova K,G, jer su to glasovi koji se u ovoji dobi i razvijaju. Otiđite do logopeda koji će vam pokazati vježbe za razvoj tih glasića, a ostale glasove pratite kroz kalendar razvoja.

Poštovana, Imam curicu od 4 god i 7 mjeseci. Ima pola godine idemo kod logopeda (državno) ali ona neće da surađuje. Čak smo ih i pokušali mijenjati ali opet ništa. Logoped nas zove na vježbice svako par tjedana na pola sata. Ona nije skoncentrirana, plače, neće da ostane bez mene. Slova K, G, H, NJ, C, S, Š, Č...pretvara u T. Doma vježbam stalno s njom i dok govorimo slovo po slovo ona ih ispravno govori ali kada ih koristi u riječi pretvori ih u T. I naše vježbanje doma se svodi da ona plače i sve je to na silu stalno. Da li je ovo krajnje vrijeme da se ozbiljno krene ići kod još nekog (privatno) ili kao što neki kažu da sačekam još malo kada neće da surađuje. Unaprijed puno hvala na odgovoru

Poštovana, s obzirom na govorni razvoj vašeg djeteta i dob,  nužno je da nastavite s vježbama. Glasovi K,G,H se razvijaju u dobi od godinu dana, tako da je to sad već veliko kašnjenje. Dijete je vjerojatno tužno jer je već svjesno da ga okolina ne razumije. Krenite nježno, prvo samo glas K, pa tek onda G,H, S,Z,C,Š,NJ......tako razvoj jednog glasa potpomaže razvoj sljedećeg. Potražite logopeda koji će pronaći način da može pridobiti vaše dijete na suradnju.

Poštovana, imam sina od 2,5 godine i, moram priznati, da se već sada počinjem brinuti za njegov razvoj govora. Naime, jako je inteligentan i zaista brzo uči i usvaja nove vještine, ali, ma koliko se svi mi ukućani trudili, teško ponavlja za nama riječi. Nekada to i radi, pa sam često čula kako je samo lijen. Apsolutno sve razumije, zna što želi i obično to mora i dobiti. Gestikulacija odavno usvojena, kontakt očima i komunikacija nam nije problem, naravno, s ograničenim brojem riječi s njegove strane. Zna alphabet, brojati do 10 na Engleskom i domaćem jeziku. Gledao je i crtiće ali naučio je to zahvaljujući meni jer ja sam ta koja je, u tom periodu, najviše provodila vremena doma, a Engleski koristim poslovno. Zna neke riječi, mama, tata, daj mi, ne, da, osloviti pojedine životinje (na oba jezika), ponekad me iznenadi pa mi sastavi i neku prostu rečenicu, tipa: Daj da bacim.. Lijepo se igra s drugom djecom, zna sve boje na Engleskom takodjer. Od skora sam mu isključila you tube u potpunosti jer zadivljujućom brzinom mi je počeo usvajati Engleski jezik (npr, letter A, where are you?), a domaći ne.. U suštini, trudim se raditi što više s njim, pojašnjavati dok se igramo, opisivati, koristiti kratke rečenice ne bi li ih i on ponovio, ali me ipak zanima da li mi savjetujete da dijete odvedem i kod logopeda. Moram napomenuti još jednom da Engleski često sluša doma jer, pored mene, i tetka mu predaje na Engleskom pa često ima običaj razgovarati sa njim na istom.. Srdačan pozdrav!

Poštovana, ne postoji dijagnoza "lijen za govor". Važno je provjeriti o čemu se radi. Neka djeca prirodno kasnije progovaraju i sve bude u redu. Naravno ne prepuštamo govorni razvoj čekanju nego ga pratimo i potičemo, što vi i radite.  Opisujete da vaše dijete komunicira i razumije. To je važno za njegovu dob. S obzirom da je izložen i engleskom jeziku, dvojezični razvoj ponekad može usporiti razvoj govora i jezika, a pritom je razvoj uredan. Svakako vam preporučam da odete do logopeda na procjenu razvoja govora i jezika, pa ćete tako biti najbolje informirani što i kako dalje raditi te biti mirniji i bezbrižno uživati u igri s vašim djetetom.

Poštovana, ja sam jedna baka čiji unuci žive u Irskoj. Unuka će u svibnju napuniti 3 godine, a unuk u svibnju godinu dana. Zajedno se dosta sekiramo moja kćer , zet i ja. Razlog je što unučica vrlo malo priča. Npr. kaže mama , tata, baka, piti i još neke riječi ali ne spaja riječi niti rečenice. Npr. za dudu kaže "bija" Kada sam bila kod njih ja ispravim i kažem kako treba ali ona i dalje ponavlja "bija". Imam dojam da se čak i srami ponovii neku riječ , kako ne bi krivo rekla.U Irsku su otišli kada je unuka imala godinu i pol. Žive u manjem gradu (Galway) te nisu u mogućnosti obraititi se logopedu i to onom koji bi komunicirao na hrvatskom. Dijete ne ide u vrtić. Lijepo molim ako možete pomoći s nekim savjetom. Unaprijed najljepše zahvaljujem i srdačno Vas pozdravljam Lidija Weiss , zabrinuta baka

Poštovana, s obzirom na dob važno je da dijete pregleda logoped i procijeni o čemu se radi. Kako vaša unučica komunicira? Na koji način vam daje do znanja što želi? Pogled, gesta, vuče vas za ruku do predmeta, viče....? Ostvaruje li kontakt očima? Odaziva li se na svoje ime?  Kakvo je razumijevanje? Kada joj kažete da nešto donese, da li to učini? Pokazuje li imenovane predmete? U izgovoru osim navedenih riječi koje još glasove možete čuti? To su samo neka od pitanja koja će vam postaviti logoped. Za stimulaciju govora najvažnija je igra. Pratimo dijete kroz njegove aktivnosti, pridružujemo se toj igri i nastojimo potaknuti glasanje i govor. Od onih najjednostavnijih brrr ide auto, do am am hranjenja bebe, glasanja životinja....pa kombinacije mama pa pa, tata brrr, s ciljem da postepeno širimo govorni izričaj.  Niste mi napisali u kojoj je mjeri dijete izloženo engleskom jeziku? Dvojezičnost ponekad usporava razvoj materinskog jezika. Razumijem poteškoću nemogućnosti pronalaska logopeda. Možda da pokušaju video savjetovanje. Naravno nije to kao kad se dijete uživo promatra, ali i to je način na koji mogu doći do konkretnije informacije što poduzeti.

Poštovani, imamo sina od 3 godine i mjesec dana i ona bas ne priča, izgovara riječi mama tata baka zna kako se zovemo zna tražiti na wc tipa “ mama pisati” hoću papati ali ne dalje od 2 riječi u rečenici. Da li da se obratimo logopedu ili da još malo pričekamo...

Poštovani, s obzirom na dob važno je da dobijete logopedsku procjenu i savjet kako i na koji način poticati razvoj govora i jezika. Tako ćete biti mirniji, a samim time i bolje odgovarati na potrebe razvoja vašeg djeteta.

Dobar dan, imam jedno pitanje za Vas. Naime, imam dečaka od 17 meseci. Jako je aktivan, hoda, trči, penje se... ali još uvek nije progovorio, tj. nije rekao ni jednu reč koja ima značenje, tipa "mama" ili "tata" a da zaista zove nas i misli na nas.. Takođe se ne odaziva kad ga zovemo, pogotovo ako se zaneo u nekoj igri, ne reaguje ni na koga... sluh smo detaljno proveravali i sve je u redu. Sa sestrom se igra.. vuče je za ruku da trči s njim i voli da se jure, sa nama se igra više onako bez igračaka, gilicanje, bacanje, skrivanje... smeje se kad uradimo nešto smešno, ali ne progovara ništa.. čak ni prstom ne pokazuje kad nesto želi već uvek plače kad nešto ne može da dohvati.. ne pokazuje šta tačno želi. Nije mnogo zainteresovan za nove ljude koji dođu, i najviše se igra sam.. kad mu mašemo ćao, ne uzvraća. Gleda, zabavno mu je ali ne želi da ponovi isto. Inače je bistar kad mu pokažem neku igru, da nešto stavi negde, da spoji itd. Izvinite na opširnom izlaganju ali ne znam kako drugačije da vam objasnim situaciju. Ima li mesta panici što još uvek nije ništa rekao ili mislite da treba čekati? Čini mi se da bi mi bilo dovoljno samo da čujem reč "mama"..ne mora nista više. Hvala Vam puno.

Poštovana, razumijem vašu potrebu da vas dijete dozove. Nema potrebe za panikom. Vaše dijete je još malo pa i eventualne poteškoće mogu biti prevladane.  Prema vašem opisu predožila bih vam da odete do logopeda i do defektologa - rehabilitatora da procijene razvoj komunikacije, razumijevanja, pažnje vašeg djeteta. Tako ćete znati što trebate raditi i  biti mirniji po pitanju razvoja. Kada su roditelji uznemireni razvojem svojeg djeteta nesvjesno mijenjaju ponašanje prema djetetu, čime sam razvoj ide drugačijim putevima. Da to izbjegnete potražite konkretan savjet.

Pozdrav. Imam sina koji ima pet god. a još nepriča kako treba. Do njegove treće godine imao je stalne upale uha, od zadnje upale je završio u bolnici gdje mu se stvorila loptica iza desnog uha. Rekli su da su se bakterije sakupile. Bili smo tri dana u bolnici i ta se loptica povukla al on nepriča čisto. Bili smo mi kod logopeda i baš nismo zadovoljni. On je sasvim normalno djete priča neki svoj jezik sve razumije i poslušan je. Ići ćemo opet da provjerimo njegove uši. On izgovara kratke rečenice npr daj vode, vocu spavam, daj meni to. Čisto ponavlja posle mene neke riječi. Sva slova zna da izgovori R kaze čisto i rečenice koje počinju sa R. Unaprijed hvala. Arnela

Poštovana,
s obzirom na dob svakako uključite dijete u logopedske vježbe.

Poštovana, molila bih vas za savjet. Imam sina od skoro 7 godina. Rodjen je 10tak dana prije termina(porodjaj je bio prirodnim putem ali se beba zamotala pupčanom vrpcom, porodjaj je trajao skoro 2 sata). Jako rano je prohodao i počeo da priča i do nekih 2 godina činio se naprednijim od svojih vršnjaka. Kako je vrijeme odmicalo činilo mi se da je usporio sa razvojem. Počeo je da priča nekim svojim jezikom, kada se igra često usplahireno mlatara rukicama, stidi se i bojkotuje svako naše stajanje sa prijateljima da im se javimo. Počeo je većinu riječi da izgovara na engleskom, boje, brojeve, abecedu i spelovanje na engleskom je znao savršeno. S 3 godine smo ga upisali u vrtić i krenuli rad s logopedom. Na pitanja bi odgovarao istim tim pitanjem. Logopedica je rekla da je agramatičan, slabije razvijena motorika ali da će se radom sve riješiti. Nakon godinu dana rada sa logopedom dosta je napredovao ali se i dalje vidio zaostatak naspram vršljaka. Poveli smo ga u Bg u privatnu kliniku jer nam je djelovalo da ima neke apspekte autizma, medjutim i tamo su nam rekli da je s djetetom sve u redu i da je strašno inteligentan. Jako brzo pamti, sa 4 godine je sam naučio slova ćirilice i latinice, da piše slova, ono što voli jako brzo savlada (pjesmice, sve zastave svijeta, glavne gradove svih država, logo od automobila, saobraćajne znake). Za neke stvari je napredniji od vršnjaka ali ono što drugoj djeci ide s lakoćom kod njega ide teže. Teško stvara kontak s drugom djecom, neke stvari kao da ne razumije (tipa kada djeca neće da se igraju sa njim) Bili smo skoro na svim pregledima iako nam logoped tvrdi da nema nikakvu dijagnozu i da će se radom sve nadoknaditi. Odradjen je EEG mozga koji je u redu, sluh, išli kod neuropsihijatra, defektologa i svi nalazi u redu. Sad ide u 1. razred, kod logopeda idemo i dalje i to tri puta sedmično. Napredovao je što se govora tiče ali i dalje ima problem u komunikaciji, pravilno izgovara sva slova ali kao da ne zna da se izražava. S djecom ima problem i dalje u igranju. Nikad ne prenese šta su radili u školu i kad priča kao da oteže sa rečenicama. Dosta stvari koje bi sam trebao logički da zaključi moraju mu se objasniti. Gdje god smo bili kod doktora svi su oduševljeni s njim i stvarima koje zna, kažu da je vanserijsko inteligentno  dijete ali i dalje po meni u zaostatku za vršnjacima. Hoće li sve biti u redu sa njim kao što tvrdi logoped ili...?

Poštovana, važno je i dalje pratiti i poticati razvoj djeteta. Iz opisa mogu zaključiti da se radi o komunikacijskim teškoćama socijalne prirode. Važno je da nastavite logopedske vježbe i potičete širenje rječnika. Također pokušajte dijete stavljati u različite društvene situacije što češće, restoran, park, kazališe, nogometno igralište, kino.....(naravno uz podršku) tako da ima i priliku vježbati i učiti komunikaciju. Brzo uči,  pa će kroz vrijeme ta razlika u odnosu na drugu djecu biti prevladana.

Poštovana, Djevojčica ima 5 god i 2 mjeseca, problem je u izgovoru riječi sa slovima dž,đ,č,š,ć,ž. Npr umjesto škola ona kaže skola, ili kuća ona kaže kuca. Ako je ispravim ona kaže onda pravilno, ali kad govori nastavi se po starom. Da li da se javimo logopedu, ili neka preporuka od vas. Hvala

Poštovana,
s obzirom da dijete izolirano može izgovoriti te glasove radi se o navici pričanja na taj način. S obzirom na dob preporučila bih posjet logopedu da vam da konkretne savjete kako vježbati i poticati svakodnevno ispravno izgovaranje.

Poštovana, molila bih vas za savjet. Imam sina 3g i 8mjeseci,  slabo priča maše rukicama voli se mazit, kad želi kaže papa, broji na engleski, hoda normalno. Radili smo pretrage za sluh, to je uredu. Vodila sam ga kod oftomologa, prati pokrete očima, voli da mu pjevam, nije agresivan. Kad je bio manji gledao je dosta crtiće na engleskom. Neki mi kažu da je možda autizam. Bila bih vam veoma zahvalna kad bi mi napisali svoje mišljenje.

Poštovana, iz vašeg opisa djeteta mogu zaključiti da svakako uključite dijete u logopedski i defektološki rad,  s obzirom na njegovu dob. Nužno je što prije krenuti poticati komunikaciju, govor, jezik i pažnju. Gledanje crtića na engleskom jeziku svedite na minimum, ili najbolje u potpunosti postepeno maknite. Djetetu treba svakodnevne igre i stimulacije s ljudima. Sjednite na pod i igrajte se prateći njegove interese, a postepeno igru širite. Npr. igra autićem, vozi u garažu, auto se pokvario, popravljamo....pritom igru pratimo s puno zvukova, gesta, glasanja.....brmmmm, krc, pokretima vožnje, odvijanja šarafa...

Poštovana, molila bih vas za savjet. Imam sina od skoro 7 godina. Rođen je 10tak dana prije termina. Jako rano je prohodao i počeo da priča i do nekih 2 godine činio se naprednijim od svojih vršnjaka. Kako je vrijeme odmicalo činilo mi se da je usporio sa razvojem. Počeo je da priča nekim svojim jezikom, kad se igra često usplahireno mlatara rukicama, da se stidi i bojkotuje svako naše stajanje s prijateljima. Počeo je većinu riječi izgovarati na engleskom, boje, brojeve, abecedu i spelovanje na engleski je znao savršeno. S 3 godine smo ga upisali u vrtić i krenuli rad sa logopedom. Na pitanja bi idgovarao istim tim pitanjem. Logopedica je rekla da je agramatican, slabije razvijena motorika ali da će se radom sve riješiti. Nakon godinu dana rada sa logopedom dosta je napredovao ali se i dalje vidio zaostatak naspram vršljaka. Poveli smo ga u Bg u privatnu kliniku jer nam je djelovalo da ima neke apspekte autizma, međutim i tamo su nam rekli da je sa djetetom sve u redu i da je strašno inteligentan. Jako brzo pamti, sa 4 godine je sam naucio slova ćirilice i latinice, da pise slova, ono što voli jako brzo savlada (pjesmice, sve zastave svijeta, glavne gradove svih drzava, logo od automobila, saobracajne znake). Za neke stvari je napredniji od vrsnjaka ali ono sto drugoj djeci ide s lakoćom kod njega ide teže. Teško stvara kontak s drugom djecom, neke stvari kao da ne razumije (tipa kada djeca nece da se igraju sa njim, da mu se rugaju, cuskaju ga-on se samo smije i nastavi da im se ulplice). Bili smo skoro na sve preglede iako nam logoped tvrdi da nema nikakvu dijagnozu i da ce se radom sve nadoknaditi. Odradjen je EEG mozga koji je u redu, sluh, išli kod neuropsihijatra, defektologa i svi nalazi u redu. Sad ide u 1 razred, kod logopeda idemo i dalje i to tri puta sedmicno. Napredovao je što se govora tiče ali i dalje ima problem u komunikaciji, pravilno izgovara sva slova ali kao da ne zna da se izražava. Sa djecom ima problem i dalje u igranju. Nikad ne prenese šta su radili u školu i kad priča kao da oteže sa rečenicama. Dosta stvari koje bi sam trebao logički da zaključi moraju mu se objasniti. Gdje god smo bili kod doktora svi su oduševljeni sa njim i stvarima koje zna, kažu da je vanserijsko dijete i strano inteligentno ali i dalje po meni u zaostatku za vršnjacima. Hoće li sve biti u redu sa njim kao što tvrdi logoped ili...?

Poštovana,
iz opisa vašeg djeteta moglo bi se raditi o poteškoćama socijalne komunikacije. Dijete je uredne inteligencije, ali u korištenju jezika i govora kao da nešto nedostaje. Na pitanje odgovara ponavljanjem istog pitanja, često je dugo agramatičan, pogrešno koristi dvojinu i množinu, miješa rodove, kod usvajanja novih riječi treba ga dodatno podučavati..... Odaje dojam kao da mu je materinski jezik strani jezik. Teškoće s odrastanjem postaju sve manje. Naravno važno je da i dalje nastavite rad s logopedom. Važno je pratiti pozitivan pomak u razvoju. Dok god napreduje biti će u redu.

Poštovana, imam dječaka od 4 i pol godine, još ne izgovara čitko slova š, ž, r, l. Slovo L izgovori čitko kad ja naglasim to slovo u nekoj riječi i on ponovi za mnom, međutim kad ga samostalno koristi ne izgovori ga ispravno, tako je i sa ostalim slovima koje sam već navela. Smatrate li Vi trebamo li se obratiti logopedu. Unaprijed se zahvaljujem.

Poštovana,
prema razvoju glas L se usvaja u dobi od 4. do 4,5 godina. S obzirom da ga izgovara nesustavno to je znak da je razvoj krenuo. Glasovi Š,Ž,Č se razvijaju isto u toj dobi, dok se glas R razvija do 5,5 godina. Svakako bih vam preporučila da krenete kod logopeda.
Poštovani, molila bih za savjet. Imam sina 4 godine. Jako malo priča, stalno nešto mumlja,pa pretpostavljam da pokušava,ali da mu je teško. Jedva kaže mama,tata. Svoje ime je naučio prije godinu dana. U potpunosti je nezainteresiran, ja ga zovem, odazove se samo nekad. Kad pomislim da nije čuo, ponovim njegovo ime više puta,ali ništa. Čuje ali ne odaziva se. Ili ne čuje? (ali ne bude uvijek tako). Nekada počne vrištati ili plakati bez razloga. Motoričke sposobnosti mi se čine ok. Istina, nažalost puno vremena provodi gledajući videe na youtubu. Ponekad se toliko udubi u mobitel da ne doživljava nikoga oko sebe. Tu se sad vraćam na gore navedeno,da nije uvijek tako. Počinjem se jako bojati i već sam i sama psihički slomljena. Inače imam kćer od 7 godina i kod nje je bilo sve normalno, počela je pričati i ranije nego što je trebala i jasno izgovarati riječi. Molim za pomoć i za koji savjet. Unaprijed hvala!

Poštovana, prema vašem opisu djeteta radi se poteškoćama razvoja govora, jezika i komunikacije. Previše vremena uz IT tehnologiju dodatno usporava razvoj. Govor se uči govorenjem i druženju s drugim ljudima. Preporučam vam da krenete što prije kod logopeda radi procjene razvoja, a on će vas savjetovati što konkretno trebate poduzeti i usmjeriti i na druge stručnjake ako bude potrebno. Svakako ograničite korištenje mobitela.U ovoj dobi važno je reagirati odmah da se postojeće teškoće prevladaju ili maksimalno smanje.

Poštovanje, imam sina od 3 godine i 5 mjeseci, malo je kasnije progovorio, oko 18 mjeseci. Inače je urednog rasta i razvoja, rođen je na vrijeme. Dosta ima kratke rečenice, razumije gotovo sve. kada kažem gotovo, to podrazuijeva da zna ime, koliko mu je godina, ko mu je brat, zna sam da se obuje, zna kada se negdje ide, dobar je u komunikaciji sa drugom djecom. Problem je recimo kada ga pitam gdje si bio on ne zna ili recimo ono što ne zna i ne razumije ponavlja, pr. ako ga nešto pitam što ne zna on samo ponovi. Ide u vrtić i zna da ide, međutim kada ga pitam gdje si bio kaže bio u vrtić, pitam ga šta si radio bio sa djecom, šta ste jeli, on opet kaže bio sa djecom. Osnovne naloge razumije, zna sve boje, međutim razumijevanje nekih stvari nije dobro, tog tipa gdje si bio i sl. Ne razumije sva pitanja i to me brine. Kakav bi njegov razvoj do sada trebao da bude i da li ima razloga za brigu?

Poštovana, iz opisa mogu pretpostaviti da se radi o poteškoćama razumijevanja jezika. Što znači da se dijete ponaša prema materinskom jeziku kao da se radi o stranom jeziku. Pa često krivo upotrebljava rečenične strukture, a kada ne razumije samo ponovi ono što ga se pitalo. Radi potpune procjene javite se logopedu, koji će vas savjetovati kako da radite s djetetom i po potrebi uključiti u logopedske vježbe.

Poštovani! Imam sina od 2 godine i 9 mjeseci. Njegov govor se normalno razvijao čak je i jako puno govorio za svoj uzrast ali nakon nekog vremena je počeo mucati što se javljalo u periodima nekad više nekad manje dok je u zadnjih mjesec dana to došlo do granice da uopće ne može izgovorit riječ koju želi i jako se muči kad izgovara... molim vas da li je rano za potražiti pomoć?

Poštovana, važno je da se odmah javite logopedu. Razvojno mucanje koje traje duže od 6. mjeseci ili mucanje takvog inteziteta zahtjeva logopedske vježbe bez obzira na dob djeteta.
Poštovani Imam kćer koja će u 12. mjesec napuniti dvije godine. Po mojoj procjeni motorički je razvijena, ali još ništa ne priča, čak ni slogove ne izgovara, rijetko kada se odazove na svoje ime, kada nešto treba ili gledamo slikovnicu uzme moju ruku i pokaže na to ali ne pokazuje svojim prstićem, Pokušavam joj čitati priče ali uopće nije zainteresirana. Znam da sam pogriješila što sam joj dopustila da gleda crtiće jer joj je to dosta oduzimalo pažnju za sve ostalo ali evo odnedavno sam joj prestala paliti tv i vidim da joj se koncentracija malo popravila, te kroz igru radim sa njom na govoru. Moje pitanje je što ja, kao majka koja je non-stop sa njom, još mogu napraviti, koje vježbe nam preporučate te kad je pravo vrijeme da je odvedemo logopedu. Unaprijed zahvaljujem.

Poštovana, razvijajte pažnju, komunikaciju i razumijevanje. Igrajte se s djetetom, oponašajte je i očekujte da i ona vas oponaša. Koristite gestu, ima, nema, to, tu, daj, još..... Gesta prethodi govoru i razvija ga. Oponašajte zvukove životinja (ko-ko, mu-mu...) i stvari (auto brrrrm).  Igre kockama, igre "kao da" kuha, vozi, čuva bebu, hrani bebu...
Na logopedsku procjenu otiđite kad dijete napuni dvije godine.

Poštovana, imam dječaka od 3 godine i 4 mjeseca starosti. Rođen je kao zdrava beba, prohodao na vrijeme, prve riječi isto tako usvojio na vrijeme. Naime, kad je dječak napunio 2,5 godine usvajanje novih riječi kao da je stalo, dječak kaže mama, tata, baba, daj, dida, tetku zove nanana, zna imema nekoliko prijatelja imitira sve životinje, nekada kaže pit i sklapa dvije riječi tipa gdje je mama, zna reci maca i miš i kada treba otići do wc. Dječak ima super dobru razvijeno motoriku, jako dobro drži olovku u ruci sam jede i pije i uopće ne prolijeva ništa. Sam se penje uz stepenice i sam silazi, pao nije skoro nikada jer jako se dobro čuva. Orjentiran je jako dobro,reagira na sve živo i dobro prihvaća promjene. Obožava plesati, zna se i zaigrati ali isto tako često mjenja aktivnosti. Problem je u tome što dječak nema dovoljno razvijen riječnik za svoju dob, on razumije sve, sve što mu kažem uradi, u slikovnici mi pokazuje pristićem ako ga pitam gdje je lopta, pokaži mai čašu...itd... gestakulacije pokazivanja prstom su ok i većinom se koristi gestama ali dječak s obzirom da nema dovoljno razvijen riječnik ima problema sa emocijama, zna vrištati i plakati tako da ponekada zna biti težak. Ja sam ga uključila kod logopeda, vodila sam ga i kod psihologa zatim za nekoliko dana treba poći i kod rehabilitatora. U zadnje vrijeme se jako puno igramo zajedno, čitamo i pjevamo. Logoped mi je rekao da vidi mali napredak. Smatrate li vi da imam razloga za brigu i što bi još trebala naparaviti kako bi pomogla svom malom dječaku. P.S. odlučila sam još napraviti pregled i kod neuropedijatra jer mi je to savjetovala psihologionja i dječak jako lijepo surađuje s logopedom.

Poštovana, vidim da ste poduzeli sve potrebno kako bi se potaknuo jezično-govorni razvoj. Nastavite rad s logopedom i rehabilitatorom. Za ozbiljnije rezultate treba vremena. Dobro je da se posavjetujete s neuropedijatrom. Tako se multidisciplinarno sve obuhvatili.

Poštovani, imam sina od 6 godina, ne izgovara čisto glasove š, ž, č. To pripisujem tome što je imao cirkularni karijes i nema prednje zube, sada mi rastu stalni. Slovo r redovno izgovara, ali kada treba da ga veze uz suglasnik, ubacuje glas u, normalno ne krv nego kruv, umesto drvo druvo, nije vrh nego vruh i slično. Prošle godine sam ga vodila kod logopeda, ali nije radila sa njim, rekla je da je to normalno dok ne krene u školu. Da li je to zaista normalno, ili smo već trebali da krenemo sa vježbama? Hvala.

Poštovana, s obzirom na dob svakako ga uključite u rad s logopedom.

Poštovani! Imam prekrasnog dječaka od 4 god. i 3 mjeseca. Veseo je, razigran, motorički vrlo spretan. Jako puno priča iako ima mali fond riječi. Prije dva mjeseca krenuli smo kod logopedice jer nam je psihologica u vrtiću ukazala na to da dijete u vrtićkoj grupi ne razumije neke stvari koje mu se govore. Logopedska procjena pokazala je kašnjenje u govorno-jezičnom razumijevanju. Bili smo i kod psihologice koja je ustanovila da je dijete urednog razvoja s naglaskom na opet nerazumijevanju i kratkoj pažnji. Obavili smo i pregled sluha i kompletni orl i sve je u redu. Dijete jako voli ići logopedici koja s njim prekrasno radi i napredak se već vidi. I mi kod kuće s njim puno vise pričamo, vježbamo, igramo se. Mnoge stvari razumije bolje nego prije, lijepo odgovara na pitanja na koja prije nije znao odgovoriti, postavlja i pitanja kad ga nešto zanima a ne razumije, itd. Medjutim, moj problem su tete u vrtiću. Gotovo svaki dan on je njima u vrtiću nešto kriv. Kažu da je neposlušan i da mu trebaju granice, kažu da ne želi sudjelovati u radovima tipa crtanja i slično, nonstop mi nabijaju na nos da jako odstupa od grupe. Mene to zaista već dovodi do očaja. Dala sam im nalaze koje smo dobili od logopeda i psihologa. Kod kuće nemamo takvih problema. On je zaista iznimno živahan zna biti i tvrdoglav ali nas kod kuće sluša i ne prelazi granice. S logopedicom prekrasno suradjuje. Ide i na sportsku gruppu i tamo 45 min. dvaput tjedno slusa trenera bez greške. Ali tete kažu da je to sve individualno i jedan na jedan i da u grupi on baš zaostaje za drugima. Ja sam vec očajna i ne znam kako se postaviti prema njima... inače poštujem njihov rad i smatram to jednim od težih poslova ali doslovno mi žele reći da je moje dijete zaostalo u razvoju...što da radim???

Poštovana, svaki vrtić ima stručnu službu pa bi bilo dobro da sjednete zajedno tete, i netko iz stručne službe (logoped, pedagog...) i vi, te da zajedno prodiskutirate nalaze i poteškoće.  Tako svi imaju priliku reći što vide i što predlažu.

Poštovana, imam dječaka koji ima skoro 5,5 godina. Do prije par dana sve je bilo normalno no sad je odjednom počeo zamuckivati, neku riječ ponavljati vise puta a ponekad kao da je zaboravio što želi reći ili da se ne može sjetiti riječi koja slijedi. Jako smo zabrinuti pa Vas molim za mišljenje.

Poštovana, važno je da mirno pristupite, strpljivo pričekate da vam dijete kaže što želi. Nemojte ga požurivati ili govoriti mu da govori sporije. recite mu da ga slušate. Može se raditi o razvojnom mucanju. Ako potraje duže vrijeme ili dijete u toku govora postaje bezglasno, javi se grč, svakako se javite logopedu.

Veliki pozdrav za vas, moje dijete ima 2g i 9 mjeseci, sve razumije, kaže hoću vode, ja se pupam, hoću ići u Konzum, i mnogo riječi zna, ali nekada zamuca kad hoće nešto da kaže, i nije mi baš čitak govor svih tih njegovih riječi, puno je stidan, i neke riječi smumlja, jedva ga mi razumijemo. Da li ima razloga za brigu?

Poštovana s obzirom na dob, jezik i govor trebaju još puno vježbe da bi bili fluentni, kako u govoru tako i u rječniku i gramatici. Govorno-jezični razvoj, baza materinskog jezika traje do 5. godine. Naravno nastavlja se i dalje. Povremena zamuckivanja su razvojna, često se javljaju kod djece i odraz su nezrelosti. Važno je ne požurivati dijete, samo ga strpljivo saslušajte, a nepravilne rečenice preoblikujte i točno ponovite za njim. Tako dijete sluša pravilan model govora i uči.

Molim vas da mi odgovorite. Imam sina sad će mu jedanest mjeseci a njegovi su mišići ko kod bebe od četiri mjeseca. Idemo na vježbice, on ne puže, radi stvari koje bebe od četiri mjeseca rade, okreće se na stomak i samo se okreće u krug ni traga od puzanja. Kasni šest mjeseci za svoj uzrast, molim vas da mi date neki savjet.

Poštovana, prema opisu teškoća najvažnije je da slušate upute fizioterapeuta i dosljedno provodite vježbe.

Lijep pozdrav. Imam sina 2 god. i 3 mj. ali još ne priča. Zove mama i aba i ima neki svoj jezik koji mi ne razumijemo. Da napomenem da dijete sluša dva jezika istovremeno, mi u kući pricamo materinji jezik a vani kada smo čuje njemački. Dosta razumije npr. kada mu kažem donesi patike idemo vani, donese. Kada nešto hoće uzme me za ruku i odvede.

Poštovana, dvojezični razvoj u početku razvoja može usporiti javljanje govora. Važno je da dijete razumije i komunicira. Koristite gestu, ona prethodi jeziku i govoru. Ako kroz neko vrijeme primijetite da dijete i dalje ne progovara, potražite mišljenje logopeda.

Postovani...imam djete od 2 god i 11 mjeseci....jako slabo prica...fond rijeci mu je daj...pa pa...ajde...tata ...mama i ne...uglavnom je to to...zna kako kaze maca...patka ...cuko itd...kuci se igra sa szarijim bratom i sestrom..a vani nikako nece s djecom...kad ga pitas nesto on ko da ne razumije...naprimjer kad kazem hocemo ici pa pa...on ce mi donjet patike...kad kazem hoces vode on ce doc...al kad pokusavam da ga naucim nekim novim stvarima on se samo pocne udarat po glavi...vodila sam ga kod logopeda on mi je rekao da ima jaku volju i da je tvrdoglav... al da i kasni za svojom generacijom... da napomenem od malena mi je precesto bio na youtubu i gledao pjesmice... imam li razloga za zabrinutost... jer kad vidim njegove generacije uveliko sastavljaju recenice a on nista isto mala beba.

Poštovana, s obzirom na dob vašeg sina potrebno ga je uključiti u logopedske vježbe. Potrebno je da se kroz logopedski rad potakne razvoj govora i jezika, te da se vama pruži savjetodavna pomoć na koji način raditi s djetetom kod kuće (igra koja potiče govor i komunikaciju). Svakako ograničite gledanje televizije. Govor se uči u svakodnevnoj situaciji s ljudima.

Dijete 4 godine, priča sve, ne potpuno gramatički točno, no mislim da u redu za dob, glasove izgovara sve a r ne kako treba i ovisno o kombinaciji glasove ispred i iza "r'. No, moje pitanje jest što poduzeti i da li je potrebno što priča prebrzo pa ga često ne razumije okolina. Hvala

Poštovana, gramatika materinskog jezika se intenzivno razvija i "polira" između 3. i 5. godine. Tako da su neke nepravilnosti razvojne i s vremenom će dijete naučiti pravilno se izražavati. Nježno ga ispravljajte, čitajte i pričajte priče, podučavajte ga rječniku. Glas R se može čekati do 5,5 godina ako dijete ostale glasove uredno izgovara. Brzina govora može biti odlika karaktera, sve radi brzo, ili potreba da se ispriča nešto, a boji se da će odrasli otići. Pa budite strpljivi kad vam se dijete obraća, umjesto da mu kažete govori sporije, recite mu da ga slušate. Po potrebi se spustite na njegovu visinu (čučnite tako da ostvarite kontakt očima), da dijete zna da ima vašu potpunu pažnju.


Poštovana, moje dijete ima 11 mj, ne govori ništa ni mama, tata.. ništa. Ako ju nešto zanima pokaže mi prstom, isto tako kada ja nju pitam npr. Gdje je slika, ona mi pokaže prstom. Svi govore da bi već trebala izgovarati prve riječi, te me sada zanima da li je njezin razvoj u redu (jer po meni je još mala, iako možda i griješim) te kako da ju potaknem na govor? Za mj dana kreće u jaslice, da li će joj to pomoći ili odmoći? Unaprijed zahvaljujem, Marija

Poštovana,
prva riječ se javlja oko prve godine dana, to znači i koji mjesec prije ali i kasnije. Važno je da dijete razumije i komunicira. Potičite gestu, to, tu, ima, nema, daj... Gesta prethodi govoru i pospješuje razvoj razumijevanja. Za jaslice je važno da period prilagodbe prođe što bolje pa će se i sve ostale sposobnosti razvijati svojim tempom.

Poštovana, imam dječaka od 3 godine i 4 mjeseca starosti. Rođen je kao zdrava beba, prohodao na vrijeme, prve riječi isto tako usvojio na vrijeme. Naime, kad je dječak napunio 2,5 godine usvajanje novih riječi kao da je stalo, dječak kaže mama, tata, baba, daj,dida, tetku zove nanana, zna imema nekoliko prijatelja imitira sve životinje, nekada kaže pit i sklapa dvije riječi tipa gdje je mama, zna reci maca i miš i kada treba otići do wc. Dječak ima super dobru razvijeno motoriku, jako dobro drži olovku u ruci sam jede i pije i uopće ne prolijeva ništa. Sam se penje uz stepenice i sam silazi, pao nije skoro nikada jer jako se dobro čuva. Orjentiran je jako dobro, reagira na sve živo i dobro prihvaća promjene. Obožava plesati, zna se i zaigrati ali isto tako često mijenja aktivnosti. Problem je u tome što dječak nema dovoljno razvijen riječnik za svoju dob, on razumije sve, sve što mu kažem uradi, u slikovnica mi pokazuje pristićem ako ga pitam gdje je lopt, pokaži mai čaušu.. itd... gestakulacije pokazivanja prstom su ok i većinom se koristi gestama ali dječak s obzirom da nema dovoljno razvijen riječnik ima problema sa emocijama, zn a vrištati i plakati tako da ponekada zna biti težak. Ja sam ga uključila kod logopeda, vodila sam ga i kod psihologa zatim za nekoliko dana treba poći i kod rehabilitatora. U zadnje vrijeme se jako puno igramo zajedno, čitamo i pjevamo. Logoped mi je rekao da vidi mali napredak. Smatrate li vi da imam razloga za brigu i što bi još trebala naparaviti kako bo pomogla svom malom dječaku. P.S. odlučila sam još napraviti prgled i kod neuropedijatra jer mi jeto savjetovala psihologionja i dječak jako lijepo surađuje sa logopedom.

Poštovana, vaše dijete razumije i komunicira. To je glavni preduvjet za dobar razvoj govora. Odlično je što ste ga uključili u rad s logopedom. Budite strpljivi. Za ozbiljnije rezultate treba proći nekoliko mjeseci.

Poštovana, imam sina od skoro 3 godine, ne razumije kad ga se pita kako si, da li si dobro, gdje si bio i što si radio...itd., takva pitanja ne razumije... kad ga pitam kako je bilo u vrtiću (a tek je krenuo prije 3 tj) on čuje samo ovu riječ vrtić (jer ne voli ići u vrtić, to mu je šok), on kaže da vrtić spava i da Marko (odgajatelj) spava..... što se tice pričanja ne slaže baš rečenice, zna kako se zove i koliko god ima, seku uredno zove i govori joj da nešto ne smije dirati, jednostavno kad on nešto želi on to odmah čuje i nauči, ali baš je tvrdoglav i svoj, nije društven, voli se igrati sam i sa starijom djecom, dosta je gledao crtiće na eng. i zato je naučio boje i brojati na eng., a i na hrvatskom zna do 15 brojati (i unazad), igra se autićima, vozi bicikl i najviše se voli igrati sa sekom mladom (1,5 god.), najviše me muči to što ne razumije kada ga se nešto pita...bili smo kod logopeda na procjeni sa 2,5 god i rekla nam je da s njim treba puno rada jer ne razumije, što sam i sama znala... ali ništa konkretno nije rekla kako raditi na tome, pa Vas molim ako imate kakav savjet. Zahvaljujem.

Poštovana,
slažem se da s vašim sinom treba raditi na komunikaciji, govoru, razumijevanju, jeziku i pažnji. Konkretno kako se to radi je nemoguće opisati ovim putem. Dijete treba vidjeti i uspostaviti kontakt. Krenuti od onoga što voli i na tome graditi igru. Ako se igra autićima pridružite mu se u igri ali na način da on vodi i vas uključuje. Nakon nekog vremena vi dodajete svoje ideje. Npr. auto vozimo u garažu, sada treba mehaničaru, mijenjamo gumu.....sve treba biti popraćeno veseljem, nemojte ga stalno tražiti daj reci sad ovo, sad ono. Samo komentirajte jednostavnim rječnikom ono što radi. Ah, sad idemo voziti tatu na posao....To su neke osnove. Ali vam svakako preporučujem da pronađete logopeda koji radi s djecom te dobi, da potiče razvoj vašeg sina, i ujedno i da vas educira u načinima rada.


Poštovana, Imam sina od 2 godine i 3 mjeseca. Priča na nekom svom jeziku ali zna ponovit mama, tata, baka, teta, dida. Kad ga pitamo pokaze npr.di je tata kaže tata i prstićom pokaže al još uvijek nas ne zove. Zna reći auto, lopta. Pokazat gdje je nos, oko. Imitira macu i psa, ima gestu za pa-pa, šalje pusu, ima gestu za nema al na poticaj. Razumije dosta, al nas ponekad zbuni. Npr.kad mu kažemo donesi cipele on uzme prvo što mu se nađe pri ruci i nosi. A zna što su cipele. Kao da nema pažnje za saslušat do kraja što mu se kaže. Kontakt očima ima. Kad smo mu zanimljivi gleda dugo u oči, a ponekad izbjegava kontakt al kad mu kažemo gledaj u oči, pogleda. Voli šarati po papiru, voziti se na autiću, igrati se loptom, autićima, igru ku-kuc. Drugu djecu baš ne doživljava puno osim ako nisu lovice. Zna im prići, pogledat ih, nešto im promrmljat na svom jeziku i to je to. Motorički je jako spretan. Mene još najviše zabrinjava što baš ne razumije sve što mu se kaže i što ponekad izbjegava kontakt očima kad mu pričate. Do prije 5 mjeseci je dosta gledao crtiće na engleskom jeziku. Otkad smo mu to ukinuli vidimo dosta pomaka. Molim Vas za mišljenje. Hvala

Poštovani,
vaše dijete razumije i komunicira. polako počinje koristiti i govor. Važno  je da ste maknuli crtiće jer previše stranog jezika usporava i ometa razvoj  materinskog jezika. Možete se vratiti stranom jeziku kada se usvoji baza  materinskog jezika. Nastavite s njim puno pričati, poticati gestu i igru.  Pratite razvoj. Unutar svakih šest tjedana (okvirno) važno je da primijetite  nešto novo u govoru i ponašanju. To znači da vaše dijete napreduje i razvija  se.

Imam djevojčicu 4 godine. Ona je prijevremeno rođena. Rođena je u 30,2 tjednu. Bila je 2 mj. u inkubatoru i mjesec dana u krevetiću jer je imala žuticu, pa upalu pluća. Sve je proslo u redu. Išli smo na vježbice do prve godine i sve pretrage su pokazale da je sve ok. Prohodala je s prvom godinom dana. Ali s 4 godine slabo komunicira, s jednom, dvije riječi. Gledala je dosta pjesmice na televizoru i to engleski. Što više nije slučaj. To smo ukinili. Pjeva pjesmice na hrvatskom ne baš čisto ima i nekih svojih riječi. Znači problem nam je komunikacija. Što mislite da bi bilo dobro da napravimo?

Poštovani, s obzirom na poteškoće u govoru i jeziku (dobro je da ste maknuli engleski, djeci kojoj razvoj govora ide sporije prevelika izloženost stranom jeziku može biti zbunjujuća i usporavati usvajanje materinskog jezika), svakako preporučujem da krenete s logopedskim vježbama.

Poštovana Imam djevojčicu od 2 i pol godine, koja ne govori cijele riječi nego samo prva dva sloga. Naprimjer mama, tata, baba, deda, molim to izgovara lijepo, ali sve ostalo sa dva sloga. Kad zeli piti sok kaže (ma pi so), kada pada vani kisa(va pa ki), pala sam boli me noga(pa bo no), to je njezin razgovor,sve razumije i sve što zeli objasnit ce sa dva sloga, sama se oblaci skida, treba malu pomoć kod majce. Nema pelene kroz dan jedino kroz noc, ali tokom dan sama ide na wc samo me obavijesti Je pi ili Je ka(Ela pisa i Ela kaka). Sve voli papat na nista nije alergicna, obozava djecu i jako se lijepo igra, voli zivotinje. Ima brata od 7g. koji ide u školu i dok on cita i ona ga slusa uzme knjgu i kao i ona cita a to zvuci ma, so, bi..itd. Ima nas petero ukucana i stvarno puno pricamo, kada ju pitam da ponovi rijec riba, kuca, nekad to zeli ali nekad ne samo izgovori prva dva soga i dalje se smije i vise ne zeli. Molim Vas kako joj mogu pomoc i da li trebamo posjetit logopeda, pitali smo pedijatricu i ona je rekla da ima vremena do 5 god, ali ja mislim da je to predugo i htjela bi joj nekako pomoc da pocne lijepo pricat jer vidim da moze, ali nezna kako.

Poštovani, vaše dijete se uredno razvija. Djeca ponekad u početku razvoja govora koriste skraćene oblike riječi jer im je tako lakše ili još nisu motorički spremni za izgovaranje cijelih riječi. Igrajte se s njom na način da prvi slog nekoliko puta ritmično ponovite npr. ma-ma-ma i onda uz uzvik dodate ca. ma-ma-ma-ca. Preporučila bih vam i skidanje noćne pelene, s obzirom da bez poteškoća kontrolira kroz dan, nema potrebe da je kroz noć zbunjujete. To je također važan dio razvoja samostalnosti i sazrijevanja koji se onda odražava i na govor.

Poštovani, djevojčica koja ima 1 godinu i 10 mjeseci prilikom razgovora konstantno ponavlja svoje ime. Marija je žedna, Marija hoće da ide u park, Marija hoće da ruča... i td. Da li je još mala ili je vrijeme da se utiče na to da izgovara JA, ili jednostavno bez imena, samo hoću vode. ..Sve razumije, prepričava mi šta je vidjela i gdje je bila. Reaguje na svako pitanje. Zna dosta pjesmica, zna većinu slova i boje, broji do 10. Neke riječi ne izgovara bas pravilno. Hvala

Poštovani, vaše dijete komunicira, govori, razumije.
Upotreba zamjenica ide nešto kasnije u razvoju, bliže drugoj, pa i trećoj godini. Gramatika kao dio razvoja jezika i govora intenzivno se razvija između treće i pete godine.  Vaša djevojčica ima još puno vremena da vježba i uči. Uživajte u igrama sa svojom djevojčicom.

Poštovani, Imam sina od 14 mjeseci. Sa 12 mjeseci je pricao tata, mama, baba, deda, ajde, daj, šećer, da, ne. Sa 13 mjeseci kad sam ga pitala kako se zove pokusavao je reci svoje ime. Sada s 14 mj vec neko vrijeme(2 tjedna) za sve govori samo tata i svi su tata sto prije nije. Dozivao nas je bas kako treba. Sada govori stalno tata, tu i tamo ajde i da, nana i kaka. Ali ove prve rijeci kao da je zaboravio i kad mu ja kazem mama on tata i tako za sve. Pokazem mu slike dede i kaze tata, pokazem mu cvijece on opet tata. A znao je reci što je što. Inace se odaziva na ime, hrani nas, daje 5, maše pa-pa, smije se ima kontakt ocima. I razumije kad ga pitam jel zedan ili gladan. I kad ja kazem da sam gladna nosi mi jesti ili mu kazem da mi baci loptu ode po loptu i donese. Zanima me dali je normalno da tako prestane pricati rijeci koje je naucio i da kad ga pitam kako se zove on kaze tata, a do prije 2-3tj je pokusavao reci svoje ime. Hvala na odgovoru

Poštovana, može se dogoditi da dijete u vremenu intenzivnog razvoja govora koristi jednu riječ za obilježavanje osoba ili predmeta na temelju jedne osobine. Tako na primjer tata su sve muške osobe. Mama su sve ženske osobe. Pas su sve životinje s četiri noge i repom. To je dio razvoja. Rjeđe se dogodi da prije koristi pravilno imenovanje pa ga kasnije zamjeni samo jednom riječi. Iz vašeg opisa zaključujem da vaše dijete razumije i komunicira. To je važno. Pratite razvoj kroz nekoliko tjedana pa ako i druge riječi počinje zamjenjivati potražite mišljenje logopeda.

Poštovana, Imam sina od 2 godine i 3 mjeseca. Prica na nekom svom jeziku ali zna ponovit mama,tata,baka,teta,dida. Kad ga pitamo pokaze npr.di je tata kaze tata i prsticom pokaze al jos uvijek nas ne zove. Zna reci auto,lopta. Pokazat gdje je nos,oko. Imitira macu i psa, ima gestu za pa-pa, salje pusu, ima gestu za nema al na poticaj. Razumije dosta, al nas ponekad zbuni. Npr.kad mu kazemo donesi cipele on uzme prvo sto mu se nadje pri ruci i nosi. A zna sto su cipele. Kao da nema paznje za saslusat do kraja sto mu se kaze. Kontakt ocima ima. Kad smo mu zanimljivi gleda dugo u oci, a ponekad izbjegava kontakt al kad mu kazemo gledaj u oci, pogleda. Voli sarati po papiru,voziti se na auticu, igrati se loptom, auticima,igru ku kuc. Drugu djecu bas ne dozivljava puno osim ako nisu lovice. Zna im prici, pogledat ih, nesto im promrmljat na svom jeziku i ti je to. Motoricki je jako spretan. Mene jos najvise zabrinjava sto bas ne razumije sve sto mu se kaze i sto ponekad izbjegava kontakt ocima kad mu pricate. Do prije 5 mjeseci je dosta gledao crtice na engleskom jeziku. Otkad smo mu to ukinuli vidimo dosta pomaka. Molim Vas za misljenje. Hvala

Poštovana, dobro je da ste maknuli crtiće na engleskom. Ponekad djecu dvojezičnost u ranoj dobi zbunjuje i usporava ih u usvajanju materinskog jezika i govora. Potičite što više pažnju i govor kroz svakodnevne situacije i igru. Preporučila bih vam i odlazak do logopeda da vam konkretno da smjernice za poticanje govora, jezika i pažnje.

Poštovani, majka sam trogodišnjeg dječaka (u maju je napunio tri godine) i sedmogodišnje djevojčice. Djevojčica je odlično pričala sa tri godine,dok dječak i ne baš. Sa dvije godine je znao samo mama,tata, vode i onomatopeje,kasno je progovorio.Sa 2,4 smo dobili PADA KISA i BEBA PAVA (smislene recenice, kišu je vidio kroz prozor,a bebu na reklami). Sada zna da imenuje sve stvari u okolini,zna reći kako se zove,koliko ima godina, kako se zove mama, tata, seka, bake i dede, zna boje (crvena, žuta, zelena, plava, braon, bijela, roze, narančasta, ljubičasta). Zna da pije iz čaše i flaše samostalno. Obožava životinje,zna kako se glasaju, šta daju (krava mleko, koka jaje). Spretan je na igralištu. Voli autiće, lista knjige, gleda slike i imenuje pojmove, voli da hvata baloniće od sapunice, daje pet. Voli da igra Ringe, ringe raja. Voli da skače po krevetu i zove nas da idemo s njim i kaze: Idemo skakati. Rečenica je od dvije ili tri riječi : hoću vode, hoću keksić, idemo napolje, idemo naći loptu. Ima pokazni gest,razumije govor. Izvršava naredbe: Baci smeće; donesi patike; stavi na sto; idemo se kupati; poljubi sestru.Ne tepa,jasno izgovara riječi i glasove.Hoće da ponovi za mnom kad mu nešto kažem. Voli da se mazi,uvijek hoće da se poljubimo i zagrlimo. U vrtić je krenuo prije nekoliko dana.Dva dana je negodovao i prestao.Sad ide bez problema.Ne nosi pelene. Odgovara na pitanja,ali nikada ne koristi DA. Kad ga pitam:Hoćeš li vode? On kaze:Hoću vode ili neću vode.Pitam ga šta radiš,on odgovori (u zavisnosti od toga šta radi): igram se,vozim auto,skacem... Ali kad ga pitam da li mu je bilo lijepo,ili da li mu se sviđa nešto on ćuti. Kao da ne zna da odgovori potvrdno sa DA i nema konverzacije (ne moze da mi ispriča kako mu je bilo u vrticu ili sta je radio). Kako da poboljšamo konverzaciju i da li je potreban logopedski tretman? Kako da mu pomognem da ubrzamo razvoj govora? Hvala Vam!

Poštovani,
iz svega što ste opisali vidljivo je da vi detaljno pratite i potičete svoje dijete u razvoju. Nastavite i dalje tako. Dijete te dobi najčešće ne zna što mama želi da joj ispriča (što želi čuti - to tek uči). Ako vrtić prihvaća i veselo odlazi to je vama znak da je njemu dobro. U dobi između 3. i 5. godine intenzivno se širi rječnik i dijete uči pravila po kojima se govor slaže, tako da to vrijeme sad prolazite. Porazgovarajte s tetama u vrtiću, one mogu najbolje uočiti ako je potrebno uključiti logopeda.

Poštovani, Imam sina 3 godine i 5 mjeseci ne priča na maternji jezik ništa, na engleskom broji do 10, kad mu kazem ćao on kaze bay i maše rukom. Na ime se neće odazvati nikada, kad mu kažem ne dirat to zna neće da dira ali ništa ne odgovara. Priča on nešto nerazumljivo ili na engleskom neke riječi. Išao sam logopedu savjetovali su me za vrtić s djecom njegovog uzrasta. Vaše mišljenje? Hvala

Poštovana,
svakako uključite dijete u vrtić da boravi s vršnjacima i bude okružen govorom i komunikacijom. Niste  mi napisali da li je dijete pojačano izloženo gledanju televizijskih  programa na engleskom pa je tako naučio, ili? U svakom slučaju potreban je i rad s logopedom radi poticanja razvoja razumijevanja i govora..

Postovani. Brinem se za decaka koji mi je od zaove sin. Ima 4 godine. Do skoro nije hteo nista da prica, sad vec par meseci hoce da ponovi puno sta. Ali mene brine sto se on jako cudno ponasa. Redovno gleda u luster i smije se tako bez razloga. Kad cuje deciji plac, zapusa usi ili bilo koji glasan zvuk. Sad zna dosta da prica, ali on ponavlja samo nekoliko rijeci non stop. Npr masina. Sta god mu ona kaze da ponovi za njom, on prvo kaze masina pa posle tu rijec. Vodila ga je logopedu, rekli su mu usporen razvoj govora. Nekad hoce da kaze puno sta npr imitira zivotinje, ili kazuje gde je sta. A nekad to isto pitanje on kao da ne razume, samo gleda u oci i suti. Mnogo smo zabrinuti.

Poštovani,
iz vašeg opisa slažem se s mišljenjem logopeda da se radi o usporenom razvoju govor i jezika. S obzirom na dob potrebno je što prije uključiti dijete u logopedske vježbe. Kroz rad i praćenje razvoja logoped će vas moći konkretnije savjetovati i o ponašanju, te kako razvijati pažnju i koncentraciju.

Poštovana, Imam sina od 2 godine i 3 mjeseca. Prica na nekom svom jeziku ali zna ponovit mama,tata,baka,teta,dida. Kad ga pitamo pokaze npr.di je tata kaze tata i prsticom pokaze al jos uvijek nas ne zove. Zna reci auto,lopta. Pokazat gdje je nos,oko. Imitira macu i psa, ima gestu za pa-pa, salje pusu, ima gestu za nema al na poticaj. Razumije dosta, al nas ponekad zbuni. Npr.kad mu kazemo donesi cipele on uzme prvo sto mu se nadje pri ruci i nosi. A zna sto su cipele. Kao da nema paznje za saslusat do kraja sto mu se kaze. Kontakt ocima ima. Kad smo mu zanimljivi gleda dugo u oci,a ponekad izbjegava kontakt al kad mu kazemo gledaj u oci,pogleda. Voli sarati po papiru,voziti se na auticu, igrati se loptom, auticima,igru ku kuc. Drugu djecu bas ne dozivljava puno osim ako nisu lovice. Zna im prici,pogledat ih,nesto im promrmljat na svom jeziku i ti je to. Motoricki je jako spretan. Mene jos najvise zabrinjava sto bas ne razumije sve sto mu se kaze i sto ponekad izbjegava kontakt ocima kad mu pricate. Do prije 5 mjeseci je dosta gledao crtice na engleskom jeziku. Otkad smo mu to ukinuli vidimo dosta pomaka. Molim Vas za misljenje. Hvala

Poštovana, iz opisa zaključujem da vaše dijete komunicira gestom i uz to počinje koristiti govor. Razumijevanje je u razvoju, i dobro ste primjetili da ga treba pojačano poticati. Najbolje kroz igru. Igrajte se ono što voli. Budite mu kao što kažete "zanimljivi". Usmjeravajte pažnju na predmete i situacije koje popratite govorom. Govor se uči uz druge ljude, tako da svakako izbjegavajte televiziju. Preporučila bih vam i odlazak do logopeda koji će vam dati detaljnije smjernice kako poticati govor i pažnju. Koji glasovi se razvijaju u kojoj dobi i što možete raditi da to bude učinkovito..


Poštovanje
imam sina od 21 mjesec. Bili smo kod defektologa i on kaže da dijete ima usporen razvoj tj. kašnjenje u razvoju i da je na na nivou od 12 mjeseci ali da je još rano za bilo kakvu precizniju dijagnozu. Molim vas recite da li to definitivno znači da će dijete imati kašnjenje u razvoju do kraja života ili ne mora da znači odnosno da se kasnije razvija kao i sva djeca. Hvala

Poštovani,
to je trenutna procjena, koja je svakako ozbiljna, i poruka vama roditeljima da krenete sustavno raditi na poticanju cjelokupnog razvoja. U konačnici većinu teškoća možete prevladati, a ako i ne sigurno ublažiti možebitne eventualne probleme u razvoju.

Dobar dan,
sin ima 4 i pol godine i ne priča tj samo malo. Tek je sad počeo pjeva malo nerazumljivo sve razumije ali i ono što kaže, kaže na engleskom tj. kao da mu je engleski materinji, broji na engleskom do 40, zna engleski alfabet sve riječi, životinje, predmete kaže na engleskom ali ne veže rečenice neke are you ok i tako. Išli smo logopedu nadam se da ce pomoći ali ništa konkretno nam nisu rekli osim da je zbog crtića on je uz crtiće sve naučio i zna ali zašto ne priča ne razgovara ili samo mu treba više vremena molim vas za vase stručno mišljenje.

Poštovani,
dijete vam se očito počelo dvojezično razvijati. I koliko god nam to često bilo simpatično i ponosni smo na dijete jer lako usvaja engleski jezik, nužno se u ovom razvojnom periodu posvetiti materinskom jeziku i sustavno ga poticati. Krenite ozbiljno s logopedskim vježbama širenja hrvatskog rječnika i izgovora glasova hrvatskog jezika. Optimalno vrijeme za učenje materinskog jezika je od treće do pete godine. U tom periodu možete učiniti najviše. Gledanje crtića treba ograničiti, a ako već gleda neka to bude na hrvatskom jeziku.

Zdravo,
imam 16 godina i od kad znam za sebe imam problema s govorom. Uvijek pravim velike pauze pri govoru jer ne mogu da izgovorim neke rijeci pa pokušavam da ih zamijenim drugom riječju. Najgore su mi one koje počinju slovima "p,b,d,t i k". Čak i kada sam najopuštenija i kad smireno pričam i dalje se dešavaju te pauze i blokada. Nekada jednostavno zaboravim da dišem dok govorim a nekada jednostavno ne mogu da izgovorim riječ. Najgore je u školi kad treba nešto da odgovaram ili čitam. Ocjene iz usmenih odgovora i aktivnosti su poprilicno loše jer čak i kada znam odgovor na neko pitanje ne mogu da izgovorim i to me stvarno pogadja i dodje mi da plačem od muke. Izbjegavam da govorim što je više moguće i da čitam i upoznajem nove ljude. Kad razgovaram s nekim srce mi lupa, stomak me boli od nervoze i onda kao da mi se svi mišići u tijelu grče, a onda uslijedi najgore-osjećam bol u grudima i imam osjećaj kao da ostajem bez vazduha. Svjesna sam svog problema, ali se jako teško nosim s njim, pogotovo što sam samokritična što se tiče izgleda. Voljela bih da izbjegnem odlazak kod logopeda. Mislila sam da li je ikako moguće da mi date savjet ili neke vježbe disanja koje bih mogla upražnjavati svaki dan. Unaprijed hvala!

Poštovana,
opisali ste svoje poteškoće s govorom koje upućuju da se radi o vrlo ozbiljnom mucanju. Logoped je osoba koja će vas voditi od faze osvještavanja teškoća i učiti pravilno disati i govoriti. Logoped vam je trener koji će vam pomoći da dajete najbolje od sebe. Također u ovoj dobi svakako i preporučam suradnju s psihologom. Vježbe opuštanja i načini nošenja sa strahom također su izuzetno važni u vašoj svakodnevnoj komunikaciji. Svakako skupite hrabrost i krenite. To je najbolji način da si riješite problem.

Poštovani,
dijete, kćer ima 5 godina i do prije 3 tjedna je lijepo govorila i izražavala svoje želje da bi u tom vremenskom periodu primjetili kako sve teže završava rečenice, odnosno kako prilikom izgovora, neke riječi ponavlja više puta za redom, a nekih se ne može ni sjetiti ili započne s izgovorom riječi ali je ne može dovršiti. Također, za napomenuti je kako je baš prije tri tjedna bila na cijepljenju (sva djeca s 5 godina), ali i da je početkom mjeseca počela pohađati engleski jezik u vrtiću. Nismo sigurni da li se radi o nesigurnosti kod izgovaranja (nismo primjetili da bi je tko ismjavao ili nešto slično. Molim vas za komentar o opisanom. Hvala!!!

Poštovana,
teško mi je iz opisa pretpostaviti o čemu se radi, ali s obzirom da je takvo govorno izražavanje nešto novo kod vaše kćeri, koja je do sada imala uredan govorno-jezični razvoj, svakako posjetite logopeda radi dijagnostike.

Poštovani,
Imam djevojčicu od 3 godine i 3 mjeseca. Razvoj je tekao uredno, čak mogu reći i da je naprednija za svoju dob. Rano je progovorila, ima velik fond riječi, s 2 i pol godine znala je brojati na do 10 na hrvatskom, engleskom, njemačkom i talijanskom. Sama je s 3 godine svladala slovo R (koje malo tvrđe izgovara) i od tada su krenuli problemi. Počelo je kao neznatno zamuckivanje i ponavljanje slogova da bi se, kako je vrijeme odmicalo, pretvorilo u ponavljanje početnog slova i duži vremenski period za izgovor da bi se na koncu pretvorilo u blokade prilikom izgovora određenih riječi (nemogućnost izgovora riječi i grčenje). Sve ove faze dogodile su se u roku od 3 mjeseca. Ja sam se potpuno prilagodila situaciji i poslušala savjete tj. ne prekidam je, ne požurujem i ne dovršavam joj rečenice. Pokušavam je animirati u igri i čitati joj što više. Još uvijek nismo bili na pregledu kod logopeda ali sam ja obavila razgovor s logopedom i pokazala mu snimku djeteta. Isti je savjetovao da još malo sačekamo da vidimo kako će se stvari odvijati. molim i vas za savjet. Što činiti. O kakvom je mucanju ovdje riječ. Bojim se da ću ga pogoršati nepravovaljanom reakcijom. Unaprijed hvala!

Poštovana,
iz opisa i savjeta logopeda pretpostavljam da se radi o razvojnom mucanju koje je često kod djece te dobi. Obično takvo govorno ponašanje pratimo neko vrijeme. Kada je govor toliko opterećen s blokadama i nefluentnošću tada ne treba čekati, već je preporuka da se dijete uključi u logopedske vježbe (kroz igru). Preporučam da odete do logopeda na potpunu logopedsku procjenu.

Poštovani,
imam dječaka od 3 godine i 2 mjeseca, rođen je 1,50 mjesec ranije, u prvom mjesecu života imao je žuticu, kad smo izašli iz bolnice nakon pet dana vratili smo se opet, jer se žutilo vratilo gdje mu je konstatovana hiperbilirubinemija, ali je takođe napisano da je to samo produžena žutica. Od početka je pomalo kasnio u razvoju u odnosu na vršnjake. S 4 mjeseca je držao glavicu, sa 8 mjeseci je rekao prvu rječ tata, s devet mjeseci je mogao sjediti, nije znao puzati - odnosno puzao je unazad, sa 17,5 mjeseci je prohodao, ali govor je čitavo vrijeme bio slab i oskudan sa nekoliko rječi, od kojih poneka smislena npr.daj. Ostale rječi mama, tata, baba, daj ,da mi, da mi vidim, da mi jedem, da mi to, bibi, mau mau,kuka, itd. Kad nešto smisleno kaže npr. da vidim kaže to jednom i više ne ponovi nekoliko mjeseci. S dvije godine mu je urađena kompletna neuropedijatrijska obrada (orl-sluh-uredno, eeg-uredno, ostali nalazi uredni) radili smo intoleranciju na hranu - alergičan je samo na jaja- koja mu više ne dajemo ni na koji način. Već 8 mjeseci ga vodimo logopedu i psihologu triput sedmično. Odaziva se na ime, osim kada se zaigra, ima kontakt očima (sa dvije godine kontakt očima bio je jako oskudan i odazivanje takođe), još uvijek hoda na prstićima. Ne mogu da kažem da ima neke stereotipije koje su upadljive. Autiće gura, okreće im točkiće, igračke stavlja usta takođe i prstiće. Voli da pleše uz muziku, takođe i nas uhvati za ruku da plešemo sa njim ili nam donosi balone da se igramo sa njim, imitira samo ono što mu se sviđa kod odraslih (plještanje rukicama - bavo, pucketanje prstićima, brisanje stola krpom i još ponešto). Kad mu pokazujem slike ili figurice uzmi ovcu, macu, auto da izabere uvijek uzme ispravno. Kad ga zamolim da nešto na daljinu donese, donese samo flašicu ako je sok u pitanju da mu naspem još, a ostalo što mu tražim npr. donesi mi bager (koji drži u ruci) odmah ga baci i ide da uzme drugu igračku. Kad je blizu i drži nešto u ruci i kažem daj mi odmah mi da u ruku. Takođe da napomenem, s dvije godine i osam mjeseci je naučio da se penje uz stepenice, da ustaje u mjestu sa 2 god. i devet mjeseci, silazak niz stepenice još uvijek nije siguran. Inače motorički je jako spretan penje se, provlači, zavlači u uske prostore i sam se snađe da izađe, siđe i pri tom pazi. Prstom ne pokazuje nikad, ali nam nekako uvijek ponašanjem i kretnjama pokaže šta želi, kad je gladan kaže am,am nekad i plače. Voli djecu i voli da se igra, miluje ih po glavi, uzima im igračke bez pitanja, trči za njima, itd. Molim Vas za Vaše mišljenje. Izvinjavam se zbog opširnosti.
Zabrinuta majka

Poštovana,
vi radite i poduzimate sve što treba. Uključili ste ga u rad s logopedom i psihologom. Važno je da i dalje radite na komunikaciji i razumijevanju, a kod govora pratite pomake (nova riječ, nova gesta, novi glas...). Svakako mu omogućite što više različitih interakcija s drugim ljudima, djecom, situacijama (vrtić, igralište, igraonice, izlazak na sok, posjeti prijateljima...), tako da bude u situaciji naučeno primjenjivati i istraživati nove okoline.

Poštovani,
molim da mi pojasnite kakva bi trebala biti grafomotorika za dijete koje je upravo navršilo 4 godine. Što bi trebalo već savladati u toj dobi? Naime, primijetila sam da moja kći bježi od pisanja, nervozna je kad nešto ne može a i njeni vršnjaci imaju konkretnije oblike i rekla bih bolje. Hvala Vam
Mama Ivana

Poštovana,
sve o grafomotorici i razvoju grafomotorike možete pročitati na ovom linku: http://www.artrea.com.hr/Grafomotorika.html

Poštovanje,
imam curicu od 3 god i 9 mj, dok je bila manja uvjek je plakala od jakih grčeva u stomaku, nije nikad htjela puzati samo bi sjedila i tako se odguravala sjedeći. Prohodala je s godinu i dva mjeseca, njena prva riječ je sa 6-7 mjeseci. Ona priča ali kroz nos govori i dosta slova ne zna. Kad je bila manja prvu riječ bi rekla lijepo a onda po svom i tako dan danas. Trudim se i uvijek učim s njom na slogove svaku rečenicu, ali kad treba izgovoriti ona po svom. Što da radim dalje ne znam.

Poštovana,
svakako što prije potražite logopedsko mišljenje. Logoped će napraviti procjenu izgovora, komunikacije i razumijevanja i najbolje će vas savjetovati.

Poštovana,
Imam sina 3 god. puni u maju, u 11. mj. je prohodao, i sa godinu i pol je počeo brbljati... i izgovarati ... mama, tata, ajde... Međutim, kako je rastao u 2-goj god. neće više govoriti ni te riječi samo ponekad. Kad hoće sok neće da kaže daj mi, nego uzme flašicu ako stoji na stolu i nosi nekom u ruke da mu da a on neće da drži u ruci. Kad ga pitamo nešto npr. šta je to (auto) uopće ne reaguje i ne odgovara, niti želi pokazati. S 6 mj. ga je počela čuvati teta a kao beba je bio baš miran i tih, međutim kako su nastali ovi problemi s 2 god. smo ga upisali u vrtić jer smo posjetili logopeda i savjetovao je da bude sa svojim vršnjacima. Nekih većih pomaka nema a 6 mj. je već u vrtiću. Najviše voli sam da se igra, i što hoće on to hoće po svaku cijenu, a da se igra sa drugom djecom neće. Kad je počeo sjediti i gledati crtiće i pjesmice na laptopu, dok gleda ono što mu se sviđa reagira osmjehom ili rukicama tapše, a nešto što mu se ne sviđa neće da gleda. Sad se već igra s onom igračkom kvadratići, trokutići, krugovi, to zna da stavi gdje koje ide na postolje, boje još ne raspoznaje, ili kad ga pitam pokaži macu, ni to ne zna, a kad ga pitam kako kaže maca i ja kažem mjau on se samo nasmije,ali neće ponoviti. Trenutno kaže lijepo ćao, uj,uj, kad se udari, a li ne ponavlja kad ga stimulišeno. Išli smo i na pregled kod OTR. Jer su bile česte upale uha, sluh je zadovoljavajući, ali je treći krajnik dijagnosticiran, i evo prije sedam dana je operativno uklonjen i u ušne kanaliće ugrađene neke cjevčice, jer su ti kanalići po riječima OTR oštećeni od tih upala. Molim Vas odgovor jer sam zabrinuta!

Poštovani,
svakako bih vam savjetovala da posjetite logopeda i psihologa da naprave procjenu razvoja djeteta i da što prije krenete sa govorno-jezičnom stimulacijom. Moguće je da su upale uha utjecale na kasniji razvoj govora, a kako ste to sada riješili važno je pravovremeno stimulirati slušanje i usvajanje govora.

Poštovana,
Imam dječaka od dvije godine i 5 mjeseci. Još uvijek ništa ne govori (ponekad mama i skraćenice za auto-ato, ptica-tija..) Razumije sve što mu kažemo, ima kontakt očima, voli da se igra sa starijom djecom, ide u vrtić. Vaspitačice kažu da je dobar u vrtiću. Bili smo kod pedijatra - kaže da sačekamo do dvije i po godine pa onda da da upute za psihologa, logopeda.. Voli da gleda crtiće, veoma je veseo.. Ali ne govori. Svi mi kažu da se previše opterećujem. Imate li vi neki savjet. Veliki pozdrav.

Poštovani,
s obzirom da se pedijatar i odgajateljice (osobe koje su vidjele dijete i poznaju ga) slažu da je sve urednog razvoja, budite mirni. Naravno važno je poticati dijete da što više komunicira. Nudite gestu (i gesta je govor), pa-pa, ima-nema, tu je, to da.... Koristite svaku priliku da se zajedno igrate, prilagodite se njegovim igrama, nastojite ih proširivati (ako se igra autićem, dodajte kutiju-garažu, mehaničarsku radionicu, autopraonicu....pa vozite brrrmmm, potičite pogled i zadržavajte pažnju). Kada dijete prijeđe na drugu aktivnost, kocke, opet ga slijedimo, i govorom pratimo igru.

Čituljica - interaktivni trening čitanja

Koncentracija & Pažnja - Vježbe i igre za djecu
Poštovana,
može li se korigirati izgovaranje slova "r" kod djeteta starog 8.g. Postoje li vježbe koje mogu pomoći?

Poštovani,
može, imala sam klijente i s 18 godina koji su usvojili pravilan izgovor glasa R. Postoje logopedske vježbe kroz koje vas vodi logoped korak po korak, pa je najbolje da potražite iskusnog logopeda.

Molim Vas za pomoć,
moje dijete od skoro 4 godine (za mjesec dana će napuniti 4 godine) kad nešto priča ne gleda me u oči već nekud sa strane. Kad ju opomenem da kad mi nešto priča da me mora gledati u oči, kratko pogleda ali joj pogled opet ode u stranu. To traje već neko vrijeme. Kasno je počela pričati, tek s tri godine. Sad priča sve. Je li to prolazna faza ili pak trebamo potražiti stručnu pomoć? Lp, veliko hvala.

Poštovana,
važno je da dijete razumije, govori, komunicira. Dio komunikacije je i kontakt očima sa sugovornikom. S obzirom da ne navodite poteškoće oko govora i razumijevanja ne uviđam potrebu za stručnom pomoći. I dalje je podržavajte u ostvarivanju kontaka očima, a ako vaša zabrinutost ne prestane, potražite stručno mišljenje logopeda i psihologa (da budete mirni i možete adekvatno odgovarati na potrebe djeteta).

Molim Vas, da mi date savjet. Imam kćer koja za 3 mj. puni 5 godina. Od njene 2 god. sam primjetila, da ne sustiže drugu djecu u govoru, shvaćanju, nije bila komunikativna, plašljiva je bila za svaku sitnicu, nije podnosila promjene, neko vrijeme se nije čak ni na ime odazivala, izbjegava kontakt očima. Prije 7 mj. sam posjetila logopeda s namjerom da joj poboljšam govor, koji je inače bio nikakav (znala je izgovoriti ukupno do 20-ak riječi). Nekoliko puta sam posjetila logopeda, no moja kćerka od prve do posljednje posjete nije izdržala ni 3min (nije htjela sudjelovati). Posjetile smo psihologa (nije bio dječji) ona je napisala mišljenje, da ima crte spektra autizma, da idemo dalje kod drugih ustanova (za rani razvoj). Predložila nam je vrtić, kako bi se što više socijalizirala i poticala svoje motorike. Vrtić pohađa već 7 mj, ogromna je razlika, druželjubljiva je, ima veliko znanje i mnogo bogatiji riječnik. U stanju je naučiti pjesmicu napamet ali uz pjevanje. Prije nekoliko dana smo ponovo posjetile logopeda. Reakcija je otprilike ista, nije htjela sudjelovati pa nam je predložio, da posjetimo dječjeg psihologa. Danas smo bili kod njega i citiram njegovu anamnezu: "Postoje znaci mentalne nezrelosti u pojedinim područjima, slabija istrajnost mentalnog napora, remećenje pažnje. Elementi introvernosti. Raditi sa njom u objašnjenju pojmova uz logično povezivanje. Razvijati socijalizaciju. Potrebna podrška u konverzaciji."
Molim vas da me savjetujete, koje vježbe, na koji način da vježbamo, ne znam odakle bi počela. Da li postoji kakva knjiga ili vježbe za takav problem. Logopeda posjećujemo tek za 10 dana a psihologa za 7 dana. Unaprijed hvala!

Poštovana,
važno je intenzivno vježbati s djetetom na području komunikacije, socijalizacije, jezično-govornog razvoja, vizuo-motorne koordinacije. Širiti rječnik i poticati je na način da je izlažete različitim situacijama, od druženja s djecom do odlazaka u dućan, restoran..... Na raspolaganju su vam brojne vježbenice za predškolsku dob. Pa krenite od jednostavnijih prilagođenijih mlađoj dobi i po napretku nudite teže zadatke. Svakako imajte na umu da dijete najviše i najlakše uči kroz igru i kretanje. Puno se igrajte vani. Zatim društvene igre tipa memori, čovječe ne ljuti se..... odlične su za cjelokupni razvoj. Znači imajte na umu da potičete i podučavate, ali najviše kroz igru.

Poštovana,
molim vas da mi odgovorite na pitanje. Moj sin ima 2.8 mj, oduvijek je bio mirniji i kao beba je bio miran, e sad, mene su uplašili pojedinci koji mi govore da nije u redu da mi sin ne sklapa rečenice, od nekih 5 ili više riječi. On sve zna i sve razumije, mama, tata, baka, deda, seka, sva imena od porodice zna, ćuko, maca, voz...zna da broji do 10, zna sve boje, sve životinje i kako se glasaju. I na engleskom to zna, sva motorna vozila, zna šta je krevet, čaša.....sve predmete zna... Ali jedino što ne sklapa rečenice. On kaže "mama vani amo" "kiša pada" "tata ošo pofo" (tata otišao na posao) i tako te kratke rečenice hoće reći ali ne duže. Zna da se igra i da traži šta mu treba, a kad ga ja ne razumem šta hoće, uzme me za ruku i pokaže mi ili me odvede do tog što mu treba. I da još ima svoj jezik koji ja ne razumem sve. Da li je to u redu? Doktorica mi je rekla da je sve u redu ali da je on lijen, jer je sve njemu portreba. Molim vas odgovor i izvinite na dugom postu.

Poštovani,
prema vašem opisu slažem se da se radi o urednom razvoju. U ovoj dobi važno je da ima rečenicu, barem od dva elementa, znači dvije riječi, a proširuje se postupno. Rječnik je u skladu s dobi. Razumijevanje je bolje od samog govora, što je uredno za dob. Dijete komunicira, govorom i gestom, znači daje vam do znanja što mu treba i želi. Izgovor glasova je u razvoju i slijedi njihov intenzivni razvoj do 5.godine. Budite mirni, igrajte se i pružajte dobar govorni model.

Poštovana,
Imam dječaka 4god. 3mj. normalno mogu razgovarati s njim, čak je jako komunikativan kako sa nama u obitelji tako i sa ljudima koje prvi puta susreće. Problem je u tome što ne razlikuje rodove u govoru. Kada ga ispravim tj. Nakon što pogrešno kaže pitam ga npr. Da li je ta osoba muško ili žensko, tada se sam ispravi! Ali spontano uopće ne razlikuje rodove.
Zanima me da li je to normalno za njegovu dob?
Inače počeo je koristiti prve riječi sa cca 1.5 god. govor se nadalje normalno razvijao. Ali paralelno sa hrvatskim govorio je i engleski koji je učio preko crtića. Kada sam primjetila da govori engleski i sama sam to poticala u početku npr. na način da bi kod čitanja slikovnica sa prvim riječima ga pitala i hrvatski i engleski. Sada mu već mogu postaviti pitanje na engleskom na koje dobijem odgovor kao manje složenu rečenicu. Od samog početka je znao razliku. Isto tako bih napomenula da crtiće ne gleda previše ali isključivo na engleskom jer ne želi na hr. Svakodnevno čitamo knjige i puno razgovaramo sa njim. Jer i sam je po prirodi takav. Dosta je koncentriran i sam traži da mu čitam. Takodjer zna i sva slova ali ne zna čitati riječi. Sve mi se čini normalno za njegovu dob ali jednostavno ne primjetim nikakvog pomaka kod korištenja rodova! Hvala unaprijed na odgovoru!

Poštovana,
nastavite i dalje kako ste krenuli osvještavati i podučavati vaše dijete u korištenju rodova. Baza materinskog jezika, rječnik i gramatika intenzivno se razvijaju unutar 3. i 5. godine djetetovog života, tako da su uočene teškoće razvojne prirode. Što znači da će s poticanjem, dijete usvojiti pravilno jezično označavanje rodova. Moguće je da je dvojezični razvoj malo omeo usvajanje materinskog jezika. Kod djece koja su jezično urednog razvoja, to nije nikakav problem. Dvojezičnost blago uspori usvajanje nekih jezičnih konstrukcija, ali ga bitno ne narušava.

Back to content