Artmedia - Pitanja logopedu - Artrea

Title
Go to content
Ovdje možete postavljati pitanja o razvoju govora i jezika, te o nedoumicama vezanim uz poremećaje glasa, jezika i govora u predškolskoj i školskoj dobi. Na Vaša pitanja odgovara Vesna Ivančević, prof. defektolog logoped, s višegodišnjim iskustvom rada u školi i u privatnom logopedskom kabinetu.


Dragi posjetitelji, roditelji, mame i tate. Zahvaljujemo Vam na velikom broju pitanja koja nam stižu, međutim, upravo zbog tog razloga, ne stignemo ponekad odgovoriti na sva pitanja ili u roku. Stoga Vas molimo za strpljenje. Isto tako, kada tražite odgovor na vaše pitanje, ako ono nije na vrhu, pogledajte i odgovore ispod, možda smo odgovorili na više pitanja istovremeno, te se vaš odgovor nalazi niže.
Molimo Vas da prije nego što pošaljete svoje pitanje, pregledate sadržaj naše baze odgovora jer se odgovor na pitanje slično ili jednako vašem već možda nalazi ovdje, te u tom slučaju nećemo ponovno odgovarati na pitanje.
Odgovor na Vaše pitanje, ukoliko odgovor na isto pitanje već ne postoji, objavit ćemo na ovoj stranici najkasnije u roku od mjesec dana.

Odgovori na vaša pitanja
Zdravo, Imam pitanje u vezi dječaka od 5 godina. Naime, žive u Austriji, djete ide u kindergarten i tetama nije normalno da djete ne zna pričati. Mislim priča on ruski, engleski, bosanski nešto sasvim malo ali u jednoj rečenici izgovori 3, 4 vrste jezika i nitko ga ne razumije. Da napomenem, da je dječak od faktički 3 mjeseca imao mobitel u rukama i gledao crtiće kakve je on htio, znači nije imao kontrolu nad tim. Ovdje je išao logopedu i na razne pretrage i rekli su da mu ukinu mobitel i igrice, medjutim kad ukinu djete je jako agresivno i ne zna sam od sebe šta bi. Da li postoji rješenje za taj problem jer ovdje već hoće da ga proglase kao dijete s posebnim potrebama, samo na osnovu toga što miješa i brka jezike. Što bi preporučili?

Poštovana, preporučila bih kao što su vam i do sada. Ukinite IT tehnologiju. Govor se uči govorenjem i komuniciranjem sa živim ljudima. Ako ima poteškoće ponašanja zbog oduzimanja mobitela potražite pomoć psihologa ili socijalnog pedagoga. Iz opisa zaključujem da se kod djeteta radi o izlaganju višejezičnoj sredini, a ni jedan govorni sustav nije dobro "usvojen", pa se međusobno preklapaju. Obavezno se za početak trebaju odlučiti za jedan jezik, i na tome sustavno raditi (sami, s tetama u vrtiću i logopedom). Problem je ozbiljan, nije nerješiv, ali mu treba vrlo sustavno  i uporno pristupiti. Ako ne, riskiraju ozbiljne poteškoće razvoja svog djeteta.

Dječak prije 3 dana napunio 2 godine, ne priča, zna reći par riječi kao što su mama, tata, papa, hajde, brm brm, baba, didi, i na norveškom hvala, hej i ćao, jer živimo u Norveškoj. Odaziva se ga kad zovnem, lijepo uspostavlja kontakt očima, društven je, priča neki svoj jezik, nekad me rauzmije kad mu nešto kažem, a nekad me samo gleda kao da mu nije jasno što sam to rekla. Pa me zanima imam li razloga za zabrinutost?

Poštovani, imam premalo podataka da bi vam mogla nešto konkretnije odgovoriti. Ako dijete živi u dvojezičnoj sredini i izloženo je istovremeno i jednom i drugom jeziku može doći do kasnijeg govornog izražavanja, i dužeg perioda "poliranja" razlika između ta dva jezika. Važno je da vas u ovoj dobi dijete razumije, da komunicira, govorom i gestom (gesta prethodi govoru i ubrzava ga, potiče razumijevanje). Pratite napredak, a po potrebi otiđite na logopedsku procjenu i savjetovanje kao razvijati dvojezičnost.

Poštovani, imam sina starog 2g i 9mj. Nakon 2.rodjendana odveli smo ga na ranu intervenciju. Obavili smo sve moguće pretrage koje su pokazale da je s djetetom sve u redu, osim što su govor i razumjevanje bili procjenjeno na 15 mj. Vježbali smo kod kuće, uključili slikovnice, priče, igru i on je brzo usvajao. Išao je i kod logopeda 1xtjedno svega 3 mjeseca i nakon toga smo napravili pauzu na inzistiranje logopeda. Danas mogu reći da me razumije. Govor je takav da zna imenovati dosta toga, s malo slabijim izgovorom. Slovo S,H,F,R slabije izgovara kao i slova s kvačicama. Od govora ima kraće rečenice, cca 3 riječi.  Odgovara na pojedina pitanja, npr. da li želiš ići u vrtić, odgovara relativno kratko: hoću-neću. A ako ga pitam kako je bilo u vrtiću, tada nema odgovora.To me brine. U zadnje vrijeme primjetila sam da ne razumije uvijek upit ili pak samo ne zna odgovoriti, tj. kada mu postavim upitnu rečenicu, on ponovi samo neku riječ iz moje rečenice. Ne znam da li smo na dobrom putu i što trebam raditi kako bi ga potakla na bolju kominkaciju. Unaprijed hvala.

Poštovana, nastavite kao i do sada poticati komunikaciju, govor, razumijevanje, rječnik..... Između 3. i 5. godine usvaja se baza materinskog jezika, uključujući i vještine gramatike i izražavanja, razumijevanja. i mišljenje Potražite mišljenje logopeda  da procjeni je li to razvojne prirode ili treba još nešto dodatno uvježbavati.

Poštovanje, Imam kćer koja je sad 3 razred osnove škole, i kod upisa u prvi razred utvrđeno je da ima poteškoće u glasovnoj analizi i sintezi, također ima rješenje po kojem mora kod logopeda. Rješenje ima od prvog razreda ali ju u prvom razredu nisam vodila logopedu, krenula je u drugom. Tad još nije znala da čita niti piše, nekog napretka nije ni bilo dok je išla, ostala je uglavnom na čitanju po 2 slova, nije znala pisati i učiteljica je s njom radila i išla je na dopunsku nastavu. Dok je bila na praznicima je sama naučila čitat i pisat i sad kad je krenula u treći razred, drugo dijete same 5 i 4 ima ocjene, također dijete ima prilagođen program, ali ne želi radit po njemu već traži od učiteljice da radi kao i sva ostala djeca. Problem je u tome što mene škola forsira i dalje na logopeda uz tvrdnje da je kao napredovala kako je krenula kod logopeda. Dijete je citiram samo pročitalo i propisalo za vrijeme praznika i učiteljica je jako zadovoljna s njom. Psiholog škole vrši pritisak na mene da i dalje moram voditi dijete logopedu, ali ja dijete ne mogu vodit logopedu jer imam i 3 djece od 8 i 6 godina i dijete malo od 18 mjeseci i sama sam s njima. Psiholog mi je rekao da će mi poslat socijalno jer ne želim i ne mogu dijete vodit logopedu. Moj suprug je svaki put morao uzet slobodan dan da naše dijete odveze našim privatnim autom logopedu jer ja nisam u mogućnosti. Škola logopeda nema i sva djeca se šalju u drugu školu koja ima logopeda. Molim vas savjet da li ja kao majka djeteta koje je imalo poteškoće u glasovnoj analizi i sintezi mogu napravit šta da dijete prestane ići logopedu, jer smatram da dijete ne treba više ići logopedu, učiteljica je jako zadovoljna s djetetom i dijete radi samo sve bez njezine pomoći te napreduje u punom smislu te riječi. Dijete je jako dobro, komunikativna, društvena, nikad nije stvarala nikakve probleme. Djevojčica ima 9 godina i krenula je u 3 razred. Hvala.

Poštovana, razumijem vas u potpunosti kao majku i teškoće vezane uz organizaciju odvođenja djeteta na logopedske vježbe. Važno mi je mišljenje učiteljice i odlične ocjene. Psiholog škole ima razloge zbog kojih smatra da je važan nastavak logopedskih vježbi. Preporučam vam da napravite pregled djeteta kod psihologa (može i van škole, da dobijete psihološki nalaz) i pregled kod logopeda. Kada budete imali ta dva nalaza i mišljenje razrednice (tražite napismeno), možete nalaze odnijeti školskom psihologu i zajednički odlučiti što je najbolje za dijete, a po potrebi i tražiti ukidanje školovanja po redovnom programu uz prilagodbu sadržaja, ako će to nalazi pokazati.
Imam dečaka 3 godine i stalno priča sve u ženskom rodu. Okružen je devojčicama pokušavam da ga ispravljam koliko god mogu. Da li će ta faza proći sama od sebe ili treba nešto preduzeti ozbiljno?

Poštovana, dijete uči po modelu kojim je okružen. Nježno ga ispravljajte na način da ispravno preoblikujete njegov iskaz i tražite ga da ponovi. U pravilu se upotreba ženskog i muškog roda usvaja između 3. i 5. godine, naravno pratite ima li napredovanja. Prema starijoj dobi takve konstrukcije u ženskom rodu trebaju biti sve rjeđe.

Poštovani, dječak 2,8mj..uredna trudnoća, uredan porod, prohodao s 10 mj, prve riječi mama, tata s nekih 1 g, medjutim ništa dalje od toga, sve nešto priča na svom nekom jeziku. Govorit hoće samo kad je jako tužan, npr. kad ne dobije što želi, ili kad povisimo ton da ne skače ili da nešto ne smije, onda tek kaže "a mama", ili kad smo u kupaonici.. na vratima plače i zove nas. Kad smo s njim nikad nas neće osloviti nego samo vuče za ruku kad nešto želi.. miješa eng i hrv jezik jer je gledao crtiće na eng. Zna brojati do 10, na eng i hrv, abecedu , slova .. raspoznaje brojeve. Kad ga zovemo da se obuče dodje odma i sjedne i čeka, kad želi van vuče za ruku i govori "ajde idemo" , al to je samo ponekad. Ono što mene brine što on ponavlja fraze iz crtića, leprša rukama kad je sretan s nečim, ponekad hoda na prstima. Čekamo pregled psihijatra, logopeda i psihologa. Hvala unaprijed , lp !!

Poštovani, iz vašeg opisa vidim da ste poduzeli sve važne prve korake vezane uz  razvojene govorno-jezične poteškoće vašeg sina. Svakako obavite timski pregled i time ćete najbolje znati što poduzeti. Preporučam vam da maknete dijete od utjecaja engleskih crtića jer dvojezičnost kod neke djece u ranoj dobi usporava i ometa razvoj materinskog jezika. Djetetu je potrebno kretanje i igranje s vama, licem u lice. Tako ćete ga najbolje poticati na cjelokupni razvoj i komunikacije i govora, a i ostalih sposobnosti.

Moja Dunja ima 3 god i 8 meseci, veoma teško govori i nepovezano. Kroz igru joj ispravljam reči ali ne želi da "saradjuje " retko kada prihvati. Inače govori ovako:" lala ja ide u grad, Na pitanje kako se zoveš ona odgovara ja sam Dunja ovo je Lara (veoma brzo da retko ko razume šta je rekla) i da još uvek ima ono bebeći govor. Vidi se da ima problem sa govorom, izbegavaju je deca u vrtiću. Inače broji do 20, slova zna da pročita, pamti lepo pesmice ali ne izgovara tačno. Tipa Idemo u lov to kaže ok, onda na medveda velikog, na meded veikog, kako dian dan, a se ne boi umesto gle ona ge veka veika veka (inače R uzgovara solidno). Molim za savet kako joj mogu pomoći do škole da ispravi reči i izgovara kako treba.

Poštovana, moje mišljenje je da se obratite logopedu koji će konkretno s vašom kćeri raditi na izgovoru i jeziku (rječnik, gramatika....). Iz opisa zaključujem da je potreban dodatni poticaj od stručne osobe, a vama savjeti i upute kako poticati razvoj govora od lakšeg prema težem, tako da rezultati budu što bolji. Uz izgovor glasova, koji se čuju, treba raditi na njihovoj upotrebi, što i pokušavate, ali postoji razvojna linija što, kada i kako se radi, da bi dijete prihvatilo pomoć. Također je potrebno širiti rječnik i uvježbavati ispravan gramatički izričaj.

Poštovani, ponovno se javljamo, naš sin od 4 godine koji je vrlo slabo pričao, javili smo vam se već, i dalje on priča tipa rečenice “ neću to zato što neću “ ako ga upitamo, sad kad ga pitamo što si radio recimo zna odgovoriti spavao sam i papao sam” ali recimo i dalje ne zna odogovor na pitanje tko je sve bio u vrtiću (krenuli smo u vrtić prije mj dana) napominjem odlično je to prihvatio, nije se do sada niti jednom bunio, ne zna odgovoriti što je nekada radio, sebe nekada nazove svojim imenom, ne razumije još uvijek tebi, meni, sebi, i takve stvari, upisan je bio kod logopeda gdje je napravljena procjena da je s djetetom sve ok i da se nastavlja raditi da bude što više poučen! Čim nije po njegovom često se ljuti i čim više pričamo s njim ako ne zna odgovore ili ne razmije kaže “ neću pričati” i td.. što dalje .. Logopedica nam tvrdi da će se to promijeniti kroz određeno vrijeme u vrtiću koje vježbe radit da bih nas više razumio.. jako se brzo zadovolji svega.. hvala unaprijed !

Poštovani, odlično da ste krenuli kod logopedice. Slažem se s kolegicom da će se to promijeniti kroz rad s njim i kroz svakodnevnu komunikaciju. Važno je razumijeti da se vaše dijete ljuti i odustaje jer mu je preteško. Birajte igre i priče primjerene njegovim govorno-jezičnim sposobnostima, ono što može, i postupno dodajte nove riječi. Jednu do dvije nove riječi ili iskaza kroz igru u toku dana. Sadržaje izmjenjujte svakih 15 minu, od igre na podu (autići, kocke, slagalice...), do igri za stolom (loto, memori...)  zatim čitanje priča, igra vani loptom, biciklom.... Učinite da bude zanimljivo, vi uživajte, to će djetetu biti najbolja motivacija za nastavak druženja s vama. Nemojte biti terapeut, samo se maštovito družite s njim.
Dobar dan... moje dijete ima 8 godina i odbija da komunicira sa drugom djecom. On je velika pričalica i kako bi se narodski reklo" ne zaklapa" ali samo kod kuće. U školi niti jednu riječ da progovori, s učiteljicama tu i tamo ali samo nasamo i tihim glasom ali pred djecom nikad. Mi živimo na području gdje se ne priča njegov maternji jezik i to uzimam u obzir kao opciju ali s obzirom da je rodjen ovdje i da je išao u vrtić ovdje jezik kao jezik dosta dobro govori, ali ima tu neku blokadu prema jeziku koju nikako prevazići. Prošli smo sve od logopeda, psihologa, neuropsihijatra... Sad je u trećem razredu i mora da uči poprilično teško gradivo i da odgovara ali kako kad on neće da priča pred njima. Dosta je pametan, radoznao.. ali on to pred njima ne pokazuje. Mnogo sam zabrinuta i užasno me strah na šta će sve ovo izaći. Ne znam više šta da radim.

Poštovana, blokada govora u društvenim situacijama stvar je djetetovog  doživljaja neugode pa radi toga izbjegava govor (moja pretpostavka?). U svakom slučaju takvo ponašanje zahtjeva rad s psihologom. Pronađite stručnjaka u području govorne komunikacije i budite uporni kod rješavanja ove situacije.

Dobar dan, ja imam sina od 2 godine i 8 mjeseci, ne priča. Trebao bi mi savjet kako mu pomoći da počne pričati. Naime, on oponaša životinje, emocije oponaša na glas, kada čita knjige - lista ih, sve razumije, traži što želi - pokazuje na stvari, stalno nešto izgovara, ali neće pričati.

Poštovani, iz vašeg opisa zaključujem da dijete komunicira i razumije, ali izostaje govor. Važno je da posjetite logopeda koji će vam moći dati  najbolje smjernice za poticanje govora nakon što vidi dijete. Treba provjeriti sluh, stanje i pokretljivost usne šupljine i govornih organa, pažnju, sposobnost oponašanja.....i na osnovu toga se preporuča adekvatna stimulacija koja je za svako dijete individualno programirana.

Poštovani, moj sin ima 2 godine i 8 mjeseci. Sa 7 mjeseci je govorio mama i deda, baba. Njegov govor nije brzo napredovao ali je uvijek nešto "brbljao" neprestano. Trenutno zna sva imena ljudi u okruženju, izgovoriti sve predmete i pokaziti ih bez tepanja. Zna sva slova i brojeve do 20. Govori male rečenice; hoću vode, ide piškiti, eto tako, eto gotovo, vidi ga i slično. Kad odemo doktorici s njom neće ama baš ni jednu riječ da joj kaže. Ona nas već dva puta upućuje logopedu. Kaže da moj sin kasni za vršnjacima. Molim za vas savjet i trebam li biti zabrinuta? Veliki pozdrav iz Sarajeva, hvala unaprijed.

Poštovana, doktorica samo želi biti sigurna da je sve dobro procijenila. Neka djeca ne žele govoriti kod liječnika zbog straha pa to uzmite u obzir. A vrlo lako možete dokazati što sve vaše dijete zna i govori. Jednostavno ga snimite mobitelom i sljedeći put pokažite liječnici kako čita slova, imenuje sličice, priča....

Poštovana, Moj sin ima pet godina i osam mjeseci i još uvijek otežano priča, ide kod logopeda od četvrte no ne zna dobro izgovor slova č, ž, š, đ, dž, đ, lj, nj i r. Tako da kad neke riječi imaju ta slova ne razumije ga se. Kad govori polako i koncentriran je onda se trudi i razumije ga se no kad je uzbuđen ili ljut počne jako brzo pričati, guta riječi i nitko ga ne razumije. I imao je problema sa zubima tako da nema prednje gornje zube, ali počeli su mu sad rasti trajnji donji i kutnjaci tako da će uskoro i gornji. C, z, s je ipak na kraju dobro svladao. Da li da uključim mozda jos neke vjezbe ako postoje. I iduće godine bi trebao na jesen u školu, pa ako ne proppriča razgovijetno da li će dobiti odgodu? Inače rade super vježbe kod logopeda i zna sva slova i razumije ali jednostavno kad je uzbuđen i pokušava nešto objasniti sav se zapetlja i guta riječi. Puno hvala, Lp,

Poštovana, imate još godinu dana vremena do škole da sve dobro uvježbate. Odgoda je uvijek u korist djeteta pa ako vam je stručni tim predloži nemojte biti zabrinuti nego gledajte kao priliku kojom ćete svom djetetu dati najbolju šansu da uspješno započne školovanje. Svatko se razvija svojim tempom i dok god vidite napredak možete biti mirni.

Moj sin će sad 28.9 imati 4 godine i sve zna i razumije. Ja sam mu objasnila 10 puta za wc, on jednostavno ne želi i ne da skinut pampers i stalno mi govori za pampers da mu stavim. Imamo probleme u vrtiću jer tamo tete neće i ne žele da ga presvlače i ja ne znam šta da im kažem jer ta je starost već za to primjerena.

Poštovana, pitanje vezano uz toalet trening je za defektologa-rehabilitatora, ili možete potražiti i savjet psihologa kako odviknuti dijete korištenja pelena. Svakako je njegova dob primjerena za samostalno obavljanje nužde na primjeren način.

Poštovanje, imam dječaka koji puni 3 god.za dva dana, s godinu dana je imao u rječniku par osnovnih riječi, i poslije je prestao i njih da izgovara, sada sa 3 god. sve zna šta mu se kaže, sve uradi što mu se kaže, voli da se igra sa memorijskim igrama, dovoljno je jednom da mu se nešto pokaže on to zapamti, ali da pričati neće, on stalno nešto priča na svom jeziku, ali rijetkost je da kaže mama, seka, beba, za hranu kad hoće kaže njam njam, kad mu kažem npr. maca on kaže mjau, ćuko on av av, ali neće riječi da ponavlja. Na kraju mjeseca imamo redovan pregled kod pedijatra pa ćemo vidjeti šta dalje, a problem je što živimo na području gdje se priča strani jezik, i samim tim i s logopedom će bit otežavajući rad za njega, on razumije samo srpski jezik a rad s logopedom bi bio francuski koji on ne razumije. Interesuje me vaše mišljenje o cijeloj situaciji, hvala vam na odgovoru.

Poštovana, s obzirom na izloženost osim materinskog i francuskom jeziku moguće je da se radi o razvojnoj fazi dvojezičnosti (moja pretpostavka). Dvojezičnost neće nanijeti "štetu" razvoju govora vašeg djeteta, ali ga može usporiti (to često vidimo kod dvojezične djece). Moja preporuka je da svakako posjetite logopeda koji će vam procijeniti komunikaciju i razumijevanje kod djeteta te moći točnije odrediti radi li se o dvojezičnosti? ili o nečem drugom i sugerirati najbolje rješenje (logopedske vježbe, vrtić, odlučivanje samo za jedan jezik...).

Pozdrav. Molim vas za savjet. Curica uskoro tri godine, vokabular široki, rano počela pričati... Medutim prije mjesec dana pocinje malo mucati, to traje par tjedana i prestaje... Da bih u zadnja dva dana nakon što sam pokušala s njom izgovarati riječi sa slovima koje joj baš ne idu poput R, L ona jednostavno počela pričati kao da tek uči pričati. Znaci vidi se da joj je teško izgovoriti riječi, onda odugovlači, zamuckuje, i ako ne ide nikako na kraju zašuti. Opet kažem, curka je odlično pričala za svoje nepune tri godine pa sam htjela poradit na slovima koje su "problem". I dobila sam kontra efekt. Bojim se da se skroz ne izgubi u tom izgovaranju riječi i ne povuče u sebe. Ne znam kako da to ispravim. Od djevojčice koja je super pričala sad jedva izgovori "mama", a i to kaže sa mukom. Molim vas za savjet.

Poštovana, većina djece te dobi prolazi kroz fazu razvojnog mucanja (prema nekim autorima oko 70%) koje s razvojem nestaje. U tom periodu nefluentnog govora važno je ne skretati pozornost djetetu na način da mu govorimo da govori sporije ili točnije. Podržavamo ga na način da ga strpljivo slušamo. Vi ste u tom trenutku željeli uvesti i izgovor glasova L,R koji u razvoju idu, L oko 4.-4,5.g. i R koji se može čekati do 5,5.g. Time ste već opterećenu motoriku govora (mucanje) dodatno opteretili. Svakako bih vam preporučila pregled i savjetovanje kod logopeda, uz napomenu da sada vrlo nježno pristupate govoru, dok se cijela govorna situacija malo ne smiri. Znači mirno pričanje priča, strpljivo slušanje bez opominjanja ii ispravljanja, izbjegavajte društvene situacije u kojima bi trebala govoriti u dane kad je govor loš, a intezivirajte kad je govor dobar    da se uči i učvršćuje dobar govorni model.

Curica 2 i pol godine ništa ne priča smisleno osim NE i nekad mama. Stalno proizvodi zvukove i nešto brblja na svom jeziku. Motorički je jako napredna, sa senzorikom ima problema. Vizualno je preosjetljiva, proprioceptivno smanjeno osjetljiva i traži jače podražaje, ima problema u samoregulaciji. Išli smo sa nepune 2g kod logopeda koja nam je samo rekla da vježbamo s njom da nas kopira, onda nije, ali sad to radi odavno. Za senzoriku smo išli kod radnog terapeuta koji nas sad šalje privatno na obradu kod logopeda, defektologa i neuropedijatra. Dijete razumije što joj kažemo, ali često neće to poslušati nego protestira i ima ispade bijesa. Zna da braco (5mj) sisa i kad dojim viče sisa, nekad kaže njam kad ide jest ili papa, imitira neke životinje, pokazuje dijelove tijela i to je sve. Molim vaše mišljenje. Hvala

Poštovana, slažem se s mišljenjem radnog terapeuta da napravite potpunu procjenu djeteta (logoped, psiholog, defektolog, neuropedijatar...). Tako ćete najbolje dobiti smjernice za rad s vašim djetetom. S obzirom na poteškoće senzorike svakako nastaviti rad na tom području i uključiti je u rad s logopedom na stimulaciji  komunikacije, jezika (razumijevanja) i govora (izgovora glasova).

Poštovani, javljam se u vezi 3,5 godišnjeg dječaka, naime do sad je stvarno slabo pričao sad je krenuo malo, čini mi se kao da sve kuži ali da mu je možda izgovaranje ili objašnjavanje (ne znam kako drugačije nazvati) teško, tipa on zna reći moram kakati, nisam gotov, jos ću malo, boli me trbuh, idemo kod tete, sve kuži ali kada ga pitam šta je radio danas do sada to baš nije znao objasniti. Sad već zna reći igrao sam pjesku, papao juhu, i takve kratke rečenice, kad se izgubi u tome” kao da se uzmuca pa više neće odgovoriti ako ga upitam ponovno. Voli se igrati s drugom djecom ali se brzo zasiti, voli oponašati drugu djecu, tipa kada smo na igralištu bili sve što rade starija djeca i on je radio, također na moru bih se muvao” samo gdje su djeca, ali sve mu brzo dosadi! Brine me najviše što nekada sebe naziva svojim imenom, i kada mu ja kažem ne kaže se tako, onda se ispravi i kaže “ Ja” ali to je nekako naučio pa nisam sigurna da li razumije uopće što mu objašnjavam, kada nije po njegovom zna se naljutiti.. Zna nas tražiti da se igramo s traktorima s njim i da sudjelujemo u igri što naravno i radimo.. Nekako sam sumnjala na autiznam ali on se odaziva na svoje ime, ima kontakt u oči kratki, voli djecu ali se brzo zasiti. Teško mu nekada padaju promjene i situacije na koje nije navikao ali uspijemo ga bar malo nagovoriti da tipa ostane negdje gdje nije nikada bio .. e sad da li je to sve dio normalnog ponašanja ili imamo razloga za brigu.. Upisan je kod logopeda i uskoro krećemo k njemu, također uskoro kreće u vrtić .. hvala unaprijed !

Poštovana, odlično je da uključite dijete u vrtić i kod logopeda. Iz vašeg opisa dobivam dojam poteškoća razumijevanja. Dijete ne razumije u potpunosti što mu se govori i na koji način se on treba ponašati pa se zbog toga u nemoći češće naljuti ili odustane od daljnje interakcije. Razvijajte njegovu pažnju kroz igre koje voli na način da svakodnevno postupno produžujete vrijeme koje provodite zajedno....po svega nekoliko minuta. Budite mu zabavni i primamljivi da što duže ostane u igri s vama. Tako ćete stvoriti preduvjete za koncentraciju i učenje.

Poštovanje, moj sin je nedavno napunio 4 godine. Sa 3 godine smo krenuli sa logopedskim vježbama, jer do treće godine je ponavljao za nama, u tom periodu nije znao odgovore na pitanja, nije postavljao pitanja, znao je samo neke riječi i uglavnom samo ponavljao ako ga se nešto upita. Za godinu dana koliko logoped radi sa njim stanje se dosta popravilo, sada ima i rečenice npr.: mama gdje je brat, daj mi nešto da jedem, gdje sada idemo, eno ono je auto golf i sl. Zna sve boje, broji do 10,. ide u vrtić. Još uvijek on ima brbljajućeg nerazumljivog govora što me zabrinjava. Sa logopedskim vježbama smo nastavili. Sam logoped kaže, a i ja vidim njegov napredak posljednjih godinu dana. Znači, napretka ima, ali ono što mene brine je nejgov brbljajući govor, kao da nešto hoće da kaže, a ne zna i onda ga ne razumijemo. Također, postoji i problem oko nekih stvari u prošlosti, to ne zna da ispriča, npr. ako je išao u vrtić na pitanje šta si jeo u vrtiću ne zna odgovor, kao da me ne razumije, zna da je bio u vrtiću, ali ne zna ispričati šta je sve tamo radio. Znači ima još stvari koje ne razumije kada ga se pita, ne sve ali te stvari koje su vezane na neke radnje iz prošlosti. Još uvijek ne razumije pojomove juče, danas, sutra, ako ga pitate gdje si bio danas, on zna neposredno prije što se desilo, ali ne zna malo dalju prošlost, jer vidim da ne razumije. Razumijevanje osim ovoga dijela vezanog za neposrednu prošlost je inače dobro, ako mene vidi da se negdje spremam pita me "mama gdje to ide, hoću i ja sa tobom". Inače je u komunikaciji s djecom dobar, voli se igrati, nije povučen, nije agresivan. Interesuje me da li daljim radom sa logopedom bi trebalo da se ispravi ovo brbljanje koje ne razumijemo, da li možda treba konsultovati psihologa i koja je dozovoljna razlika odnosno koliko je normalno odstupanje za ovaj uzrast što se tiče govora, šta se smatra normalnim, a na šta treba obratiti pažnju? Hvala na odgovoru.

Poštovani,
najvažnije je da nastavite rad s logopedom. I sami uviđate napredak. Dijete je kasnije progovorilo, i treba mu još vremena da "polira" svoj govor. To znači  širenje rječnika i usvajanje gramatičkih oblika kroz rad s logopedom i kroz različite govorne situacije - vrtić, dom, igralište, restoran, kazalište.....izlažite ga što više razičitim događajima. Pažnju je najvažnije obratiti na pomak i napredak. Dok god napreduje nekim svojim tempom možete biti mirni. Savjetujem vam da posjetite i psihologa s ciljem otkrivanja jakih strana vašeg djeteta.

Poštovani! Imam sina od 8 godina. Završava prvi razred uz puno truda i rada.. Hodamo k logopedu skoro 3 godine i nema nekog pomaka uz djelomično savladano L. Glas R uopće ne ide, ponekad logopedica rabi vibrafon.. U zadnje vrijeme odbija suradnju s logopedicom te nam je na neko vrijeme prekinula terapiju.. Kod kuće također ne želi vježbati, niti ne pokazuje volju.. Imali smo poteškoća u koncentraciji i problema s pisanjem zadaća, ali smo i s te strane potražili pomoć. Inače je jako svojeglav, tvrdoglav, a ponekad i jako srdit i ljut kad mu spomenemo vježbanje.. Napominjem da još uvijek siše dva prsta pa mu možda i to stvara probleme u izgovoru.. Ne znamo više što učiniti pošto odbija raditi s logopedicom,a važno je da s njim radi stručnjak.. Molim savjet.. Unaprijed hvala na Vašem odgovoru

Poštovani,
svakako je potrebno da nastavite logopedske vježbe. Ponekad ni uz najbolju volju i trud s nekom djecom ne ostvarimo zadovoljavajući radni kontakt. Poštenije je potražiti drugu osobu s drugim načinom rada. Postoje brojni pristupi i različiti postupci za uvježbavanje glasova.

Poštovani, Imam troje djece, curice 8g, 7g i sina koji će 14.8. navrsiti 3g. Htjela bih ako mi možete pomoći u vezi sina sa savjetom. Nisam primjetila promjene u ponašanju tipa da ne uspostavlja kontakt oči u oči, grli me, mazi se, slaže kockice, igra se s curama ali ne priča tj priča nekim svojim jezikom koji više slici danskom nego našem. Moram napomenuti da je gledao i baby tv te sad broji i na hrvatskom i engleskom. Ako mu napišem slova on će govoriti, ali ako želi sok odvlači me u kuhinju, ako se želi s curama igrati njih isto vuče, ne kaže idemo. Obzirom da su cure brzo progovorile, s njim mi je baš čudno. Ne znam na koji način da ga natjeram da počne govoriti tj pomoći mu u tome. Veseli je, sve razumije ali eto kad treba reći rečenicu tipa Mama daj sok, on ništa.

Poštovani,
svakako posjetite logopeda da procjeni jezično-govorni razvoj djeteta. U posljednje vrijeme često imamo djecu "dvojezičara", koji gledajući crtiće upijaju engleski jezik. Problem je u tome da takav način govornog ponašanja usporava i ometa razvoj materinskog jezika. Logoped će vas najbolje savjetovati kako da pristupite i potičete govor. Svakako ne čekati.

Lijep pozdrav, imam sina od 3 godine. Broji do 10, pjeva pjesme koje mu se sviđaju, sve razumije. Ali neće se svaki puta odazvati kada ga zovemo. Ne priča puno. Zapravo priča na svom nekom jeziku. Sa drugom djecom se ne igra. Nezainteresiran je. Kada ima neku igračku u ruci, npr autić, malo se igra pa se počne lupkati po stomaku. Dosta toga zna, ali neće reći. Rukom pokazuje što želi. Kada negdje idemo, a nije tamo gdje je on navikao ići, počne se buniti. Što da radimo? Tražiti pomoć? Hvala unaprijed.
Poštovani, svaki put kada je roditelj zabrinut on svoje ponašanje mijenja (nesvjesno), dijete osjeća vašu zabrinutost i tako počinje promjena u spontanoj komunikaciji koja je prirodna i ima najviše poticaja  za razvoj govora. Prema tome preporučujem vam da posjetite logopeda i po potrebi edukacijskog rehabilitatora da procjene razvoj vašeg djeteta. Na taj način dobit ćete potpuniju sliku što i kako raditi i poduzeti, a najvažnije da ste vi kao roditelji umireni.

Poštovani! Sin ide u 5. razred i još uvijek ima poteškoća u čitanju. A na to se naravno vežu teškoće u svim ostalim bitnim predmetima. Svakodnevno ga tjeram čitati na glas i onda on nakon 2 min počne čitati kao da frlja u bradu. Riječ koja mu je nepoznata ili predugačka preskoči ili izmisli drugu. Pisanje zadaće nam traje cijelo poslijepodne. Dok nekad pročita dugačku riječ od prve i onda mu kažem kako se može. Puno puta sam na rubu suza i vidim da i on sam kuži da ulažemo trud a nema nekog velikog pomaka. O rukopisu da ne pricam skroz nečitko i puno puta izostavljena neka slova u riječi. Ne znam kako da mu pomognem, ni kome prvom da se obratim. Školska pedagoginja predlagala mi je da odemo utvrditi njegove sposobnosti. Strah me da mu se ne prilagodi program. Znači problemi su od prvog razreda uzimajući u obzir da je bio podložan virusima i često izbivao s nastave. Nekako smo izgurali te četiri godine ali ova je katastrofa. Kad skupa učimo dobije on i 3 pa i 4 ali uz napomenu učitelja da daje kratke odgovore i ne povezuje samostalno neke pojmove. Dijete je iz uredne trudnoće, prohodao sa 9 mj. Propričao negdje u 3. god. Općenito nije neka velika pričalica. Jako dobro i mirno dijete. Potpuno nezainteresiran kad kažem da idemo učit, najčešći odgovor mu je kako ćemo kasnije. Kad krenemo pisati ja govorim on piše i onda više puta pita "šta si rekla" kao da je odsutan. Da li sam zakazala kao roditelj i da li kasno sada tražiti pomoć? Od koga krenuti...
Poštovana, nikada nije kasno za pomoć. Opisane teškoće s učenjem daju naslutiti da se možda radi o specifičnim poteškoćama učenja, disleksiji i disgrafiji. Da bi utvrdili o čemu se radi krenite od logopeda i psihologa. Ne trebate se bojati prilagodbe sadržaja, jer se za te teškoće dijete uključuje u redovan program uz individualizirane postupke. Što znači više vremena na testu, manji broj pitanja, prilagodba fonta i proreda, više usmenog ispitivanja...... Uglavnom svi postupci koji će olakšati školovanje vašem djetetu. Potrebno ga je svakako podučavati i tehnikama samostalnog učenja (umne mape).

Poštovana, Molim Vas da mi date savjet imam sina koji će sad u aprilu napuniti 6 godina. Još uvijek ne govori tj mnogo vremena je provodio na tabletu i sve što kaže kaže na engleskom ali ni tu nema neke duge rečenice. Riječi, brojeve, sve pojmove zna, jako je inteligentan ali ne priča samo nekad malo neku prostu rečenicu na engleskom i sad nekad na našem daj mi vode i tako. Vodili smo ga na preglede, išao je logopedu, pa smo jedno vrijeme prestali jer kao nije imao pažnje i dosta je plakao. Kretali smo i u vrtić ali isto tako nije htio ostati pa smo odgađali. Sad opet ide kod logopeda ali ne želi baš da ostane, krenuo je pa je sad bolestan, tako da ne ide. Išli smo i neuropedijatru koji nam je rekalo da nema elemenata autizma. Ne znam šta da radim više on jeste onako bebast i stalno je bio uz nas, nije se družio s djecom, tako da sad i neće. Sad ga vodimo i u igraone ali eto ode jednom pa valjda kako nije nikad bio odmah se razboli i onda opet pauza. Molim vas za vas savjet.
Poštovani, svakako nastavite s logopedskim vježbama. Dvojezičnost u razvojnoj fazi jezika može usporiti i otežati usvajanje materinskog jezika. Maknite ga od tableta ili svedite na najmanju moguću mjeru (ne duže od pola sata). Da bi se govor razvijao dijete treba kretanje i komunikaciju s drugim ljudima. Treba puno igre. Oko osamostaljivanja i postavljanja odgojnih granica i zahtjeva potražite pomoć psihologa koji će vas osnažiti i usmjeriti da ne odustajete prebrzo od željenih oblika ponašanja.

Poštovana, moj sin ima 2 god.i 8 mj.rođen je uredno bez komplikacija. Prohodao je sa 14 mj. vrlo spretan, veseli, razigran, voli loptu, ples, moram naglasaiti da ima dvije sestre puno starije 18 i 10 godina i uglavnom uživamo u njemu. Problem je govor koji je od početka vrlo usporen i slab mama, tata, ato (auto) papa, papati za seke vava.za bocu poo. Kad mi kažemo ispravno on i dalje po svom. Svi oko njega pričamo, nema tepanja mislim da ga nerviramo kad pokušavamo da ga potičemo. Sve rrazumije za sve se zna izboriti sad zadnje vrijeme priča ali na svom jeziku pokoju riječ pa aaaa pa neeee too (ako mi ne skužimo) rukama pokazuje objašnjava. Ponekad se namjerno pravimo da ne znamo što želi onda nas vuče za ruku ili se rasplače. Uglavnom nije šutjiv i tih nego sve nešto po svom ili prva dva slova. Za svoje ime kaže samo ma (mateo) a prije je svima govorio da se zove ate (Ante) tako mu se prijatelj zove bio je uporan i kad kažemo ti si Mateo on se smije i opet ate. Svi nam govore da smo svi veliki oko njega da ga kužimo pa nema potrebu da se trudi Na jesen kreće u vrtić. Molim vas mišljenje i savjet. Puno hvala.
Poštovana, važno je da vaše dijete razumije i komunicira, koristi gestu. Odlično je da ga "provocirate" i pravite se da ga ne razumijete kako bi ga naveli da pojača svoje komunikacijske sposobnosti. Mislim da će ići brže i lakše ako odete na procjenu kod logopeda koji će vas ujedno i savjetovati kako poticati govor kroz igru u svakodnevnim situacijama.

Poštovana, Moj sin (23 mjeseca) je terminsko dijete rođen iz uredne trudnoće ali je zbog teškog i kompliciranog poroda imao disbalans krvne slike (hipoglikemiju, trombocitopeniju,..) te mu je ustanovljeno krvarenje 2.st. na mozgu. S 2 mjeseca dijagnosticiran mu je distoni sindrom i krenuli smo na vježbe kod fizioterapeuta. Vježbali smo punih 13 mjeseci dok nije prohodao. Motorički se uredno razvio, vrlo je spretan i snalažljiv. U vrtić je krenuo s 12 mjeseci (prvo privatno u malu skupinu, sa 18 mj. u gradske jaslice). Vrlo je društven, odlično je prihvatio vrtić i novu okolinu. Tete ga hvale, iako živahan kažu da je vrlo poslušan. Prva smislena riječ bila je s 9 mjeseci. Vrlo rano je razvio pokaznu gestu. Sve razumije, imitira tonom rečenice ali na svom jeziku. Izvršava jednostavne naredbe tipa donesi loptu, daj cipele i sl. Razlikuje da/ne. Sada ima font od cca 40 riječi, poznaje sve dijelove tijela... ono što me muči jest što ne izgovara k i g pa su tako baka-bata, keks-tet, kit-tit... osim toga neke rijeci izgovara po svom iako zna ta slova pa tako recimo kaže mama, maca ali je on patej (Matej) i potoj (motor). Budući je od rođenja pod mojim povećalom i svasta smo prošli, od dijagnoza i prognoza, zanima me do kada se to tolerira? Ne bih ga voljela forsirat s preranim odlascima logopedu, a opet ne želim niti propustit vrijeme... Unaprijed hvala na savjetu

Poštovana, odlično je da dijete kmunicira, razumije, govori..... Slažem se s vama u dijelu da treba potaknuti razvoj glasova K,G, jer su to glasovi koji se u ovoji dobi i razvijaju. Otiđite do logopeda koji će vam pokazati vježbe za razvoj tih glasića, a ostale glasove pratite kroz kalendar razvoja.

Poštovana, Imam curicu od 4 god i 7 mjeseci. Ima pola godine idemo kod logopeda (državno) ali ona neće da surađuje. Čak smo ih i pokušali mijenjati ali opet ništa. Logoped nas zove na vježbice svako par tjedana na pola sata. Ona nije skoncentrirana, plače, neće da ostane bez mene. Slova K, G, H, NJ, C, S, Š, Č...pretvara u T. Doma vježbam stalno s njom i dok govorimo slovo po slovo ona ih ispravno govori ali kada ih koristi u riječi pretvori ih u T. I naše vježbanje doma se svodi da ona plače i sve je to na silu stalno. Da li je ovo krajnje vrijeme da se ozbiljno krene ići kod još nekog (privatno) ili kao što neki kažu da sačekam još malo kada neće da surađuje. Unaprijed puno hvala na odgovoru

Poštovana, s obzirom na govorni razvoj vašeg djeteta i dob,  nužno je da nastavite s vježbama. Glasovi K,G,H se razvijaju u dobi od godinu dana, tako da je to sad već veliko kašnjenje. Dijete je vjerojatno tužno jer je već svjesno da ga okolina ne razumije. Krenite nježno, prvo samo glas K, pa tek onda G,H, S,Z,C,Š,NJ......tako razvoj jednog glasa potpomaže razvoj sljedećeg. Potražite logopeda koji će pronaći način da može pridobiti vaše dijete na suradnju.

Poštovana, imam sina od 2,5 godine i, moram priznati, da se već sada počinjem brinuti za njegov razvoj govora. Naime, jako je inteligentan i zaista brzo uči i usvaja nove vještine, ali, ma koliko se svi mi ukućani trudili, teško ponavlja za nama riječi. Nekada to i radi, pa sam često čula kako je samo lijen. Apsolutno sve razumije, zna što želi i obično to mora i dobiti. Gestikulacija odavno usvojena, kontakt očima i komunikacija nam nije problem, naravno, s ograničenim brojem riječi s njegove strane. Zna alphabet, brojati do 10 na Engleskom i domaćem jeziku. Gledao je i crtiće ali naučio je to zahvaljujući meni jer ja sam ta koja je, u tom periodu, najviše provodila vremena doma, a Engleski koristim poslovno. Zna neke riječi, mama, tata, daj mi, ne, da, osloviti pojedine životinje (na oba jezika), ponekad me iznenadi pa mi sastavi i neku prostu rečenicu, tipa: Daj da bacim.. Lijepo se igra s drugom djecom, zna sve boje na Engleskom takodjer. Od skora sam mu isključila you tube u potpunosti jer zadivljujućom brzinom mi je počeo usvajati Engleski jezik (npr, letter A, where are you?), a domaći ne.. U suštini, trudim se raditi što više s njim, pojašnjavati dok se igramo, opisivati, koristiti kratke rečenice ne bi li ih i on ponovio, ali me ipak zanima da li mi savjetujete da dijete odvedem i kod logopeda. Moram napomenuti još jednom da Engleski često sluša doma jer, pored mene, i tetka mu predaje na Engleskom pa često ima običaj razgovarati sa njim na istom.. Srdačan pozdrav!

Poštovana, ne postoji dijagnoza "lijen za govor". Važno je provjeriti o čemu se radi. Neka djeca prirodno kasnije progovaraju i sve bude u redu. Naravno ne prepuštamo govorni razvoj čekanju nego ga pratimo i potičemo, što vi i radite.  Opisujete da vaše dijete komunicira i razumije. To je važno za njegovu dob. S obzirom da je izložen i engleskom jeziku, dvojezični razvoj ponekad može usporiti razvoj govora i jezika, a pritom je razvoj uredan. Svakako vam preporučam da odete do logopeda na procjenu razvoja govora i jezika, pa ćete tako biti najbolje informirani što i kako dalje raditi te biti mirniji i bezbrižno uživati u igri s vašim djetetom.

Poštovana, ja sam jedna baka čiji unuci žive u Irskoj. Unuka će u svibnju napuniti 3 godine, a unuk u svibnju godinu dana. Zajedno se dosta sekiramo moja kćer , zet i ja. Razlog je što unučica vrlo malo priča. Npr. kaže mama , tata, baka, piti i još neke riječi ali ne spaja riječi niti rečenice. Npr. za dudu kaže "bija" Kada sam bila kod njih ja ispravim i kažem kako treba ali ona i dalje ponavlja "bija". Imam dojam da se čak i srami ponovii neku riječ , kako ne bi krivo rekla.U Irsku su otišli kada je unuka imala godinu i pol. Žive u manjem gradu (Galway) te nisu u mogućnosti obraititi se logopedu i to onom koji bi komunicirao na hrvatskom. Dijete ne ide u vrtić. Lijepo molim ako možete pomoći s nekim savjetom. Unaprijed najljepše zahvaljujem i srdačno Vas pozdravljam Lidija Weiss , zabrinuta baka

Poštovana, s obzirom na dob važno je da dijete pregleda logoped i procijeni o čemu se radi. Kako vaša unučica komunicira? Na koji način vam daje do znanja što želi? Pogled, gesta, vuče vas za ruku do predmeta, viče....? Ostvaruje li kontakt očima? Odaziva li se na svoje ime?  Kakvo je razumijevanje? Kada joj kažete da nešto donese, da li to učini? Pokazuje li imenovane predmete? U izgovoru osim navedenih riječi koje još glasove možete čuti? To su samo neka od pitanja koja će vam postaviti logoped. Za stimulaciju govora najvažnija je igra. Pratimo dijete kroz njegove aktivnosti, pridružujemo se toj igri i nastojimo potaknuti glasanje i govor. Od onih najjednostavnijih brrr ide auto, do am am hranjenja bebe, glasanja životinja....pa kombinacije mama pa pa, tata brrr, s ciljem da postepeno širimo govorni izričaj.  Niste mi napisali u kojoj je mjeri dijete izloženo engleskom jeziku? Dvojezičnost ponekad usporava razvoj materinskog jezika. Razumijem poteškoću nemogućnosti pronalaska logopeda. Možda da pokušaju video savjetovanje. Naravno nije to kao kad se dijete uživo promatra, ali i to je način na koji mogu doći do konkretnije informacije što poduzeti.

Komšija je operiso grlo, ne može nikako govoriti.  Da li može pomoći logoped?
Poštovani, može vam pomoći lgoped. Kako se radi o specifičnoj  metodi rada potrebno je potražiti logopeda koji je educiran za rad s osobama nakon kirurških zahvata na grlu. Uči se novi način govorenja,  ezofagealni govor.

Pozdrav, imam sina od 2 godine i 8 mjeseci. Ne priča skoro ništa, ali npr zna brojati do 13,i na engleskom do 10.boje zna neke, na engleskom isto,što je čuo u crtićima. Kada mu nešto govorimo, ne doživljava nas previše, ali sve razumije. Kada mu za nešto govorim "ne to raditi" počne se smijati i kao da namjerno to radi. Ali ništa neće reći. Za igru sa drugom djecom je jako slabo zainteresiran. Trebamo li tražiti pomoć? Hvala unaprijed.
Poštovani, iz opisa zaključujem da vaše  dijete razumije, komunicira, govori, počinje slagati rečenicu, što je uredno za dob razvoja.  Pažnja joj je  lutajuća što može biti odlika razvoja djeteta, ali i prekomjernog korištenja mobitela i ostale IT tehnologije gdje se sve odvija brzo uz puno zvukova i slika, pa joj komunikacija s ljudima i nije toliko primamljiva?
Najbolje što možete učiniti osim da smanjite mobitel, čega ste i sami svjesni, je da posjetite logopeda, koji će procjeniti razvoj govora i jezika s obzirom na dob, savjetovati vas kako da potičete govor i time ćete biti umireni i bolje odgovarati na razvojne potrebe svojeg djeteta. Strah nas uvijek promijeni.

Pozdrav. Otac sam 17 godina starog dječaka te mislim da ima probleme u izgovoru. Ponekad ga i ne razumijem šta mi je rekao a isto tako ima užasno neuredan rukopis koji je skoro pa ne čitljiv. Ukazao sam na taj problem ali on se opire bilo kakvoj stručnoj pomoći. Sada se pitam možda je već kasno za bilo kakvu pomoć budući da je 17 godina pa vas molim za savjet. Hvala
Poštovani, s obzirom na plastičnost mozga možemo učiti doživotno. Razumijem da je dečku od 17 godina teško učiniti prvi korak. Motivacija i želja za promjenom treba doći od njega samoga a onda su i rezultati dobri. S obzirom na dob znači da će možda trebati više vremena i vježbanja do optimalnih rezultata. Svakako bi bilo dobro za početak odraditi dijagnostiku, da saznate mogućnosti i prognoze.
Poštovani, imamo sina od 3 godine i mjesec dana i ona bas ne priča, izgovara riječi mama tata baka zna kako se zovemo zna tražiti na wc tipa “ mama pisati” hoću papati ali ne dalje od 2 riječi u rečenici. Da li da se obratimo logopedu ili da još malo pričekamo...

Poštovani, s obzirom na dob važno je da dobijete logopedsku procjenu i savjet kako i na koji način poticati razvoj govora i jezika. Tako ćete biti mirniji, a samim time i bolje odgovarati na potrebe razvoja vašeg djeteta.

Dobar dan, imam jedno pitanje za Vas. Naime, imam dečaka od 17 meseci. Jako je aktivan, hoda, trči, penje se... ali još uvek nije progovorio, tj. nije rekao ni jednu reč koja ima značenje, tipa "mama" ili "tata" a da zaista zove nas i misli na nas.. Takođe se ne odaziva kad ga zovemo, pogotovo ako se zaneo u nekoj igri, ne reaguje ni na koga... sluh smo detaljno proveravali i sve je u redu. Sa sestrom se igra.. vuče je za ruku da trči s njim i voli da se jure, sa nama se igra više onako bez igračaka, gilicanje, bacanje, skrivanje... smeje se kad uradimo nešto smešno, ali ne progovara ništa.. čak ni prstom ne pokazuje kad nesto želi već uvek plače kad nešto ne može da dohvati.. ne pokazuje šta tačno želi. Nije mnogo zainteresovan za nove ljude koji dođu, i najviše se igra sam.. kad mu mašemo ćao, ne uzvraća. Gleda, zabavno mu je ali ne želi da ponovi isto. Inače je bistar kad mu pokažem neku igru, da nešto stavi negde, da spoji itd. Izvinite na opširnom izlaganju ali ne znam kako drugačije da vam objasnim situaciju. Ima li mesta panici što još uvek nije ništa rekao ili mislite da treba čekati? Čini mi se da bi mi bilo dovoljno samo da čujem reč "mama"..ne mora nista više. Hvala Vam puno.

Poštovana, razumijem vašu potrebu da vas dijete dozove. Nema potrebe za panikom. Vaše dijete je još malo pa i eventualne poteškoće mogu biti prevladane.  Prema vašem opisu predožila bih vam da odete do logopeda i do defektologa - rehabilitatora da procijene razvoj komunikacije, razumijevanja, pažnje vašeg djeteta. Tako ćete znati što trebate raditi i  biti mirniji po pitanju razvoja. Kada su roditelji uznemireni razvojem svojeg djeteta nesvjesno mijenjaju ponašanje prema djetetu, čime sam razvoj ide drugačijim putevima. Da to izbjegnete potražite konkretan savjet.

Pozdrav. Imam sina koji ima pet god. a još nepriča kako treba. Do njegove treće godine imao je stalne upale uha, od zadnje upale je završio u bolnici gdje mu se stvorila loptica iza desnog uha. Rekli su da su se bakterije sakupile. Bili smo tri dana u bolnici i ta se loptica povukla al on nepriča čisto. Bili smo mi kod logopeda i baš nismo zadovoljni. On je sasvim normalno djete priča neki svoj jezik sve razumije i poslušan je. Ići ćemo opet da provjerimo njegove uši. On izgovara kratke rečenice npr daj vode, vocu spavam, daj meni to. Čisto ponavlja posle mene neke riječi. Sva slova zna da izgovori R kaze čisto i rečenice koje počinju sa R. Unaprijed hvala. Arnela

Poštovana,
s obzirom na dob svakako uključite dijete u logopedske vježbe.

Poštovana, molila bih vas za savjet. Imam sina od skoro 7 godina. Rodjen je 10tak dana prije termina(porodjaj je bio prirodnim putem ali se beba zamotala pupčanom vrpcom, porodjaj je trajao skoro 2 sata). Jako rano je prohodao i počeo da priča i do nekih 2 godina činio se naprednijim od svojih vršnjaka. Kako je vrijeme odmicalo činilo mi se da je usporio sa razvojem. Počeo je da priča nekim svojim jezikom, kada se igra često usplahireno mlatara rukicama, stidi se i bojkotuje svako naše stajanje sa prijateljima da im se javimo. Počeo je većinu riječi da izgovara na engleskom, boje, brojeve, abecedu i spelovanje na engleskom je znao savršeno. S 3 godine smo ga upisali u vrtić i krenuli rad s logopedom. Na pitanja bi odgovarao istim tim pitanjem. Logopedica je rekla da je agramatičan, slabije razvijena motorika ali da će se radom sve riješiti. Nakon godinu dana rada sa logopedom dosta je napredovao ali se i dalje vidio zaostatak naspram vršljaka. Poveli smo ga u Bg u privatnu kliniku jer nam je djelovalo da ima neke apspekte autizma, medjutim i tamo su nam rekli da je s djetetom sve u redu i da je strašno inteligentan. Jako brzo pamti, sa 4 godine je sam naučio slova ćirilice i latinice, da piše slova, ono što voli jako brzo savlada (pjesmice, sve zastave svijeta, glavne gradove svih država, logo od automobila, saobraćajne znake). Za neke stvari je napredniji od vršnjaka ali ono što drugoj djeci ide s lakoćom kod njega ide teže. Teško stvara kontak s drugom djecom, neke stvari kao da ne razumije (tipa kada djeca neće da se igraju sa njim) Bili smo skoro na svim pregledima iako nam logoped tvrdi da nema nikakvu dijagnozu i da će se radom sve nadoknaditi. Odradjen je EEG mozga koji je u redu, sluh, išli kod neuropsihijatra, defektologa i svi nalazi u redu. Sad ide u 1. razred, kod logopeda idemo i dalje i to tri puta sedmično. Napredovao je što se govora tiče ali i dalje ima problem u komunikaciji, pravilno izgovara sva slova ali kao da ne zna da se izražava. S djecom ima problem i dalje u igranju. Nikad ne prenese šta su radili u školu i kad priča kao da oteže sa rečenicama. Dosta stvari koje bi sam trebao logički da zaključi moraju mu se objasniti. Gdje god smo bili kod doktora svi su oduševljeni s njim i stvarima koje zna, kažu da je vanserijsko inteligentno  dijete ali i dalje po meni u zaostatku za vršnjacima. Hoće li sve biti u redu sa njim kao što tvrdi logoped ili...?

Poštovana, važno je i dalje pratiti i poticati razvoj djeteta. Iz opisa mogu zaključiti da se radi o komunikacijskim teškoćama socijalne prirode. Važno je da nastavite logopedske vježbe i potičete širenje rječnika. Također pokušajte dijete stavljati u različite društvene situacije što češće, restoran, park, kazališe, nogometno igralište, kino.....(naravno uz podršku) tako da ima i priliku vježbati i učiti komunikaciju. Brzo uči,  pa će kroz vrijeme ta razlika u odnosu na drugu djecu biti prevladana.

Čituljica - interaktivni trening čitanja

Koncentracija & Pažnja - Vježbe i igre za djecu
Back to content