Artmedia - Pitanja logopedu - Artrea

Title
Go to content
Ovdje možete postavljati pitanja o razvoju govora i jezika, te o nedoumicama vezanim uz poremećaje glasa, jezika i govora u predškolskoj i školskoj dobi. Na Vaša pitanja odgovara Vesna Ivančević, prof. defektolog logoped, s višegodišnjim iskustvom rada u školi i u privatnom logopedskom kabinetu.


Dragi posjetitelji, roditelji, mame i tate. Zahvaljujemo Vam na velikom broju pitanja koja nam stižu, međutim, upravo zbog tog razloga, ne stignemo ponekad odgovoriti na sva pitanja ili u roku. Stoga Vas molimo za strpljenje. Isto tako, kada tražite odgovor na vaše pitanje, ako ono nije na vrhu, pogledajte i odgovore ispod, možda smo odgovorili na više pitanja istovremeno, te se vaš odgovor nalazi niže.
Molimo Vas da prije nego što pošaljete svoje pitanje, pregledate sadržaj naše baze odgovora jer se odgovor na pitanje slično ili jednako vašem već možda nalazi ovdje, te u tom slučaju nećemo ponovno odgovarati na pitanje.
Odgovor na Vaše pitanje, ukoliko odgovor na isto pitanje već ne postoji, objavit ćemo na ovoj stranici najkasnije u roku od mjesec dana.

Odgovori na vaša pitanja
Poštovani, ako mogu da postavim par pitanja vezanih za mog sina koji ima 23 meseca. Dete ne koristi reči baš ni jednu npr tata, mama, deda, ništa. Priča često ali na nekom "svom jeziku" ponavljajući neke glasove. U momentima kada sedi na podu zna se desiti da mlati rukama i nogama kao da je uzbudjen. Kada nesto želi ide do te stvari i pokaže na nju. U situacijama da mu se neudovolji postaje jako ljut i histeričan. Molim Vas za konkretan odgovor i savet. Hvala puno

Poštovana, iz vašeg opisa zaključujem da dijete otežano razumije i izvršava zahtjeve okoline, a također i neprimjereno komunicira. Izostaje osnovni govor, daj, to, tu, da, ne, mama, tata, još, piti... i gesta.
Svakako bih vam preporučila da odete do logopeda i psihologa da procijene potrebe vašeg djeteta i savjetuju vas kako da potičete razvoj.

Poštovani, dijete od 17 mjeseci ne govori I ne razumije sve sto mu kažem. Na ime se odaziva povremeno, ne uvijek. Kad mu kažem Papa on rukicom maše, ili kad kažem tašı tašı tanana on plješće, ali ako mu kažem i pokažem da pokupi smoki koji je prosuo on to samo baca. Često kad mu kažem za nešto ne ne bude mu krivo I udara se po glavi ili glavom udara od pod ili mene, na sve reaguje plačom. Veoma je aktivno dijete, rođen carskim rezom zbog kamenca u žuči u 38+5, uredne težine, jede normalno, nikakvih problema do sad. Govori mama bez značenja, hade, kad nešto želi onda me povlači za rukav i vodi do mjesta šta želi. Ne znam šta da mislim, svi mi govore da je on uredu i da ja izmišljam, znam da djecu ne treba uspoređivati ali kad vidim i mladji od njega znaju I po par rijeci i pokazati životinje u knjizi, on samo lista I prevrće knjigu ne želi uopšte da mu nesto pokažem odmah je baca. Primjetila sam da je ljubomoran na drugu djecu, ako uzmem tudje dijete plače i vuče me. Zabrinuta sam.

Poštovana, važno je da vi kao mama budete mirni s razvojem vašeg djeteta. Kada ste vi zabrinuti i dijete to doživljava, jer ste emocionalno najpovezaniji (ljubomoran na drugu djecu), i s toga razloga bih vam preporučila da odete na savjetovanje kod logopeda. Logoped će procijeniti kako vaše dijete razumije i komunicira. Iz vašeg opisa ponašanja preporučila bih vam što više korištenje geste u svakodnevnoj igri i aktivnostima s djetetom. Gesta razvija komunikaciju i razumijevanje i olakšava usvajanje govora.

Poštovana, imam sina sad napunio 2,5 godine, situacija je ovakva: sve razumije, kad ga zoveš, kad čuje zvukove zovne mene i supruga da nam ukaže da je to auto, cuko, maca i dr. Prva izgovorena riječ je bila djede, baba pa tek mama i ostalo. Kad mu kažeš da nešto donese 100% to donese ( pr. sine de mami donesi iz friždera krastavce sigurno donosi) tako i sve ostalo. Gleda crtani i čuje neku riječ pr. " čarobno" i on se okrene i kaže mama čarobno i tu je kraj , kad tražiš da ponovo on samo se smije kaže ne mama. Tako na momente neku riječ izgovori i kad mu ja i suprug tražimo da ponovi on samo kaže ne. A na nekom svom jeziku mrmlja vjeruj te hori po stanu. Možete mi dati neki Vaš savjet input šta činiti.

Poštovana, nastavite kao i do sada. Sve što ste opisali je uredan razvoj. Dijete razumije, komunicira, usvaja nove riječi. Igra se novim riječima i sazrijeva. Igrajte se s njim i uživajte u djetinjstvu.

Poštovani, Imam sestrića od 4 godine skroz slabo priča. sve razumije, dobro čuje ali slabo priča i primjetila sam da kada pokušava da mi objesni nešto skroz se uznervozi jer nema fond riječi. Riječi opet koje izgovara su jednim dijelom na engleskom jednim na našem jeziku, takodje dosta tepa. Na žalost sestra i zet ne shvataju to kao neki problem. Šta učiniti kako pristupti ubjedjivanju da je možda potrebna pomoć logopeda jer uporno odbijaju i govore da je to sasvim normalno za njegov uzrast. Meni nije da li onda ja griješim?

Poštovana, iz vašeg opisa zaključujem da se radi o djetetu koje usvaja i engleski jezik uz materinski. To je ovih dana česta situacija. Djeca gledajući crtiće upijaju engleske riječi. Drugi jezik u ovoj dobi, kad još nije u potpunosti usvojena baza materinskog jezika ometa razvoj i usporava ga. Također prepoznajem i ovu situaciju kad se ne mogu izraziti, zbog manja riječi, pa se povlače ili ljute. Razumijem i roditelje. Ponekad je teško prihvatiti da treba pomoć. Budite strpljivi, oni su roditelji.  Naravno pravodobna pomoć je najbolja.
Poštovana! Imam dijete u školi (3. r. ) koje pretpostavljam ima disgrafičke poteškoće u pisanju. Osim što ga trebam uputiti logopedu da utvrddi etiologiju problema, koje vježbe mogu ponuditi njegovoj mami za prvu pomoć. Od šume silnih vježbi ne mogu odlučiti što bi u početnoj fazi bilo najkorisnije. Zapravo, neke univerzalne vježbe koje ne bi u nikakvom pogledu naštetile dok se roditelji ne povežu sa stručnjakom. Hvala najljepša i pozdrav. Šk. psihologinja Miljana!

Poštovana, dok se ne provede postupak logopedske dijagnostike možete raditi vježbe vizualne percepcije i diskriminacije, uz vježbe pažnje i koncentracije.

Poštovani Moja kćer će za dva mjeseca napuniti 4.godine. Od 2,5 godine je na vježbama kod edukacijskog rehabilitatora, sa tri godine dobili smo dijagnozu - komunikacijske teškoće iz spektra autizma. Od 3,5 godine je na tretmanima kod logopeda i senzorne integracije a od nedavno smo opet krenili kod defektologa. Poprilično je napredovala. Od djeteta koje uopće ne govori, nema pokazne geste, kontakta oćima i ne odaziva se na ime došli smo do toga da, iako lošeg izgovora, spaja 2-3 rijeći, ima odličan kontakt oćima, odaziva se kad je zovemo... Međutim, logoped kod kojeg je sada nema više strpljenja sa njom jer je uz sve probleme izrazito tvrdoglava i samovoljna i ako nešto nije po njenom počne vrištati. Tako da sve što smo postigli do sada, bez lažne skromnosti, je najviše moja zasluga, što je i normalno jer ja najbolje poznajem svoje dijete, a logoped je tu da meni pokaže kako i što treba raditi sa njom. Trenutno smo u fazi traženja boljeg logopeda, a dok se to ne dogodi zanima me na koji naćin da vježbam sa njom. Možete li mi reći koje vježbe da radim da bi odgovarala na pitanja. Ona sada većinom samo ponavlja za mnom ili govori već unaprijed naućene izraze. Ponekad imam osjećaj da uopće ne razumije što ja govorim, mada se trudim da to kažem na naćin da ona shvati. Nadam se da će te mi pomoći da i ja njoj mogu pomoći dok ne nađemo adekvatnog stručnjaka za rad s njom. Unaprijed zahvaljujem.

Poštovana, vaše dijete je počelo komunicirati i govoriti. Naravno govor, jezik i komunikacija zahtijevaju puno znanja i vještina. U ovoj dobi je između djeteta i roditelja najvažnija igra, što raznolikija. Kroz igru će dijete  usvajati riječi, komunikaciju, geste, emocije.... Vidite svoje dijete i pružite  mu ono za što pokazuje interes.

Postovani, dete dve godine nista skoro da nista ne govori, cak bih rekla i da se ne ponasa adekvatno za svoj uzrast, navescu vam nekoliko primera, ne zanimaju ga igracke, skoro da decu oko sebe ne primecuje, ide tako negde tamo vamo, naokolo uopste ne zna gde. Stalno bi se peo, na krevet, na sto itd. Ponekad se i ne odaziva kad ga pozovu, pomalo bih rekla da je hiperaktivan, impulsivan, jefino paznju moze da mu privuce tv ili telefon. Hvala unapred

Poštovani, iz opisa zaključujem da vaše dijete oskudno razumije, ne komunicira, ni gestom ni govorom i ponašanje mu nije adekvatno dobi. Svakako preporučujem pregled i mišljenje logopeda i psihologa, a po potrebi i drugih stručnjaka koji će vam biti predloženi (defektolog, neuropedijatar...). Nemojte čekati. Što prije se suočite s poteškoćama veliki su izgledi da se sve riješi u najboljem redu.
Poštovani! Kod sina, troipolgodišnjaka su se iznenadno prije desetak dana javile govorne poteškoće. Dijete koje ima širok vokabular i koje je lijepo i jasno izricalo sve glasove osim l i r, odjednom izrazito snažno "peska", "šušti" kod izgovora glasa s pri čemu jezik nepravilno oslanja na prednje zube, ne zna izgovoriti glasove š, ž, č, ć, z te tepa. Tako nije govorio čak ni kao mlađe dijete. Opisane poteškoće vežemo uz polazak u vrtić prije mjesec dana i druženje s vršnjacima koje je vjerojatno počeo oponašati, a mi ne znamo kako se postaviti s obzirom da dijete može izgovarati većinu glasova kako i treba. Trebamo li ga ispravljati neprestano i upozoravati na to? Kako mu pristupiti? Zabrinuta mama

Poštovani,
često se dogodi pomak u govoru na loše upravo zbog toga što ste spomenuli, vrtića. Dijete se prilagođava i oponaša dijete mlađe dobi, ili nekoga iz skupine. Skrenite mu pozornost na način da je on veliki dečko, a ne beba, da zna govoriti i pravite se da ga ne razumijete kada nečisto govori. Obično prođe kroz nekoliko tjedana.

Pozdrav, imam sina koji ima 2 godine i 2 meseca, problem nam je govor i razumevanje,inace napredovao je dosta u poslednja 3 meseca do pre toga nije bilo skoro nista osim ponekada mama, tata i baba i njam, njam.. voli sam da se igra, ako mu se nesto neda sto hoce krece vriska i plakanje, ponekada vristi na druge ljude koji mu prilaze i pipkaju ga vecinom su to zenske osobe.. inace napredovao je znao je da imitira samo 4 zivotinje sada zna sve zna da kaze i koka, poceo je da broji sam do 8 lepo zna i tacno zna koji broj ide posle kog kada mu izmesam al to kad on hoce samo, poceo i pre nekoliko dana da govori ne bas cisto,ali ananas mu je ajs, limun je nimun, banana je nanana, nar kaze lepo kivi isto, i jos po nesto l..znam da to nije puno njrgovi vrsnjaci vec uveliko pricaju, ali eto vidi se napredak, jedino to njegovo nekada imam utisak da me ne slusa da me ne razume bas sve sto mu kazem, i kada ga dozivam, njegova vriska kada mu se neda da uradi ono sto on hoce ili da uzme ono sto on zeli poslusa me kada kazem da nesme ali onda vriska.. nije pokazivao ni prsticem od skora je poceo ponekada ne uvek i ne za sve ali je poceo, vecinom mene uhvati za ruku ako nesto ne moze da dohvati pa da mu pomognem, svakako cu ga voditi kod logopeda ali bar malo da se umirim, jer mi sto dijagnoza prolazi kroz glavu nisam sva svoja.. hvala unapred

Poštovani,
dobro je da posjetite logopeda i čujete stručno mišljenje. Iz vašeg opisa zaključujem da u razvoju ima pomaka i to je važno. Dijete govori, razumije, komunicira. Svakako treba pojačati upotrebu geste, pokazivanje, gesta daj, još, hoću, da, ne....jer će pospješiti razvoj govora i olakšati razumijevanje pa će biti i manje nepoželjnih ponašanja.
Poštovani, imam sina koji 25. jula puni 3 godine. Čudno se ponaša za svoje godine. Jako puno zna. Njegovi vršnjaci čak i djeca starija od njega ne znaju koliko on zna. Pamti događaje koji su se dogodili prije 2-3 mjeseca. Zna brojat do 10, kada čuje neku pjesmicu odmah zapamti, kada vidi da se nešto radi odmah to zapamti i ponavlja. Živimo na selu bavimo se poljoprivredom, imamo ovce, on već zna koliko ima ovaca kako se koja zove koji od njih je ovan. Zna naziv svih životinja, zna naziv svakog voća i povrća. Zna koja je desna ruka a koja je lijeva. I ima još mnogo toga, uglavnom sve ga zanima i sve od prve zapamti što god se dešava oko njega i ne zaboravlja. Mene zanima kako da se postavim prema njemu da mu sve to ne postane dosadno.

Poštovani,  vaše dijete je znatiželjno i lako i brzo uči. Samo ga izložite različitim situacijama i iskustvima. Inteligentno dijete "tjera" vas i traži vas nova znanja. Problem bi bio da vi njega forsirate na nešto što nije spreman. Igrajte se i uživajte u svom djetetu.

Poštovana, imam sina koji ima 2 godine i 4mj. Vrlo je napredno dijete u svakom pogledu. Prohodao s 8mj, prvi slogovi (ta-ta) sa 7mj, oko 1. rođendana je već pričao puno riječi (otprilike 40-ak riječi je znao izgovoriti). Sa godinu i pol je znao već složiti kratke jednostavne rečenice. Mama daj, tata se tušira itd... Sada zna prepričati gdje je sve bio, što je radio i tko je bio s njime. Zna brojati do 10. Slaže duže rečenice od 6-7 riječi, pr. "Mama je bila kod Zdenke na rođendanu bez mene." Ima odličan vokabular i veliki fond riječi. Mene sada malo zabrinjava činjenica da on ima problema sa izgovorom pojedinih riječi, čini mi se kao da dosta "šuška" dok govori. Npr. umjesto oće on kaže oše. Kušin je kućin. Tuširati=tučirati. Ručak=rušak. Čini mi se da je prije bolje izgovarao te riječi, a sada kao da puno više šuška. Slovo R ne zna reći (ali to me ne zabrinjava jer znam sa se izgovor slova R razvija do 5.god). Ja i muž ga skroz razumijemo, ali ponekad ga bake i dide teže razumiju. Savjetovala sam se s logopedicom i ona kaže da je sve to dio razvoja i da je on još mlad i da se ti složeni glasovi razvijaju tek kasnije. Još mi je rekla da ga ja ne ispravljam, nego da samo ponovim za njim točan izgovor. Da ga ne opominjem ni ništa jer da bi mogao početi mucati ako budemo vršili presing na njega. Moje pitanje je, do koje godine da toleriramo takav nepravilan izgovor? I kad će se točno razviti ti složeni glasovi? Ili vi imate drugačiji savjet? Trebamo li ga odvesti logopedu? Možete li mi vi preporučiti neke vježbice da ja radim s njim kod kuće da mu pomognemo s pravilnim izgovorom? Unaprijed hvala na odgovoru.

Poštovani, imate krasno napredno dijete. U potpunosti se slažem s kolegicom logopedicom. Vi samo točno ponovite ono što je dijete reklo, da sluša dobar govorni model i na taj će način s vremenom sve točnije govoriti. Treba dati vremena motorici da se razvije. Glasovi Š,Ž,Č razvijaju se do 4,5 godine pa čak i do 5,5...individualno prema djetetu. Glas R se čeka do 5,5, osim ako se javi stražnji "francuski" R (zato nemojte forsirati). Što više igre, kretanja, igre koja zahtijeva ravnotežu (trampolin, vožnja romobila, bicikla, role...) pospješuju razvoj cjelokupne motorike pa posredno djeluju i na razvoj motorike  govora.
Poštovani,
moj sin ima 2 godine i 2 mj. Još uvijek ne priča ništa osim tata, baba. Ponekad brblja nešto ali se ne razumije šta, mama govori samo kad se rasplače. Ne zanimaju ga igre poput vožnje autićima, slaganje kockica itd. Voli igru s nama, skakanje po krevetu, škakljanje, maženje, voli plesati. Kad mu ja pjevam pokušava i on ali opet nešto na svojem jeziku, ponekad kad želi nešto reći a ne može jako se uznemiri i krene gurati ruke u usta proizvodeći čudne zvukove i stišće ruke sve snage, tako isto i kad se raduje nečemu. Ne želi sam jesti ni piti, kad je žedan donese flašu da mu ja držim dok pije, kad se napije baci ju, isto tako i hranu kad ne želi jesti samo baci i ode. Razumije dosta stvari ponekad me i pogleda kad ga zovem, a nekada mi se čini da me uopće ne čuje, kao da je u nekom svom svijetu. Koju god igračku da mu pružim on se ne igra s njom samo ju grize. Da li je to zabrinjavajuće s obzirom da mu još uvijek izlaze zubići. Kasno je i prohodao s 18 mj. i jako voli gledati crtiće. Voli i djecu. Imam li razloga za brigu, trebam li ga voditi nekom stručnjaku?

Poštovani, iz vašeg opisa ponašanja djeteta, nedovoljno razumijevanje, komunikacija koja je jednosmjerna - on traži od vas nešto, ali ne koristi geste, daj, ne, gotovo, još....uz ljutnju koja se javlja kada se ne može izraziti svakako bih vam preporučila posjet logopedu i edukacijskom rehabilitatoru. Oni će procijeniti djetetove razvojne pokazatelje i najbolje vas savjetovati kako dalje. Nemojte čekati, kao mali je, dečko je.... Što prije potražite pomoć vi ćete biti mirniji, jer ćete znati što raditi a i eventualne razvojne teškoće lakše i brže prevladati.

Poštovani,
sin mi ima 17 mj, prohodao s godinu, spretan je, penje se, voli trčati, aktivan je jako. Zna pokazati gotovo sve dijelove tijela, životinje, vozila i predmete u slikovnicama. Pokazuje prstićem stvari u okolini kad ga pitam. Jako voli slikovnice, čak više nego druge igračke. Al ima svega 10ak riječi koje će na poticaj reći, osim mama i tata kad nas vidi. To govori bez problema. Glavna riječ mu je ne. Sve je ne, kad ga upitam. Često se ne želi odazvati na ime. I to me pomalo zabrinjava. Voli se svađati i isprovocirati reakciju pa me onda dugo u oči gleda, dok ne popustim. Kad se veseli, počne mahati rukama. Često se vrti u krug dok mu se ne zavrti pa mu je to jako smješno. Relativno dobro jede i spava. Ne želi sam jesti jer to znači da mora omiljenu igračku ispusti. Često zna ustima, tj. glavom u nas ili tipa krevet (madrac) lupati. Vjerojatno ga ne boli, u početku sam pomislila da je zbog zubića. Također zna i poklapati rukama uši, čak i ako nema buke. Što mislite, da li je zabrinjavajuće tih nekoliko neobičnih aktivnosti i što se ne odazove svaki put kad mu se obratim?

Poštovana, iz vašeg opisa rekla bih da se radi o prosječnom urednom razvoju. Vaše dijete razumije, komunicira, ima određeni fond riječi... Ove igre skakanja i vrtnje su dio razvoja propriocepcije i senzorike i očekivane su za dob. To što se  ne odaziva stalno, malo popratite, da li se zigrao, zaokupio nečim, ...pratite. Najvažnije je da u toku 6 tjedana do 2 mjeseca vidite kod djeteta nove riječi, nova ponašanja...to znači da uči i usvaja nova znanja.

Poštovana,
roditelji smo deteta koje za dve nedelje puni 13 meseci. Moja zabrinutost je ta jer slabo uči neke nove stvari, retko se odaziva na ime i pažnja mu kratko traje kad mu se pokazuje nešto da nauči. Aktivan je, dosta puzi, uzdiže se uz krevet. Baca loptu, otvara i zatvara fioke, vrata. Dosta istražuje sam. Kontakt očima ostvaruje i osmehuje se na osmeh. Pokazuje uglavnom šakom ne nešto što ga interesuje, ređe prstićem. Brblja ne govori. Dosta je gledao crtiće. Ima li razloga za zabrinutost? Pozdrav.

Poštovana, iz vašeg opisa rekla bih da je dijete trenutno u periodu intenzivnog razvoja motorike, pa se dobiva dojam kao da druge stvari "stoje" ili se ne razvijaju - govor, komunikacija. Crtići su svakako štetni i nepreporučljivi za tako malo dijete. Igrajte se s njim na podu, istražujte, privlačite pažnju pogledom, dodirom, pjevanjem, škakljanjem....da mu bude lijepo i zabavno s vama, da traži vas, a ne IT tehnologiju. Govor se uči gledajući i slušajući s ljudima oko sebe. Pratite razvoj, potičite geste - daj, to, tu, još, da, ne...pa ako nema bitnijih pomaka kroz par mjeseci potražite mišljenje logopeda.

Poštovana,
Moj sin ima 16 mjeseci i po mom mišljenju ima čudna ponašanja pa sam u strahu od autizma. Odaziva se na ime, reagira na zvukove, igra se s nama, smije se i skriva, traži me kad ga zovem i imamo odličan kontakt očima. Naime, ono što mene zabrinjava je to da je opsjednut metalnim stvarima. Neće na igralište (osim malo u pijesak) već isključivo traži šahtove, odvode i metalne rešetke, npr za luftiranje podzemnih garaža i trči po njima. U pijesku je takodjer našao neke metalne čepove i samo se s njima igra. Stalno baca limeni čep po kući da lupa i da se vrti. Autima se ne igra skoro nikako ali ga nekad okrene i vrti kotače ali ga to ne zanima puno, nego možda minutu dvije. Ono što mi je još zapelo za oko je da ga ne zanimaju životinje pa čak nije ni pogledao psa koji mu je prišao. Ima interes za djecu i gleda ih kako se igraju i viče kad ih čuje. Do danas nije pljeskao rukama, mahao papa i ne pokazuje prstom na stvari osim kad čita knjigu. Odnedavno me počeo vući za ruku kad mu nešto treba ali još ne pokazuje prstićem. Priča par riječi, ali još uvijek bez značenja i na nekom svom jeziku. Hvala unaprijed na odgovoru! Zabrinuta mama

Poštovani, iz vašeg opisa zaključujem da dijete ima sužene interese i nedovoljnu komunikaciju (ima je....to je dobro), ali očito ima i poteškoće, pretpostavljam senzorne integracije? (ne mogu biti sigurna), pa bi bilo dobro da potražite mišljenje logopeda i edukacijskog rehabilitatora. Bolje prije (pa da stručnjaci  kažu što i kako treba poticati i sve bude ok), nego prekasno i da živite u zabrinutosti.
Poštovani, moj dječak ima sad 3 god i 6 mjeseci inače je rano propričao i fino je pričao. Medjutim zadnjih par mjeseci teško izgovara pojedine reči. Sastavi nekad 10 rečenica normalno al kad treba krenuti rečenicu na a,u,i,o..pravi mu problem. Npr uuuuuujko je otišao vani, aaaaaaaajmo tata vani i tako slično. Da li ima razloga za zabrinutost i da li ga voditi logopedu. Hvala.

Poštovani, prema opisu vjerojatno se radi o razvojnom mucanju koje se javlja kod velikog broja djece u dobi od 3-5 godina. Važno je ne opominjati dijete i govoriti mu da govori sporije, nego mu reći -slušam te-. Time mu dajemo na znanje da ima vremena koliko treba da oblikuje svoju misao koju želi reći. Možete mu reći i da razmisli, pa onda kaže...Uglavnom pratiti, imati  će bolje i lošije dane. Kada su lošiji dani govora, tada   s djetetom mirno pričati, u manjoj grupi, čitati slikovnice...Ako se govor pogorša do toga da dijete ostaje bez glasa tada treba posjetiti logopeda odmah. Takvo govorno ponašanje traje od 6 mjeseci do godinu dana.

Lijep pozdrav. Imam dječaka u dobi od 4 i pol godine. Popričao je sa nekih 13 mjeseci. S njegove 3 godine dolazimo U Njemačku.. Do tada nije znao reći R L Š... No prvo je uspio glas L. Nakon nekog vremena i R. No primjetili smo da Š više nije S... I da je počeo jezik izbacivati u desnu stranu kod izgovora S. Kojeg je prije normalno izgovarao. Pa me zanima jel imaju nekakve vježbe ili s čim da krenemo dok ne uspostavimo termin s logopedom. Hvala vam.

Poštovani, vrlo rado bih vam savjetovala vježbe i pomogla savjetom, ali takvo što je nemoguće bez da vidim dijete i procijenim koje pokrete radi i na koji način. Ovo što mi vi opisujete je pomak mjesta tvorbe glasa S, kada jezik ide postranično, lateralno, umjesto centralno prema zubićima. Eventualno se možete igrati da dijete zagrize zubiće i sikće kao zmijica, dugi sssssssss, obavezno sa stisnutim zubićima. Ili da zagrize drveni štapić (od sladoleda npr.) između zubića i također izgovara dugo SSSS.

Poštovani, molila bih vašu pomoć ukoliko ste mi voljni pojasniti neke nedoumice. Bila bih vam od srca zahvalna. Predajem Hrvatski jezik. Radim i s učenicima s poteškoćama, kako po individualiziranom programu, tako i po prilagođenom, ali u redovnoj nastavi. Imala sam i imam učenike sa specifičnim teškoćama učenja (individualizacija) i držim se svih uputa koje dobijem. Zamijetila sam da ne dobijem uvijek iste upute, iako je riječ o istoj poteškoći (u ovom slučaju mislim na samo tu jednu jedinu zamijećenu poteškoću - specifične teškoće čitanja). Izdvojit ću posljednji primjer. Logoped je napisao da učenik razumije složenije i složenije jezične konstrukcije. Jezično-govorni status uredan. Što se tiče vještina čitanja i pisanja kao problem navodi se kako tehnike samopraćenja i samoispravljanja nisu usvojene. Razumijevanje pročitanog je oskudno. Tehnika čitanja je automatizirana. Nerazumijevanje pročitanog utječe na usvajanje gradiva. Što se tiče pisanja, sve je u redu, ali što se tiče primjene pravopisnih pravila hrvatskoga standardnoga jezika uočava povremenu nesigurnost. Sada dolazim do svog pitanja vezanog uz postupke prilagodbe. Molila bih vas pojašnjenje samo jedne rečenice: "Ne uzimati u obzir pogreške u pisanju kao i pravopisne pogreške kod ocjenjivanja ovladanosti školskim gradivom." Razumijem vezano uz pogreške u pisanju. Zbunjuje me samo ovaj dio u vezi pravopisa jer sam pokušala istražiti što sve spada pod specifične teškoće čitanja i pronašla simptome poteškoća u čitanju - koje su to najčešće pogreške pa ih ne mogu u potpunosti povezati s nekim pravopisnim pravilima. Nije mi jasno zar stvarno ova preporuka znači da učenici uopće ne moraju poznavati pravopis, tj. ne moraju primjenjivati pravopisna pravila pri pisanju? Npr. nije pogreška u slučaju da učenik piše Hrvat i Hrvatska malim slovom zbog teškoća u čitanju? Nekako mi je to nevjerojatno pa bih molila pojašnjenje jer pripremam učenike za državnu maturu, tj. i za esej u kojem će se i u slučaju individualizacije gledati i pravopisne pogreške zbog kojih se "gube bodovi". Svojim stručnim odgovorom zaista biste mi pomogli, iako napominjem da se držim svih uputa. Unaprijed zahvaljujem na vašem dragocjenom vremenu i pomoći! Srdačan pozdrav i velika hvala! Sanja

Poštovana Sanja, vidim da vrlo ozbiljno i odgovorno pristupate pomoći djeci s teškoćama. Slažem se ponekad je teško iz nalaza iščitati sve što smo primjetili kod djeteta. Čitanje i pisanje su izrazito kompleksne intelektualne vještine i zbog sudjelovanja velikog broja centara u mozgu (vidni, slušni, jezični, motorički...) i istovremene obrade brojnih podataka, dolazi ponekad  i do djelomične obrade podataka ili gubljenja informacija. Često i zbunjuje kako dijete nešto može, gotovo pa i natprosječno, dok neke druge stvari, i jednostavnije izostaju. To rado objašnjavam sa slikom puzzla, gdje su neki komadići slagalice izgubljeni, pa često prolazeći određenim putem padamo u "rupu", idemo zaobilaznim putem, pa se izgubimo ili nam treba puno više vremena. Kad to pogledamo kroz procese čitanja i pisanja to je automatizacija, koja je onda krnja. Vezano uz vaše pitanje, dogodi se da dijete uredno zna nabrojati pravopisna pravila, ali ih nesustavno primjenjuje ili ih upoće ne primjenjuje. Znači njegova memorija i pamćenje je uredno, ali kada to znanje treba prezentirati kroz modalitete čitanja i pisanja izostaje primjena, jer se negdje u trenutku pisanja ta informacija izgubila ili nije ni došla do ruke koja će to izvesti. Najjednostavniji opis disleksije mogli bi svesti na izostanak integracije vizualno, auditivnog i govorno-jezičnog centra pa na svakom tom segmetu može doći do poteškoće. Preporuka koju dajem svojim učiteljima je da označe pravopisnu pogrešku, a zatim usmeno pitaju učenika o točnosti, i to zapišu. Tako da je krajnja ocjena zbroj  onoga  što su napisali i ispravili, uz bilješku koji su zadaci ispravljani.

Poštovanje,
Naime, moj sin ima 3.5 godine, sad će u 10 mjesecu napuniti 4...on jako slabo priča - tu su riječi Mama Tata Lana brm brm za auto, baba, dodji, daj, evo... Sve razumije kad mu se kaže, igra se sasvim normalno autićima, slaže puzzle SAM, oblike u bojama, crta, boja sve normalno...Naš sin je imao jedan problem kada se rodio, naime njemu je u ušima bila ostala voda da bi nam to ustanovilo odma nakon poroda s tim da je nakon toga išao na dalje pretrage i čuo je na oba uha samo 40%. Nakon pretraga išao je na operaciju gdje su mu ugradjene cijevi u uši.. Nama su saopštili poslije operacije da će njemu te cijevi ispasti same nakon pola godine ali njemu je to tek izvadjeno nakon 2 godine tek i s tim da nije samo ispalo nego operacijom izvadjeno. On je imao tri faze 1. nije čuo ništa, 2.kad su mu cjevi stavljene tad je čuo ali kroz eho ništa specijalno al eto tek da bi nas čuo, 3.onda su mu cjevi izvadjene i tada je počeo da se osvrće na sve i sve mu je bilo čudno jer je čuo normalno. I sada naravno ima problem u govoru. Jako slabo priča. Nalazimo se u Njemačkoj gdje mu je pružena pomoć od Kinderhilfe koji su baš za djecu s poteškoćama u govoru. Prošao je motoričku vježbu bez ikakvih problema. Mi dosta radimo sa njim i on je jako aktivno dijete. U Kinderhilfe su nam saopštili da ce s njim raditi samo pedagog jer njemu ništa drugo nije potrebno niti fizikalne niti bilo koje druge vježbe jer dijete je jako pametno i da kasni radi sluha i svega što je prošao s govorom. Sad me zanima da li mi vi možete preporučiti neke vježbe ili nešto da ga postaknem nečemu da uznapredujemo u govoru više jer se baš trudimo i sami oko njega. Hvala unaprijed.

Poštovani, vaše dijete usvaja govor i jezik svojim tempom. Kasni zbog nemogućnosti slušanja u ranom životu. Slažem se s mišljenjima  stručnjaka koji ga prate da će uspjeti sve nadoknaditi i dalje se uredno razvijati. Sigurna sam da poduzimate puno toga. Najvažnije je da se igrate i kroz igru potičete komunikaciju i govor. Učenje novih riječi, širenje rječnika. Čitajte mu priče, slušajte i učite dječje pjesmice i brojalice. Dajte vremena sebi i njemu. S obzirom na urođene sposobnosti sve će biti u redu.

Poštovani,
Moja kćer ima 4 i pol godine i ne želi govoriti svoj materinji jezik (hrvatski). Živimo u Engleskoj, ide u prvi razred, piše, čita i vježbamo čitanje barem nekoliko puta tjedno, ali sve na engleskom zbog škole. Postavlja pitanja i razgovara s nama samo na engleskom. Mi pričamo u kući hrvatski radi nje i ona nas savršeno razumije jer nam sve odgovara na gotovo tečnom engleskom. Kad od nje zatražimo da ponovi rečenicu na hrvatskom kaže da ne zna, a kada i pokuša rečenica nije ispravna i često ne može ni reći rečenicu dužu od 2,3 riječi. Padeži su neispravni također. Mislim da joj je hrvatski bio bolji s 3 god kad smo se doselili ovdje nego što je sada i znam da smo mi tome krivi jer smo u početku i kod kuće s njom pričali engleski. Ona dok mašta, dok se igra pa čak i kad sanja prica engleski. Na žalost gubi mogućnost komunicirati sa svojom obitelji iz Hrvatske i iz toga razloga tražimo načine kako vježbati hrvatski jezik. Oduvijek joj na večer pričam hrvatske priče, ali čak i to ona ispriča na engleskom. Možete li nam molim vas pomoći savjetom kako vježbati hrvatski pa makar za nju kao strani jezik? Također r izgovara više kao l ili w. Unaprijed vam hvala na odgovoru!

Poštovani, nastavite kao i dosada. Dijete između 3. i 5. godine usvaja bazu jezika, gramatiku, rjrčnik.... Vaše dijete usvaja istovremeno dva jezika, pa se događa "prikriveni" razvoj hrvatskog jezika. Što to znači? Vaša kćer većinu vremena sluša engleski jezik i trenutno ga i fluentnije govori. Hrvatski jezik razumije, ali ga nije još  progovorila. Taj razvoj ponekad traje i do dvije godine. Odlična je odluka  da ste za "kućni" jezik izabrali hrvatski, govorite joj i dalje i čitajte na hrvatskom jeziku. Kada govori na hrvatskom nemojte je direktno ispravljati, samo vi nježno recite točan rečenični oblik, a ponekad, za kraće fraze, tražite da ponovi za vama. Glas R se razvija do 5,5 godina, tako da je zamjena sa L (bolja) ili sa W očekivana u ovoj dobi.

Poštovana,
Sin ima 2,5 godine i ne priča. Sve što kaže je "mama", kaka(tata), auto mu je brum. "Da" mu je "ka". Baka, dide, auto, da, ne - ništa ne govori. On sve razumije, kad ga se pita da nešto donese, on to sve obavi bez problema. Jako je živahan, zaigran. Teško se samostalno igra, većinom ga mi potičemo i pokazujemo, ali sve na 2min i onda ode radit nešto drugo. Kad hoće nešto, npr.vodu, on nama donese bocu vode da mu damo pit, ili ako je gladan vodi nas u frižider. Dijete ide u vrtić normalno. Svi se masovno trudimo što više pričat s njim i da nam ponavlja, ali neće, samo se smije. Ovo pišem jer vidim da se javlja ta "frustracija" kad smo vani i on nešto želi, a ne zna reći što i onda ga ne razumijemo pa stalno cendra i bude ljut. Je li vrijeme za logopeda? Pedijatar je rekao da će propričat, ali mene kao roditelja vec polako hvata panika.

Poštovani, iz vašeg opisa meni je važno vidjeti da vaše dijete razumije i komunicira. Potrebno je pojačati pažnju, duljina igranja, i upotrebu geste. Gesta pomaže razvoju govora na način da mu prethodi i razvija komunikaciju i razumijevanje. To su prirodne geste koje svakodnevno koristimo - da, ne, tu, tamo, daj, još, nema.....Tako kad sljedeći put želi vodu vi mu rukom pokazujte daj, naravno uz govorenje riječi daj...potičite ga do tri puta, uspostavljajući s njim kontakt očima. logoped vam u ovoj dobi može savjetovati različite načine igre kako vještine pažnje i komunikacije pojačati kroz igru da bi adekvatno poticali razvoj govora i jezika. Tako da kad budete u mogućnosti otiđite na logopedsko savjetovanje.

Curica mi ima skoro 3 godine, za 3 mjeseca! Nije baš zainteresovana za igru sa drugom djecom, zna posmatrati šta druga djeca rade, ali je sramežljiva da se pridruži, dosta kasni s govorom, ima dobrih riječi što zna izgovorit ali dosta riječi što su nečiste ali ja ih razumijem zašto mi ona više puta pokaže, ako nekad ne razumijem ona govori NO, ali ne zna baš reći Mama nisam na to mislila. Gdje god da se okrene uvijek traži mene da se igram s njom, ako su neka druga djeca u blizini hoće da ide kod njih ali neće bez mene. Jako je osjećajna za mnom i velika maza. Ali naglasit ću da od kad se rodila nije nikad imala priliku i nismo imali nikog od familije ili prijatelja da ima malo dijete tako da je ona uvijek uz odrasle ljude sve do 18 mjeseci nikad se nije igrala djetetom. Vodili smo je u igraonicu u parkove gdje ima djece ali to traje 1-2 vremena. Poslije 18 mjeseci tad smo upoznali jednu mamu sa dvoje djece i moja cura je krenula u vrtić, ali jako se slabo uklapala. Sad me zanima je li moguće zbog toliko vremena što je bila sama bez djece može uzrokovati to slabo uklapanje?

Poštovani, moguće je da je dijete povučenije jer nije imalo priliku vježbati druženje s drugima, ali u ovoj dobi se djeca brzo prilagode. Znatiželjna su i žele druge ljude. Odlično je da ste našli prijatelje za igru i uključili je u vrtić. U prvim godinama života emocionalna veza djeteta i roditelja izuzetno je  velika i važna za razvoj, ali postepeno treba dijete osamostaljivati i dati joj prilike da upozna druge ljude. Ako će se poteškoće s odvajanjem nastavljati potražite mišljenje vrtićkih teta,  psihologa i logopeda  vezano uz socijalizaciju i razvoj govora.

Pozdrav, mama sam sina pd 25 mjeseci koji je bio na operaciji krajnika i adenoida s 19 mjeseci. Krajnici su mu prema riječima dr. koji ga je operirao bili veličine 2 oraha. Radi navedenog nije mogao gutati, te je jeo samo kašastu hranu i to vrlo malo. Npr. jabuku bi grizao te ju usitnjenu vraćao iz usta, ili bi htio pojesti meso, pa bi ga stavljao na jezik i uzimao van iz usta. Dakle, po pitanju hrane se napokon polako oporavlja, ali uglavnom još uvijek izbjegava krutu hranu. Osim toga, bojimo se da ne kasni u govoru, govori: mama (prije je govorio i ime), tata, deda (uključujući nadimke od dva sloga za oba djeda), baba, zove seku, mačku naziva mijau, psa - vau vau, kravu - mu, žabu - kre, bananu - nana, jagodu - jaja, balon - bom, leptir - tim, lubenica - bam, daj ili daj mi, beba, za bicikl di di, tu, pipi, gdje je tata, nema tate i još štošta. Međutim, govori i nekim svojim nerazumljivim jezikom (vodi razgovor s nama tako kad želi nešto objasniti, te pritom mijenja intonaciju i umetne riječi koje zna), ali i guta riječi. Nekad pak se iznenadimo kad jasno kaže nešto složeniju rečenicu: npr. gdje je moj tata i sl. Razumije sve što mu govorimo, te slijedi sve upute i udovoljava molbama. Bojimo se da ne kasni u govoru, posebice radi problema s mandulama koje je imao ali i izbjegavanja žvakanja hrane. Molimo Vas za predlaganje nekakve vježbe ili aktivnosti kako bismo mu mogli pomoći. Puno hvala unaprijed. S poštovanjem.

Poštovani, vaše dijete komunicira, razumije i govori. Količina riječi za tu dob je nešto manja, ali s obzirom i na poteškoće s tonzilama  očekivana. Dijete nije moglo u dovoljnoj mjeri učvrstiti svoje govorne mišiće kroz žvakanje krute hrane. Sve aktivnosti igre s govornim organima su dobrodošle. Tu podrazumijevamo oponašanje zvukova iz prirode i životinja - auto..brmmmm, konjić- coktati s jezikom, mijau-mijau, ku-ku, ga-ga..... Zatim pijenje na cjevčicu, bez da grize cjevčicu pritom, drži je samo usnicama. Puhanje balona od sapunice. Sviranje frule, usne harmonike...zviždaljka. Nastavite i dalje nuditi male komadiće krute hrane....komadić karamele...neka žvače umjesto da siše.... zatim kockice sira, jabuke, mesa.... Unutar 3 do 6 mjeseci trebali bi vidjeti promjene u govoru. Ako poteškoće i dalje budu prisutne potražite pregled i mišljenje logopeda.

Poštovana, moja djevojčica imat će u studenom 5 godina. Rano je progovorila, rano postala samostalna. Izgovarala mi je sve riječi solidno. Sada zna sva slova tj. glasove reći osim R. Najprije je R koristila kao J, a sada ga koristi kako bi ja to rekla kao njemačko R. Ide li to štogod na bolje? Našla sam neke vježbe pa smo probale, međutim ne može jezik postaviti onako kako je u vježbi i mislim da joj je to problem. Ali kažem došle smo do tog njemačkog R... Hvala i lp, Ivana

Poštovani, njemački način izgovora, dorzalni izgovor, u hrvatskom jeziku se smatra pogrešnim, pa bih vam savjetovala da ga ne potičete, jer je ispravak težak i dugotrajan. Hrvatski glas R proizvodi se vibracijom vrška jezika oslonjenog na nepce - alveole. Glas R prirodno se razvija do 5,5 godina. Za sada bih vam preporučila da radite vježbe pokretljivosti jezika. Oblizivanje gornje usne, lijevo-desno (kao mačić). Zatim igre konjića, coktanje. Postavljanje jezika iza gornjih zubića, uz nastojanje da ga zadrži do 1 minutu, u početku je dovoljno i do 7-10 sekundi, pa postepeno produživati. Potrebno je i provjeriti podjezičnu resicu, da možda nije prekratka (prekratki frenulum) pa iz toga razloga dijete ne može dosegnuti vrh nepca?? Posjetite logopeda koji će vam nakon pregleda djeteta najbolje savjetovati način rada, a po potrebi i uključiti dijete u logopedske vježbe.
Čituljica - interaktivni trening čitanja

Koncentracija & Pažnja - Vježbe i igre za djecu
Back to content