Artmedia - Pitanja logopedu - Artrea

Title
Go to content
Čituljica - interaktivni trening čitanja

Koncentracija & Pažnja - Vježbe i igre za djecu
Poštovanje,
ja sama mama jednoga dečaka od 3 godine koji ne priča. Veoma sam zabrinuta i volela bih znati nešto više o njegovom stanju! Živimo u Italiji gdje se on i rodio, od malena sam mu puštala na tv crtane na italijanskom, a mi u kuci pricamo naš jezik. Sama sam s djetetom, živimo sami i nemamo puno komunikacije s drugom decom jer nije išao u vrtić. Djeca njegovoga uzrasta već pričaju dosta i veoma sam zabrinuta. Molim Vas ako možete predložiti neku aktivnost koju mogu sa njim raditi, kako bih mogao da prelomi prepreku i počne da priča. S poštovanjem.

Poštovani, svjesna sam da je sada veliki problem nemogućnost odlasaka na logopedske vježbe. Iz vašeg pisma ne vidim kakva je komunikacija, govor, razumijevanje. Ostvaruje li kontakt očima? Koristi li geste, pokazuje prstićem, za riječi daj, tu, tao, još, ne, da, hoću.... Na koji način se igra....da li je igra maštovita...vozi autiće, slaže kocke, puzzle, igre kuhanja, lista slikovnice...???  Zatim s obzirom  na dvojezičnost, treba procjeniti kakvo je razumijevanje hrvatskog jezika, a kakvog talijanskog? Kašnjenje  može biti uzrokovano dvojezičnošću, preporuka je za sada se odlučiti za jedan jezik, da se dijete dodatno ne opterećuje.  Najbolje aktivnosti za tu dob je igra, Igra kockama, puzzle, motoričke igre...puzanje oko stola..ispod stola (s obzirom na karantenu)..igre skrivača, ku-ku....igre kuhanja...pjevanje pjesmica...kupanje s puno igračaka i pjene... Razvijati samostalnost kod hranjenja, oblačenja, kontrole sfinktera....

Poštovani! Imam curicu od 5 godina.... Rodjena je sa oštećenim sluhom i još kao beba nosi slušne aparatice. Za sada se stvarno govor relativno dobro razvija... Posjećujemo logopeda... Gube joj se glasovi c, z, s, i teško izgovori lj i nj... Drugo je sve ok! Ono što me malo više zanima je to što još uvijek miješa Padeže i ne složi uvijek gramatički točnu rečenicu! Pa ako postoji neki način rada da joj to malo bolje osvijestimo.... Bili bi nam od pomoći! Unaprijed zahvaljujem!

Poštovani, glasovi s,z,c su viskofrekventni glasovi i s obzirom na oštećenje sluha treba joj još malo vremena, kao i za razvoj glasova nj, lj. Sigurna sam da će ih kroz rad s logopedom uvježbati. Sve je u granicama urednim za dob. Također i upotreba padeža još se  uvježbava. najjednostavnije je da kada dijete pogriješi, vi ispravite, na način da kažete točan oblik riječi ili rečenice i tražite da dijete ponovi. Tako će stvarati bazu naučenih točnih oblika iz koje će kasnije moći pravilno oblikovati iskaz.

Poštovani
Moj sin ima 2,5 godine. Još uvijek se ne odaziva na ime niti sta priča, niti mama ni tata.. Veoma razigrano je dijete, ima omiljene crtiče i pjesmice. Zna abecedu na engleskom jeziku takodjer i da broji do 10 ali samo kada on to želi. Životinje zna da kaže i na engleskom i na njemačkom jeziku dok ih slaže u svoju kutiju tako im i ime izgovara. Impresioniran je opće životinjama. Dok 8h gleda na tv stalno trese ručicama i smije se, veoma bude uzbudjen... A kada prodje omiljena emisija o životinjama plače i krivo mu bude. Spava normalno po noći ali po danu jako rijetko. Brine me to što on uopšte ne shvaća kad ga neko zove, niti da se okrene... Ko god ga vidi kaže da je sasvim normalno dijete po izgledu... Ali meni se čini kao da živi u nekom svom svijetu... Kod nas se priča njemački i hrvatski jezik... Ali on od svega najviše engleski voli. Kada nešto želi vodi me do toga, npr. Kada želi sok donese mi flašu i dadne mi u ruku i čeka da mu naspem u njegovu flašicu. Još neće sam da jede niti pije iz čaše već iz flašice. Unaprijed hvala na odgovoru ili savjetu.

Poštovani, iz vašeg opisa vidi se kašnjenje komunikacije, govora i razumijevanja, uz dvojezičnost koja sve  dodatno usporava. Preporučila bih vam jednu dobru procjenu kod psihologa i logopeda, a zatim i kod rehabiltatora. S obzirom na situaciju pokušajte napraviti on-line savjetovanje. Prvo znate i sami koliko negativno utječe prekomjerno gledanje tv na razvoj mozga djeteta. Za tako malo dijete pola sata crtića je dosta i previše. Dijete se treba igrati, istraživati, imati ritam hranjenja i spavanja. To su osnovni preduvjeti za dobar razvoj. Zatim kako se radi o višejezičnoj sredini u kojoj dijete odrasta, a dijete iskazuje poteškoće s usvajanjem komunikacije, jezika i govora nužno je da se za sada odlučite za samo jedan jezik da bi potaknuli optimalni razvoj. Poteškoća je i pažnja, gleda i radi što hoće. Malo dijete je po prirodi znatiželjno, istražuje svijet, nije usko orijentirano, u redu je da ga zanimaju životinje, ali treba i širiti interese. Razvijati motoriku, voziti bicklić, slagati kocke, puzzle, trampolin, šetnja... razvijati samostalnost u hranjenju, oblačenju-skidanju...kontroli sfinktera.... Nastojte za početak maknuti tv, zatim uvedite puno igre....razvijajte kontakt očima, potičite gestu...

Dobar dan,
imam dijete od 18mj i neće da jede krutu hranu i ne jede baš puno namirnica, većinom mliječne proizvode ali mora bit kašasto. Sve šta ima i neke mrvice odmah izbaci van neće da žvače, pokušavam mu dat štapiće slane, smoki, koru kruha ali neće, čak ni u ruke ne želi uzet. Igra se ali su mu igre jako čudne, voli vrtit kotače od auta i lupat sa stvarima, sad ne znam je li to zato šta voli muziku ali opet nit pleše nit ništa samo gleda i sluša muziku kao da je u nekom transu, nit maše nit pokazuje nešto prstom kad nešto želi, ne priča samo nalo guguće ali opet slabo je to sve za dijete od 18mj. Šta da radim,  je li može kakav savjet, pokušavamo se igrat s njim ali neće, on kao da je u nekom svom svijetu samo šta njega zanima i ne obraća pažnju na nikoga, slabo se odaziva na svoje ime, skoro nikako.

Poštovani, vaš opis ponašanja mi govori da izostaje kontakt očima, komunikacija, govorno glasanje, konstruktivna igra... S obzirom na dob svakako bih vam preporučila odlazak kod logopeda, psihologa i rehabilitatora. S obzirom na stanje pandemije, pokušjte on-line savjetovanje, prvo s djetetovim pedijatrom, a zatim i nekim od predloženih stručnjaka. Savjetovala bih vam da nastojte razvijati pažnju, da dijete pogledom prati predmet (nešto što je njemu zanimljivo, šuškalice, autić....), zatim puno igri škakljanja, maženja, s time da nastojite ostvariti kontakt očima s djetetom, zatim pronađite ono što je djetetu najzanimljivije, igračka, neki predmet ili aktivnost...na primjer lupanje stvarima...ali širite stvari od žlice, igračke, kocke....Nužno je da što više vremena posvetite djetetovom razvoju.
Dobar dan poštovani.
Imam sina 2,7 meseci koji uopšte ne govori ni jednu reč čisto. Preko dana se stalno igra s igračkama, uopšte ne priča a može, stalno rukama objašnjava šta hoće. Možete li mi dati savet s obzirom da žena moja malo glasnije priča po ceo dan, šta bi mogli da uradimo za bolji napredak deteta i kada da očekujemo da počne razgovetno da priča da poveže dve reči bar jer uopšte ništa ne kaže čisto niti povezuje reči. hvala unapred

Poštovani, meni kao logopedu važna mi je vaša informacija da dijete koristi gestu za komunikaciju. To znači da se govor, odnosno jezik "iznutra" razvija. Razvija se razumijevanje. Ako brblja pa makar i nerazgovjetno to je isto dobro. Naravno s obzirom na dob treba vidjeti zašto izostaje razvoj nekih "čišćih" jednostavnijih riječi, kao što su mama, tata, baka, ide, daj, to, tu, tamo, još, dosta, da, ne..... Trebalo bi provjeriti sluh, zatim stanje govornih organa - usta, jezik....provjeriti podjezičnu resicu, da nije možda prekratka..posjetiti logopeda da procjeni komunikaciju, razumijevanje i govorno ponašanje. Sada kod kuće nastojte kroz igru poticti govor koristeći gestu i riječ, npr. pokazujte rukom daj i izgovarajte daj...nudite barem do 3x, čekajte, malo frustracije je potrebno za pomak u ponašanju, nemojte mu na prvo pokazivanje odmah dati traženu stvar... Na taj način uvodite i druge riječi am-am, za jesti, pi-pi za piti, ne, da ...sve pokazujete - gesta, i govorite,  i čekate...

Poštovani, sin mi je upravo navršio 8 mjeseci, bio je par puta pod anestezijama radi atrezije anusa, ultrazvuk mozga motorika sve u normali zadnje je neurofizijatrica rekla da je sve u granicama normale prije mjesec dana, prati igračke jako je zainteresiran za njih, na sve zvukove se okreće, ako odem iz sobe i vratim se nakon par minuta čim čuje glas se okreće, glasno se smije, nekad da 5 nekad ne isto tako kad ga pitam di je nos nekad počne pokazivat na usta a nekad odma digne ruku prema nosu pa mi nije jasno jel već shvača ili se to nekad desi slučajno, na sve to pokazuje prstićem, ali ako smo u prostoji novoj vise je zainteresiran za okolinu i sve promatra nego za ljude, ali kada je netko nepoznat promatra i njega i smije se i reagira, malo sam više zabrinuta radi svih tih anestezija i svega pa me zanima da li je to sve normalan razvoj i jel bi trebao raditi još nešto? ( i da izgovara slogove kao “tata baba da da”. Hvala unaprijed

Poštovani, prema opisu je uredan razvoj. Dijete reagira na zvučne i vizualne podražaje, uspostavlja kontakt očima, usmjerava pažnju. Počinje slogovanje,što je isto u skladu s dobi. Anastezija je uvijek rizik, ali kod tako malih beba mozak je jako plastičan, što znači da se dobro i brzo oporavlja. U ovoj fazi pratite motorički razvoj, hvat prstića, puzanje, dizanje, okretanje...puno igre na podu...usmjeravanje pogleda...igre za zvučnim šuškalicama. Malci su vrlo "žilavi", dobro oni prebrode teške situacije. Uživajte u igri s vašim djetetom i njegovom djetinjstvu.

Poštovani,
Dečko 23 mjeseca ne priča, zna reći tata, da, ne, tu, tamo, prije mjesec dana govorio je mama, nona, nono, pokazivao i govorio koliko ima godina pa sad prestao. Za mačku kaze Ma, za auto tu-tu, za psa vu-vu, kad pozdravljam viče bok i maše rukom, kad želi papati kaže am am i izabere što će sam. Radimo s njim, čitamo slikovnice, pričamo puno, crtamo, oponašamo životinje. Imate li koji savjet za mene? Po Vašem mišljenju imam li razloga za brigu? Hvala

Poštovani,
kada dijete prestane govoriti nešto što je već naučilo uvijek se pitamo što se događa? Najbolje bi bilo otići na procjenu kod psihologa i logopeda, ali to će za sada s obzirom na pandemiju  pričekati. Važno je vidjeti da li se dijete maštovito igra, vozi autić, kao da kuha, jede, sprema stvari, slaže kocke, i sve one vještine koje idu prema dobi - pogledajte razvojne ljestvice. Pratite i uspostavljajte  kontakt očima, igrajte se ku-ku...igre. Koristite geste, da, ne, ima, nema, daj, to, tu....Nudite mu jednostavne riječi za izgovarati.....mama, tata, beba, papa, ide....puno se igrajte potičući motoriku...slažite kocke, vožnja dječjih biciklića, ljuljača, trampolin, samostalno skidanje, hranjenje....  
Poštovani, moj dječak ima 19 mjeseci i još uvijek ne govori. Zna reći mama kad ga zatražim, ponekad ponovi neko glasanje životinja i to je to. Prije godinu dana govorio je i tata i baba, ali onda je prestao i sad neće to kaže niti kad ga molimo. Planirali smo uskoro posjet logopedu, ali nas trenutna situacija s korona virusom sprječava. Molimo Vaše mišljenje, savjet, preporuku. Hvala unaprijed.

Poštovani, odgovor je igra, igra....potičite dijete na zajedničku igru u kojoj ćete upotrebljavati kraće riječi i rečenice, uz puno govornih zvukova i geste...brrrm auto, bum auto, ide u garažu....kuhajte...jedite am am , njam njam...fino..beba papa..mama..papa...deda papa
znači puno ponavljanja kratkih riječi i slogova uz geste. Gesta potiče razumijevanje jezika i na taj način omogućava razvoj govora...to su prirodne geste - da, ne, tu, daj, tamo, još, nema....

Poštovana, moja djevojčica ima 21 mjesec, prohodala sa 10 mjeseci, jako rano je počela slagati kocke, voli listati slikovnice, ali sama, nije zainteresovana da joj pokazujemo i čitamo, kad pokažem sliku u skikovnici, ona odmah otima slikovnicu i okrene se da sama gleda, obraduje se poklonima, slatkišima, obraduje se i muzici. Veseli se životinjama, ali samo ako su joj blizu, ako pas prodje pored nas, često ga i ne primijeti. Ne maše pa-pa, jako rijetko se desi da mahne i kaze bajbaj, ali kad je sama, ne maše nam, ako mi mašemo, ona nas gleda i drago joj je, ali ne uzvraća. Tapše bravo bravo, ali ne kad mi to tražimo. Voli kad puno ljudi tapše i govori bravo, tad se veseli i ponavlja radnju. Voli da se igra, najviše voli sama, oduvijek, u zadnje vrijeme me vuče za ruku da sjednem kod nje dok se igra. Kad nešto hoće, gura nas ili vuče za ruke da joj damo, ne pokazuje prstićem. Jako je samostalna i spretna. Voli da boji. Ne obraća pažnju na drugu djecu, dešava se da ih posmatra, ali rijetko. Hiperaktivna je i djeluje kao da uvijek žuri i nema vremena ni za šta. Hrani lutke i nas, voće vrati u posudu ako joj ispadne na pod, zna sama da se skine i da obuje cipele. Brine me što ne pokazuje prstom, što ne maše, što nema neku komunikaciju. Ne razumije baš puno, par stvari samo. Brblja na svom jeziku, ništa smisleno ne govori. Stalno je sama sa mnom, tata dolazi kasno uveče, a bake i djed su daleko. Ne znam da li i ta samoća utiče. Molim vas za neki komentar.

Poštovani, nastojite i dalje "provocirati" dijete na način da se pokušate svako malo pridružiti njezinoj igri, može pogledom, tako da vi tražite kontakt očima s njom, uhvatite joj rukama lice dajte pusu u nosić...nešto..zatim ako gradi kocke pokušajte i vi dodati barem jednu kocu na toranj, ili uzeti jednu pa je tražiti da usmjeri pogled na kocu, u smislu hoćeš to, reci mama daj, dovoljno je da pokaže rukom daj ,daj....uglavnom trebate poticati pažnju, da se vaš i djetetov pogled nalazi na istoj stvari kojom se igra...kocka, auto, knjiga...
dovodite je u situaciju da što češće treba tražiti igračke, hranu....znači igra i gesta i pažnja...ako to znači i 1minutu...pa svakodnevno po 10-20...i više puta..stalno zapravo. Napisali ste da pozdravlja s baj baj. Gleda li možda engleske programe? Djeca koja su puno izložena engleskom jeziku kasne ponekad s materinskim jezikom, jer ga usporava i ometa  (osim ako je dijete talent za jezike). Ako je to slučaj maksimalno ograničite pristup televiziji  i informatičkoj tehnologiji. Kada prođe ova situacija svakako posjetite logopeda i psihologa za detaljnije smjernice i da vi kao roditelj znate što trebate raditi i budete mirni vezano uz razvoj vašeg djeteta.
Poštovani,
moj sin ima 5 godina i nedavno smo krenuli kod logopeda. Naime on još uvijek ne zna š, r, lj, nj, đ, ž , č... problem je što živimo u njemačkoj i on će kod logopedice vježbati slova š i r...a mene brinu i ova ostala slova kojih ovdje nema. (lj, nj..). Imate li nekakav savjet za mene kako da pomognem sinu da savlada te lijepo izgovara i ta slova. Pokušali smo vježbati riječi (ja govorim on ponavlja) ali on kao da ne čuje da ih krivo izgovara... sa sluhom je sve super ali kao da ne zna namjestiti jezik da izadje taj glas). Postoje li nekakve stranice na internetu koje biste nam preporučili? Ja sam razmišljala i o tome da ga privatno odvedem kod logopeda kada odemo u HR ali ne znam ima li smisla ako smo tamo mjesec dana (može li tako kratko vrijeme dati kakvog rezultata) Ako ima mozete li preporučiti gdje bi bilo najbolje ići? Unaprijed se zahvaljujem! Lijepi pozdrav!

Poštovani,
glasovi Lj,NJ, kod neke djece se razviju iza glasa R, tako da pričekajte da vidite što će donijeti razvoj. Također Ž,Č,Đ dolaze iza Š pa postoji velika vjerojatnost da će ih razviti. Vi i dalje s djetetom "vježbajte" na način da mu nudite riječi s tim glasovima. Možete koristiti sličice riječi...njihaljka, njuška, ...ljeto, ljubičica....da bi djetetu bilo u potpunosti jasno značenje riječi. To "ne čuje" odnosi se na razvoj jezika, jer ne sluša u tolikoj mjeri hrvatski jezik pa izostaje i prepoznavanje i izgovor tih glasova. U mjesec dana može se napraviti pomak, ako radite intenzivno s logopedom 3x tjedno. Ne znam iz kojeg djela Hrvatske dolazite pa vam ne mogu reći gdje da se javite. Raspitajte se,  pa rezervirajte  na vrijeme termin kod logopeda.

Poštovani,
ovo ce biti malo opširnije, čisto da imate bolji sliku. Moj sin je beba od 13 mj. Razvoj sve normalno i na vrijeme. Međutim par me stvari muči. Kratko nakon prvog rođendana počeo je pokazivati prstićem na stvari koje želi vidjeti ili tamo gdje želi ići, nakon 2-3 tjedna kao da mu se izgubio taj mot pa opet cijelom rukom pokazuje to što zeli, i sad ponovo više koristi prstić. Imam dojam kao da je naučio pokazivati prstićem pa zaboravio i onda iznova uči (?) Između ostalog ne priča još ništa. Samo svoj jezik (tatata, bababa, nananan, kakkaaka....) zna puno toga pokazati kad ga se traži: vau vau, mijau i tako te životinje, traktor i motore... Skinuti čarape kad mu kažem. Zna dati pusu, pet, mahati papa i to često maše i kad vidi samo vrata ili prozor. Isto tako zna pljeskati bravo i to nekad sam od sebe radi. Pleše na muziku ili kad mu kažem da pleše. što se tiče gledanje u oči bio je period kad me nije gledao ali sada se popravilo i sad me gleda u oči ili u usta kad mu nešto govorim. S ostalom djecom još se ne igra, zna doći do njih al to je to više manje. Htjela sam još napomenuti da od malena još zna vrtiti kolo na autu, ne radi to dugo ali voli to raditi. Trudim se puno mu čitati i onda kad mu je nešto smiješno me pogleda i nasmije se. Eto to je ukratko, samo sam htjela vidjeti da li je sve u skladu i okej pošto ne priča i pošto me zbunilo to sa prstićem. Eto hvala vam unaprijed Lp, Petra

Poštovana,
iz vašeg opisa kao logoped zaključujem da vaše dijete komunicira, koristi gestu (prstić), gesta ide prije govora, ona potiče usvajanje razumijevanja, jezika i zatim govora. Tako da potičite geste to, tu, daj, ne, još, da, ne.... Vaše dijete razumije i izvršava naloge pa-pa....sluša priču, brblja, prilazi djeci.....što je sve u skladu s urednim razvojem. Oko godine dana javlja se prva riječ sa značenjem, što znači mama, tata, baba, ... tom prilikom dijete izgovara riječ pod istim naglasnim slogom i gleda u imenovanu osobu ili predmet. Nastavite kao i do sada, igrajte se i uživajte u svojem djetetu.

Poštovani,
imam curicu starosti 19 mjeseci i još ne priča.. kad ju zovem nekad se odazove a nekad ne.. ponekad kaže baba, mama... kad joj kažem papa nekad maše a nekad ne... zna pokazat gdje je pametna glava, gdje zeko pije vodu, daj pet.. prepoznaje dosta životinja u slikovnici, kad joj kažem da mi donese npr.loptu ona donese. Molim Vas recite mi svoje mišljenje po osnovu ovoga. Hvala

Poštovani,
iz opisa, vaše dijete je u prosjeku razvoja. Imam premalo podataka da bih vam nešto konkretnije odgovorila. Važno vam je pratiti da li dijete razumije svakodnevne poznate aktivnosti, vrijeme za oblačenje, hranjenje,..da li koristi gestu..to, tu, daj, ne, da...pokazuje prstićem, rukom, maše glavicom. Igrajte se pričajte jednostavnim govorom, to tu, tata papa, daj am am....oponašajte zvukove životinja i iz okoline...vau,vau, mijau, brrrm... Ako ste i dalje zabrinuti oko razvoja posjetite logopeda radi procjene i savjetovanja.

Poštovani,
imam curicu od 9 godina. Unazad par mjeseci moja rodbina mi često zna govoriti da im se čini kao da govori kroz nos i da je ponekad ne razumiju što priča. Da napomenem dijete je išlo radi gnojne angine više puta kod doktora za uho grlo nos i uvijek je sve bilo u redu takođe pri upisu u školu posjetila je i logopeda i sve po propisu što ide za upis u školu nisu mi rekli da su vidjeli neke smetnje dapače rekli su da je sve super. Sada ide u 3. razred isto tako nije mi se učiteljica nikad požalila da je ne razumije ili tako nešto slično. Ja kao majka jesam primjetila da ponekad brzo priča pa se nekad ne razumije jasno što govori kad normalno priča sve se jasno razumije što govori, e sada meni što je vise u našoj rodbini čuju kako govori i kažu da priča kroz nos postalo da me brine može li to nešto zaista biti a da ja ne primjetim i bi li je trebala možda negdje voditi i provjeriti da li je to zaista tako. Vodila sam je našem doktoru opće prakse da me uputi ali on je rekao da nema potrebe da se to meni samo čini. Hvala

Poštovani, može se dogoditi da zbog brzopletog govora dijete premalo otvara usta, pa veći dio glasa završi u nosi, tako da cjelokupni govor dobiva nazalni prizvuk. Također mi kao roditelji navikli smo slušati naše dijete pa ne primjećujemo neka odstupanja. Dobro je da ste otišli kod liječnika. S obzirom na upale može se dogoditi  povećana sluznica ždrijela, koja dodatno usmjerava zrak kod govora u nosnu šupljinu??? Također dobra povratna informacija vam je učiteljica. Ako se nastavi takvo govorno ponašanje posjetite logopeda i dr.spec. ORL da provjere stanje glasa i govornih organa.

Poštovani,
dječak 2 godine i 9 mjeseci odjednom je počeo da ponavlja prvo slovo riječi više puta, ali ne uvijek. Npr ajmo kaže a a a amo, i i iidi, u u u uparkira. Napne se nekako i nekad kaže u u u i ne da mu se reći pogleda u mene i kao blago se nasmije kao ono ne znam reći. Nekad sve fino kaže, a nekad se splete, i nakon više ponavljanja prvog slova kaže. A kasnije tu riječ što nije znao reći, zna fino izgovoriti. Nekada ja razvučem tu riječ da je on ponovi za mnom i fino je kaže bez ponavljanja.

Poštovani, veliki broj djece u doba intenzivnog razvoja govora prolazi kroz razvojno mucanje koje traje od 6 mjeseci do godine dana. Postoje periodi dobrog govora i intezivnijeg zastajkivanja u govoru. Važno je da kao roditelji i okolina ne skrećete pozornost na govor na način da ga opominjete ili usporavate. Recite mu da ga slušate, budite strpljivi. Također produžavanje samoglasnika, "razvučeno" govorenje dobra je metoda. Na taj način možete zajedno čitati priče, a dijete ponavlja kraće riječi i rečenice za vama. Ako se govor intenzivno pogorša, na način da dijete postaje bezglasno, pojavi se grč, ili tikovi obavezno se javite logopedu. Tada je potreban stručan rad.
Poštovani, moj brat ima skoro 3 i pol godine. Slabo govori. Najvise priča kad gleda crtiće, ali to govori samo nekoliko riječi, ne zna reći pune rečenice (najviše 2-3 riječi). Kad ga se nešto pita ne zna objasniti nego umjesto toga samo plače. Jako je razdražljiv i hiperaktivan. U vrtiću su rekli da se ne igra s drugom djecom i da ih štipa (i nas doma štipa). Ništa ga ne zaokupira na duže od pola sata. Kad je doma samo gleda televizor i nešto malo se igra, ali kad se igra televizor obavezno mora biti uključen.

Poštovani, iz vašeg opisa zaključujem da dijete ima poteškoće u pažnji i koncentraciji (prekomjerno gledanje televizije), a posljedice toga su nedovoljno razvijeni govor i jezik, te poteškoće komunikacije i ponašanja. S obzirom na dob svakako preporučujem pregled kod logopeda i psihologa. Naravno i micanje djeteta od tv-a. S time da imajte na umu da samo ograničavanje televizije neće dati rezultate.  Nužan je rad sa stručnjacima, podrška vama i stalna igra i komunikacija. Govor se uči u društvu ljudi. Za dijete je najprimjerenija stimulacija igra.

Poštovani, Imam dječaka od 3 godine i nema dovoljno razvijen govor za svoj uzrast. Uopće ne pokazuje interesovanje za komunikacijom i interakcijom. Veselo je dijete, umiljat, voli da se mazi, uspostavlja kontakt očima kada on želi i kada nije zaokupljen drugim podražajima iz okoline. Kada mu se obraćam vidim da me razumije ali ne želi slušati. Kada mu kažem da nešto donese, ukoliko je njemu u interesu to će i uraditi, ukoliko nije, nema šanse. Jako je usredsređen na TV i mobitel kada su mu dostupni (trudim se to svesti na minimum ili nikako), igračke mu nisu interesantne, nije zainteresiran ni za zajedničko igranje. On izgovara određene riječi i to savršeno ali neće ponoviti. Zna brojati do 10 na našem i na engleskom ali samo kada on želi u suprotnom nema šanse. Jako je aktivan. Voli igraonice, ne ide u vrtić, tek prije 6 mjeseci se zainteresirao za igranje sa ostalom djecom. Ide logopedu međutim doktorica za sada ne uspijeva sa njim ostvariti kvalitetnu komunikaciju. Njegov motorički razvoj je normalan i u skladu sa njegovim uzrastom, čak šta više, i napredniji je u odnosu na svoje vršnjake. Po mom mišljenju, on je jako aktivan i tvrdoglav. Možete li mi molim Vas reći svoje mišljenje po osnovu izloženog? Unaprijed se zahvaljujem.

poštovani, odlično je da ste krenuli na logopedske vježbe ...ponekad treba i do 10 sati da dijete počinje surađivati...budite uporni. Očito je da postoji poteškoća u razvoju govor i jezika. Radite na usmjerenoj pažnji i nastojite što više biti u komunikaciji s njim. IT tehnologiju zaista koristite minimalno. Aktivno i tvrdoglavo dijete treba dobre odgojne postupke, dosljednost i strpljivost. Posavjetujte se i s psihologom o adekvatnim metodama pristupa.

Poštovana, imam dijete od 6 god, boluje od ljevostrane hemipareze. Uredno komunicira, priča razumljivo, ali kad su riječi malo duže krati ih, neće da izgovori svoje ime i moje, kad je što pitamo samo kaže da neće. Kad joj rastavljam na slogove uredno ponovi sve a puno ime u cijelosti još uvijek neće da izgovori? Molim vas za savjet. S poštovanjem.

Poštovana, to "neće" zapravo ispada da ne može. Djeca s motoričkim teškoćama mogu izgovoriti slog, ali im poteškoće predstavlja više slogova izgovoriti pod istim naglasnim slogom (povezivanje), što upućuje na teškoće govorne dispraksije. Uporno vježbajte, strpljivo, radite ono što može..a rezultati  će doći kad sposobnosti budu spremne.

Poštovana, Curica će 5 godina, lijepo priča iako nije baš zainteresirana za učenje slova.. naime problem viđam kod razumijevanja. Primjer: 'da li si gladna?'- 'tko je hladan?' 'hoćemo ići na igranje' - 'kakvo snimanje' i sl. Nisu sve krivo razumljive riječi u nekoj takoreći 'rimi' pa da krivo čuje već nekada nevezano za izgovoreno preokrene značenje. Curica nema problema sa sluhom. Isto tako kada joj kažem da ponovi neku rečenicu kraću, ta rečenica nikada nije u onom obliku kako sam joj rekla ili 'reci baki samo da odmara i nemoj reći da sam ti ja rekla' -'mama je rekla da odmaraš i da možeš leći samo' i sl. situacije. Da li je to faza ili zato što ne ide u vrtić te se tako i slabije druži sa djecom ili neki treći problem. Zahvaljujem!

Poštovani, iz vašeg opisa naslućujem da se možda radi o poteškoćama jezičnog razumijevanja. To je situacija kada se dijete prema materinskom jeziku odnosi kao prema stranom jeziku. Ima poteškoće s izražavanjem i usvajanjem gramatike. Preporučila bih vam da odete do logopeda i napravite potpunu procjenu. problem je irješiv ako se krene na vrijeme.  A sada je pravo vrijeme za intervenciju.
Poštovani. Moj sin ima 9 g. Prvi i drugi razred prošao je s 5. U trećem ima malo slabiji prosjek za 4. Slabo mu idu ispiti iz hrvatskog, tj. čitanje s razumijevanjem. Sad ga šalju kod logopeda i psihologa. Mislite li da je problem veliki?

Poštovana, mislim da je odlično da se provjeri da li  djetetu treba dodatna vježba, ili se nije snašlo s vrstom zadatka, ili je problem možda u vještinama čitanja s razumijevanjem? Tako da s punim povjerenjem odradite dijagnostiku,  a nakon toga ćete znati na koji način da pomognete svojem djetetu.

Dobar dan, Imam kćer od 6 godina koja na jesen kreće u školu. Progovorila je paralelno na hrvatskom i engleskom jeziku i dok engleski jezik govori savršeno, hrvatski je manje savršen. Iako sva slova /glasove može izgovoriti, uglavnom za riječi koje završavaju na slovo - š-, govori - s- (vidis, hoces, mozes, zelis itd), kad ju ispravim bez problema umjesto - možes- kaže - možeš -, ali ju često treba ispravljati. Obzirom da samo slovo - š- može izgovoriti, ne znam je li ju potrebno voditi logopedu ili je dovoljno biti uporan, podsjećati ju i ispravljati? Najljepša hvala. Lijep pozdrav, Tamara

Poštovana, iz vašeg opisa rekla bih da je dovoljno da je ispravljate, ali kako to već duže traje bilo bi dobro da potražite i savjet logopeda, s ciljem da vas usmjeri na način vježbanja koji će biti jednostavniji i vama i djetetu, i dati brže rezultate. Ujedno će provjeriti i usvojenost hrvatskog jezika.

Poštovani, Djevojčica nam ima 11 mjeseci i trenutno smisleno govori samo mama, tata i ne za ono što zna da ne smije dirati. Često guguće, priča nekim svojim jezikom, viče dadadada, gegege, bangoo , baba itd. Zadnje vrijeme počinju je interesirati slikovnice i često pokaže prstićem i kao da pita šta je to (kaže: to? Pokaže prstom i pogleda nas onako upitno) i tako nastavi za svaku sličicu. Za sada zna pokazati di je nos i oči (na lutkama i nama, na sebi još ne zna). Plješće na bravo, zna dati 5 i maše rukicom na ciao -papa, hoda uz pridržavanje uz stol, zid, guralicu ili ako joj damo ruku, pušta se lagano i radi do 3 koraka sama bez držanja pa se sjedne ili otpuže ili uhvati za nešto. Propuzala je s 5 mj, stala na noge sa 7,5, počela koračat uz pridržavanje s 8. Mi živimo u Austriji ali kod kuće muž i ja pričamo hrvatski, a ona će krenuti u jaslice tek sa 2 godine pa je ono što me muči da li kad sad listamo slikovnice i imenujemo sličice u njima da pričam s njom i hrvatski i njemački ili samo hrvatski? Što je s pjesmicama? Obožava njemačke pjesmice jer su nešto veselije melodije od naših.. Da li joj puštati ili ne ili oboje. što je s igračkama koje su na baterije pa pričaju njemački, a mi se igramo i pričamo hr... Strah me da ne zbunimo djete... Molim Vas za savjet. Unaprijed hvala

Poštovana, vaše dijete se prema opisu odlično razvija. Slobodno joj govorite i hrvatski i njemački. Normalno je da u nekom periodu razvoja bude miješala ta dva jezika, to će se vjerojatno više događati s polaskom u vrtić. Tako dugo dok vidite da joj to  ne predstavlja problem, je sve u redu. Ako bi imala poteškoće s izražavanjem, odbijala govoriti.....onda se odlučite za jedan jezik. Također možete uvesti govorno ponašanje na način da u kući govorite hrvatski jezik, a vani njemački.

Poštovani, imam dječaka od 3 godine i 8 mjeseci. Imam par situacija za koje me zanima vaše mišljenje: 1. Dosta je kasno propričao, a sada ne prestaje pričati. Traži konstantnu komunikaciju. Ne prestaje pričati i pitati. Ono što me zabrinjava jest da me ponekad isto pitanje zna pitati osam puta, iako mu svaki put odgovorim na pitanje. A onda za minutu poveže tu situaciju i stavi na neki nivo gdje se vidi da savršeno razumije i povezuje. Da mu prestanem odgovarati na isto pitanje nakon trećeg, četvrtog, petog puta? 2. Slova r, z i l mu nisu čista. Takodjer, neke riječi još uvijek izokreće: spageti - pasgeti, čarape - čapare. Takodjer nakon vrtića često kaže: jako sam ti falio. Time ne misli na pitanje nego želi reći: jako si mi falila. 3. Na bojama smo s njim radili od dvije godine i tek sada je više manje upoznat s osnovnim spektrom. Ponekad pogriješi. 4. Brojanje je čisto do 8, a onda kreće 11, 13, 14. 5. Grafomotorički je samo na črčkama - šaranje linija. 6. Dosta smo aktivni s njim - kazalište, klizanje, plivanje, priroda, bicikl..i nakon dogadjaja na kojem smo zajedno bili možemo komentirati. No niti jednom(!!!) nakon vrtića ja ne dobijem odgovor što su radili, što su se igrali, što je jeo. Apsolutno nikakvu povratnu informaciju. Ja sam pedijatricu vec u par navrata pitala da li trebamo specijalistima, no ona mi uvijek kaže da je s njim sve u redu. Inače je motorički daleko iznad svoje generacije (proplivao u moru i bazenu s 3 godine i 3 mjeseca, izrazito spretan s loptom...). Sve je to dobro, no mene brinu situacije po gore navedenim tockama. Hvala vam.

Poštovana, iz vašeg opisa zaključujem da ste brižna i aktivna mama. S razvojem vašeg djeteta je sve u redu. Uvijek gledamo razvoj u odnosu na dob. Pod 1. dijete je znatiželjno, uživa u govoru i interakciji s vama. Ako vam se čini da pretjeruje s nekom temom, ponudite drugu, kod tako brbljavog djeteta to ide lako. 2. Što se tiče izgovora također uredno za dob. Glasovi Z,L razvijaju se do 4,5 god, a glas R do 5,5. Greške u gramatici su normalne, dijete polira jezik između 3. i 5. godine. 3. Bitno je da boje raspoređuje prema predlošku isto k istome, a imenovanje je vezano uz razvoj jezika.....razvoj do 4.god. i iza....4. Brojanje do 5 je sasvim u redu. 5. grafomotorika je u razvoju.....nudite, igrajte se ....kad inzistirate često odustanu....stigne do 6.5 god. 6. Komentari nakon vrtića....dijete je sada i ovdje, nešto što je bilo ujutro u vrtiću mu je daleka prošlost...da je nešto što ga je emocionalno jako dirnulo, pozitivni ili negativno sigurno bi na neki  način iskomentirao......ovako ne zna što želite od njega i koji je točan odgovor pa najčešće šuti...
Uživajte u igri i opustite se ....dijete vam je super

Moja curica puni 22 mj. Muči nas pričanje: zna reći deda, baba, mama, brm-brm, njam-njam, sok kaka i ži-žiš kad je nešto vruće. Uzima avion igračku i pokazuje nam da avion leti vani na nebu. Uglavnom ne ponavlja baš za nama kad govorimo lutka ona ne ponavlja riječi, niti spaja rečenice. Ovako je zaigrana, sve razumije što joj se govori. Napravi sve što joj se kaže, posprema svoje igračke kad joj se naredi, i sudjeluje u svakom zadatku ili igri. Zna reći ta-ta, ali uporno govori za tatu Mama. Pitanje je da li je to za logopeda ili da još pričekam u vezi pričanja.

Poštovana,
iz vašeg opisa vidljivo je da vaše dijete komunicira, razumije, izvršava naloge. Glasovi koji se javljaju i riječi uredni su za dob. Prema tome i dalje nastavite poticati govor kroz igru i svakodnevne razgovore, priče, pjesmice.... Potrebu za logopedom za sada ne uviđam.

Lijep pozdrav! Imam sina 3 god i 4 mj i neće baš pričati - samo mama, tata, baba, auto... znači sve razumije kad mu nešto kažeš ali da on spaja riječi to ne! S tim da ima velike krajnike i idemo na operaciju. Da li mu to možda otežava govor ili ipak da tražimo pomoć logopeda sad već ili kad prođe operacija? Hvala

Poštovana,
s obzirom na dob preporučam pregled i mišljenje logopeda. Svakako da krajnici mogu otežavati govor, pa pričekajte operaciju. Važno je da vaše dijete komunicira i razumije, pa ćete uz savjete logopeda moći poticati daljnji razvoj.

Poštovana. Imam sina od 3 godine, ima dijagnozu distoni sindrom. Usporen je bio što se tiče puzanja i hodanja ali to je odlično usavršio. Imamo problem što se tiče njegovog govora čisto kaže mama baba papa palila. Zatim govori Majija za Marija, cecer za šečer, cao je čao. Imitira sve životinje ali neće da izgovara ime, ne spaja rečenice i također kad bi ga nešto upitala on meni rukom desnom kaže da to je potvrda znak rukom al ovako neće reći da. Bili smo kod logopeda u 2. mj i dr. je rekla da je pametno dijete ali pomalo lukavo i da ispred ogledala vježbam s njim mimiku. Ali njega to ne zanima pa da pričam pa pe pi po pu ta te ti to tu i to ga ne zanima ali kad mu kažem reći nešto proba ali se zastidi. Molila bih vas savjet što mi je činiti dalje. Hvala.

Poštovana, s obzirom na distoni sy. preporučam redoviti rad s logopedom, kako bi se govorni pokreti što više uvježbavali, ali ujedno i usvajalo jezično znanje i razumijevanje. Vježbe svakako trebaju ići kroz igru. Nastavite i širite zvukove oponašanja životinja. Nudite mu različite nove jednostavne riječi do 4 glasa....baka, kava, kapa, medo, doma, tu, tamo, je...... pričajte priče, pjevajte pjesmice, igrajte se "kao da" igre...vozite auto, kuhate, oblačite.....
Lijep pozdrav, imam djevojčicu godinu i dva mjeseca. Sve do sad je bilo normalno razvoj motorika i slično, ono što mene brine je to što slabo priča, domet je baba i mama. Primjećujem da sve razumije jer reagira npr. dodat će mi nešto, prestat će ako kažem ne, nasmije se, ako je žedna pitam je hoće li piti, ali ako nešto želi samo viče ili plače. Moje pitanje i briga je je li to normalno, je li to neka faza ili moramo ipak razgovarati s pedijatrom?

Poštovani, s obzirom na dob djeteta i vaš opis rekla bih da je razvoj uredan. Dijete ima prvu riječ, razumije i odgovara na zahtjeve, komunicira. Nastavite i dalje poticati komunikaciju, upotrebu geste, puno se igrajte i pričajte. Ako ste i dalje zabrinuti potražite mišljenje pedijatra, a on će vas dalje usmjeriti ako smatra potrebno.

Dobro večer, imam dječaka od 22 mj., zna reći par riječi kao što je mama, baba, kada, kaka, no, njam-njam, brm-brm... ali unazad par dana za sve viče samo KA. Ja mu objašnjavam kako se zove stvar na koju je pokazao, ali on opet ponovi KA. Znam da bih on u svojoj dobi trebao slagati već koju rečenicu, ali ništa od toga ne pokušava...inače sve sluša, kad mu kažem donesi svoje patike idemo pa-pa.. razigran je dječak sve prati i sve ga zanima, ali što se govora tiče to jednostavno ne ponavlja za mnom nego govori po svom za sve KA. Trebam li se zabrinuti? Hvala.

Poštovana, s obzirom da ste krenuli pitati oko razvoja govora pretpostavljam da se već brinete. Ovaj dio gdje opisujete riječi koje govori, razumijevanje, zainteresiranost...to je u redu...Neka djeca kasnije krenu s rečenicom ali vidimo da razumiju, komuniciraju, uključuju se gestom. Nije mi jasno ovo pitanje KA. Ako je to nešto novo i potraje nekoliko tjedana savjetujem vam da potražite mišljenje pedijatra i po potrebi logopeda. Tako ćete biti umireni i spontano i opušteno kroz igru stimulirati razvoj svojeg djeteta.

Zdravo, Imam pitanje u vezi dječaka od 5 godina. Naime, žive u Austriji, djete ide u kindergarten i tetama nije normalno da djete ne zna pričati. Mislim priča on ruski, engleski, bosanski nešto sasvim malo ali u jednoj rečenici izgovori 3, 4 vrste jezika i nitko ga ne razumije. Da napomenem, da je dječak od faktički 3 mjeseca imao mobitel u rukama i gledao crtiće kakve je on htio, znači nije imao kontrolu nad tim. Ovdje je išao logopedu i na razne pretrage i rekli su da mu ukinu mobitel i igrice, medjutim kad ukinu djete je jako agresivno i ne zna sam od sebe šta bi. Da li postoji rješenje za taj problem jer ovdje već hoće da ga proglase kao dijete s posebnim potrebama, samo na osnovu toga što miješa i brka jezike. Što bi preporučili?

Poštovana, preporučila bih kao što su vam i do sada. Ukinite IT tehnologiju. Govor se uči govorenjem i komuniciranjem sa živim ljudima. Ako ima poteškoće ponašanja zbog oduzimanja mobitela potražite pomoć psihologa ili socijalnog pedagoga. Iz opisa zaključujem da se kod djeteta radi o izlaganju višejezičnoj sredini, a ni jedan govorni sustav nije dobro "usvojen", pa se međusobno preklapaju. Obavezno se za početak trebaju odlučiti za jedan jezik, i na tome sustavno raditi (sami, s tetama u vrtiću i logopedom). Problem je ozbiljan, nije nerješiv, ali mu treba vrlo sustavno  i uporno pristupiti. Ako ne, riskiraju ozbiljne poteškoće razvoja svog djeteta.
Back to content